
Edita Borsová a Boris Zachar v hre Poľovačky na šváby. FOTO - DJP
Daniel Hevier: Uspávankúš. Bábkové divadlo Bratislava. Réžia: Juraj Adamík. Hudba: Norbert Bodnár. Premiéra: 13. júna
Prostredníctvom detského muzikálu sa tvorcovia pokúsia deťom vysvetliť rozdiel medzi dobrou a zlou tmou. Dospelí to už vraj vedia. V zlej tme vyčíňajú tri strašidielka a tú dobrú ochraňuje strážnik. Inscenácia má ambíciu prelomiť bariéru medzi telesne postihnutými deťmi a deťmi, ktoré do vienka dostali viac zdravia. Stretnú sa na javisku ako rovnocenní partneri, dokonca aj s profesionálnymi hercami.
Vďaka Nogovi
Igor Bázlik: Polepetko. Štátna opera v Banskej Bystrici. Réžia: Andrea Hlinková. Libreto: Ján Štrasser a Peter Stoličný. Hudobné naštudovanie: Pavol Tužinský. Choreografia: Jaroslav Moravčík. Scéna a kostýmy: Miriam Struhárová. Hrajú: Peter Schneider, Oľga Hromadová, Ivan Benci a ďalší. Premiéra: 13. júna
O prvé svetové uvedenie Polepetka na divadelných doskách sa zaslúžil príjemný hlas Miroslava Nogu. Ten sa ešte pred šiestimi rokmi zapáčil deťom Pavla Tužinského, ktoré ho z platne počúvali niekoľkokrát za deň. Odvtedy sa ich otec pohrával s myšlienkou Polepetkovho divadelného naštudovania.
Režisérke, pracujúcej na operných scénach v Taliansku a Nemecku, boli rozprávky vždy blízke a okrem toho sa jej hudba hneď zapáčila svojím chytľavým rytmom. Choreograf Jaroslav Moravčík je s rozprávkami spojený od začiatku svojej tvorby a rytmus je synonymom jeho pohybového slovníka. „Využili sme čas, v ktorom sa objavil hlad po detských operách a najmä po súčasných pôvodinách,“ hovorí Pavol Tužinský.
Cinkota ako Hamlet
William Shakespeare: Hamlet. Divadlo Jozefa Gregora Tajovského. Réžia: Andrzej Rozhin. Kostýmy: Erika Gadušová. Hrajú: Dušan Cinkota, Silvia Donová a ďalší. Premiéra: 13. júna
Prvý raz sa do repertoáru zvolenského divadla dostal Hamlet. Prichádza aj napriek tomu, že momentálne ho môžeme vidieť na ešte ďalších dvoch divadelných scénach. Jubilejné tridsiate Zvolenské hry zámocké budú hostiť premiéru inscenácie, ktorá sa potom udomácni v prostredí divadla. Známy poľský režisér má síce na konte viac ako stošesťdesiat hier, ale Hamlet je aj jeho premiérou.
A tak sa z muzikálového Hamleta k tomu zvolenskému dopracoval napríklad aj Dušan Cinkota, ktorého organizátori považujú za silné lákadlo tak pre návštevníkov, ako aj divákov. „Moje pocity sú zvláštne. Na jednej strane mám určite strach, ale na druhej sa teším na zámocké hry aj na premiéru,“ tvrdí Cinkota. Aj napriek tomu, že v Hamletovi už hral, vstupuje po druhýkrát do tej istej rieky: „To, že sa Hamlet teraz hrá vo viacerých divadlách, potvrdzuje nadčasovosť tohto diela. Pre každého dobrého herca je to spoveď. Ja som do úlohy vložil svoje životné skúsenosti. Všetky.“
Po čom túžia emigranti
Janusz Glowacki: Poľovačka na šváby. Divadlo Jána Palárika v Trnave. Réžia: Dušan Bajin. Scéna a kostýmy: Zvonimír Pudelka. Hrajú: Boris Zachar, Gregor Hološka, Edita Borsová a .h., a Jozef Bujdák a. h.. Premiéra: 13. júna
S Januszom Glowackým, jedným z najvýraznejších súčasných svetových dramatikov, mohla sa slovenská divadelná verejnosť po prvýkrát zoznámiť prostredníctvom Štvrtej sestry v naštudovaní Slovenského národného divadla. Rovnako to platí aj o tvorcoch z Trnavy, ktorí sa potom rozhodli uviesť ďalšiu jeho hru vo svojom divadle. Režisér hodnotí Glowackého ako „šťastný výber“ divadla. Námetovo mu je blízka, lebo on sám pred desiatimi rokmi emigroval z bývalej Juhoslávie pre vojnový konflikt.
Príbeh je zasadený do prostredia poľských emigrantov v Amerike, v ktorom sa herečka a spisovateľ pokúšajú začať žiť vo svete neobmedzených možností a nájsť samých seba. Vysnívaný Západ má však aj svoju odvrátenú stranu. „Je to metafora o hľadaní ľudského šťastia,“ hovorí režisér. Šťastie Glowacki poňal ako túžbu po elementárnom domove, dôstojnom živote a malej každodennnej radosti. Ľudia si totiž podľa Bajina „svet premenili na špinavé prostredie a predstavujú v ňom iba šváby, ktoré sa živia odpadom“.
ZUZANA KOMÁROVÁ