SME
Piatok, 20. máj, 2022 | Meniny má Bernard

Len žiadne krokodílie slzy

Okupácia Poľska, židovské getá, varšavské getá, to všetko bolo pred šesťdesiatimi rokmi. Režisér, ktorý o tom chce urobiť film podľa vlastnej skúsenosti, musel byť ...


Wladyslaw Szpilman (Adrien Brody) práve unikol transportu a vracia sa do zničeného geta. FOTO - IMAGE.NET

Okupácia Poľska, židovské getá, varšavské getá, to všetko bolo pred šesťdesiatimi rokmi. Režisér, ktorý o tom chce urobiť film podľa vlastnej skúsenosti, musel byť vtedy dieťa. Roman Polanski mal deväť rokov, keď jeho mamu deportovali z geta do Osvienčimu. Slúžil nemeckým vojakom na strelecké cvičenia a prežil u katolíckych sedliakov, ktorí sa za nič na svete nesmeli dozvedieť, že je žid.

Obrazy filmových scén

Roman Polanski je posledný režisér, ktorý má tieto obrazy ešte vo vlastnej hlave, nie ako obrazy doby, alebo ozveny filmových scén. Pianista nie je jeho vlastný príbeh, je to príbeh pianistu Wladyslawa Szpilmana, ktorý sa dostal za varšavský múr - do geta. Otec, matka, brat a sestry zahynuli v plynových komorách v Treblinke, on ušiel z klietky, po vojne sa stal najznámejším poľským skladateľom.

Režisér našiel v jeho príbehu predlohu, ktorú celý život hľadal - stal sa médiom, cez ktoré vo filme pretekajú Polanského vlastné spomienky. Nedotýkal sa ich štyridsať rokov. Veľmi skúpo s nimi zaobchádzal aj vo vlastnom životopise Román. A nikdy, ani raz, o nich nehovoril s nijakým novinárom.

„Ako dieťa človek vníma veci s bezprostrednosťou a jasnosťou,“ napísal Roman Polanski vo svojej knihe, „akú dospelý už nikdy nedosiahne.“ Taký je aj Pianista. Má priamosť, triezvosť, ktorú ešte nevytlačila bolesť, smútok a reflexia. Je to film, aký by sme si vedeli predstaviť aj roku 1946, hneď po tom, ako sa skončila vojna a všetko sa ešte zdalo nemožné a neuveriteľné.

Wladyslaw Szpilman ani v jednej scéne nenechá emócie slobodne vytrysknúť. A v celom filme neukáže takmer ani slzu. Z balkóna zhodia aj s invalidným vozíkom starého mrzáka, zabije sa, a hneď nasleduje strih. Nemecký vojak dá vystúpiť z radu Poliaka a len tak ho zastrelí, ale film sa rúti ďalej, nedovolí si súcit. Wladyslaw Szpilman sa zrejme bál, že ak raz zaváha, bude ho to stáť život. A Roman Polanski sa zrejme desil toho, že ak sa čo len na chvíľočku zdrží, smrteľná vážnosť sa rozpustí v slanej vode.

Pianista si udržuje odstup, od postáv, aj od divákov, drásavá romantická hudba musí väčšinou mlčať. Ak objavíme nejaké city, tak v studenom pote smrteľnej hrôzy a v studenej zúrivosti. Polanski zotrvá len pri jedinej sekvencii, keď sa rodina lúči na zhromaždisku, otec za drahé zlotuvky získa mliečny cukrík a delí ho na šesť kúskov, poslednú večeru.

V Pianistovi vystupuje Poliak, ktorý sa obohacuje na skrývanom židovi, a nemecký dôstojník, ktorý židovi zachráni život. Roman Polanski nekoriguje dejiny, nedodáva nové obrazy, odtiene, ani informácie. Že možno práve vnuci tých, čo zničili Varšavu, rekonštruovali geto v nemeckom štúdiu, je len historická irónia osudu.

Film v šoku

Pianista získal Zlatú palmu v Cannes, Roman Polanski Oscara pre najlepšieho režiséra a druhého Adrien Brody za hlavnú mužskú úlohu. Niektorí ho však aj kritizovali, že zo záplavy dramatických situácií vlastne nevyťažil žiadne napätie a city. Za posledných dvadsaťpäť rokov - počnúc snáď americkým seriálom Holokaust - sa stal z holokaustu samostatný žáner, tak ako z krvavého útlaku Indiánov sa stal western. Žánre majú svoje dramaturgické zákonitosti, konflikt, utrpenie a morálne vykúpenie utrpením, ale Pianista sa väčšine týchto zákonitostí vzpiera - nechce byť citovou skúsenosťou, ale trvalým svedectvom.

Žánre majú svoj životný cyklus, začínajú sa vážnou vecnosťou, melodramatizujú sa, niekedy sa menia na satiru, komédiu alebo paródiu - ani to Pianista nerobí. Naraz, z ničoho nič, sa vracia do východiskového bodu, skôr, než sa cyklus mohol uzavrieť.

Je to jednoduchý film, žiadne efekty, žiadne experimentovanie, žiadna avantgarda. Aj preto Pianista prichádza ako film mimo našej doby, mimo našej osvietenej éry, v ktorej o všetkom hovoríme a všetko rozoberáme. Je to film, ktorý je ešte v šoku, ako keby odvtedy prešiel len jeden deň. Posledný film svojho druhu.

Pianista (Le pianiste) * Veľká Británia - Francúzsko -Nemecko - Holandsko - Poľsko 2002 * 149 minút * Réžia: Roman Polanski * Scenár: Ronald Harwood * Kamera: Pawel Edelman * Hudba: Wojciech Kilar * Hrajú: Adrien Brody, Thomas Kretschmann, Frank Finlay, Maureen Lipman

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  2. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  3. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  4. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  5. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  6. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  7. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  8. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  1. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  2. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  3. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  4. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  5. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  6. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im
  7. Aké typy cukrovky poznáme?
  8. Biele srdce putovalo aj do Nemocnice AGEL Košice-Šaca
  1. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 7 345
  2. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 6 121
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 5 967
  4. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 406
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 1 284
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 238
  7. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 1 197
  8. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka! 1 040
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Lórant Kulík: Výstava fotografií: Dokumentuje momenty zo života, ktoré vidí keď stlačí spúšť fotoaparátu
  2. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  3. Boris Cíferský: Láska hory prenáša - Keď sa stratí ženích
  4. Martin Šuraba: Všetko o mojom otcovi
  5. Samuel Ivančák: Stretnúť sa s Mariánom Vargom je ako z Borgesovej poviedky (rozhovor)
  6. Milan Buno: 7 knižných tipov: Tajná vojna, únos v Londýne, atentát ruskej mafie...
  7. Miroslava Moncmanová: "Ruský izrazec", alebo, keď na kachličkách trónil Lenin
  8. Jiří Ščobák: 32 nejzajímavějších filmů a seriálů, které jsem viděl v roce 2021
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 20 036
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 10 428
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 464
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 5 778
  5. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 4 201
  6. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 088
  7. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 3 757
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 120
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
SkryťZatvoriť reklamu