SME

Len žiadne krokodílie slzy

Okupácia Poľska, židovské getá, varšavské getá, to všetko bolo pred šesťdesiatimi rokmi. Režisér, ktorý o tom chce urobiť film podľa vlastnej skúsenosti, musel byť ...


Wladyslaw Szpilman (Adrien Brody) práve unikol transportu a vracia sa do zničeného geta. FOTO - IMAGE.NET


Okupácia Poľska, židovské getá, varšavské getá, to všetko bolo pred šesťdesiatimi rokmi. Režisér, ktorý o tom chce urobiť film podľa vlastnej skúsenosti, musel byť vtedy dieťa. Roman Polanski mal deväť rokov, keď jeho mamu deportovali z geta do Osvienčimu. Slúžil nemeckým vojakom na strelecké cvičenia a prežil u katolíckych sedliakov, ktorí sa za nič na svete nesmeli dozvedieť, že je žid.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Obrazy filmových scén

SkryťVypnúť reklamu

Roman Polanski je posledný režisér, ktorý má tieto obrazy ešte vo vlastnej hlave, nie ako obrazy doby, alebo ozveny filmových scén. Pianista nie je jeho vlastný príbeh, je to príbeh pianistu Wladyslawa Szpilmana, ktorý sa dostal za varšavský múr - do geta. Otec, matka, brat a sestry zahynuli v plynových komorách v Treblinke, on ušiel z klietky, po vojne sa stal najznámejším poľským skladateľom.

Režisér našiel v jeho príbehu predlohu, ktorú celý život hľadal - stal sa médiom, cez ktoré vo filme pretekajú Polanského vlastné spomienky. Nedotýkal sa ich štyridsať rokov. Veľmi skúpo s nimi zaobchádzal aj vo vlastnom životopise Román. A nikdy, ani raz, o nich nehovoril s nijakým novinárom.

„Ako dieťa človek vníma veci s bezprostrednosťou a jasnosťou,“ napísal Roman Polanski vo svojej knihe, „akú dospelý už nikdy nedosiahne.“ Taký je aj Pianista. Má priamosť, triezvosť, ktorú ešte nevytlačila bolesť, smútok a reflexia. Je to film, aký by sme si vedeli predstaviť aj roku 1946, hneď po tom, ako sa skončila vojna a všetko sa ešte zdalo nemožné a neuveriteľné.

SkryťVypnúť reklamu

Wladyslaw Szpilman ani v jednej scéne nenechá emócie slobodne vytrysknúť. A v celom filme neukáže takmer ani slzu. Z balkóna zhodia aj s invalidným vozíkom starého mrzáka, zabije sa, a hneď nasleduje strih. Nemecký vojak dá vystúpiť z radu Poliaka a len tak ho zastrelí, ale film sa rúti ďalej, nedovolí si súcit. Wladyslaw Szpilman sa zrejme bál, že ak raz zaváha, bude ho to stáť život. A Roman Polanski sa zrejme desil toho, že ak sa čo len na chvíľočku zdrží, smrteľná vážnosť sa rozpustí v slanej vode.

Pianista si udržuje odstup, od postáv, aj od divákov, drásavá romantická hudba musí väčšinou mlčať. Ak objavíme nejaké city, tak v studenom pote smrteľnej hrôzy a v studenej zúrivosti. Polanski zotrvá len pri jedinej sekvencii, keď sa rodina lúči na zhromaždisku, otec za drahé zlotuvky získa mliečny cukrík a delí ho na šesť kúskov, poslednú večeru.

SkryťVypnúť reklamu

V Pianistovi vystupuje Poliak, ktorý sa obohacuje na skrývanom židovi, a nemecký dôstojník, ktorý židovi zachráni život. Roman Polanski nekoriguje dejiny, nedodáva nové obrazy, odtiene, ani informácie. Že možno práve vnuci tých, čo zničili Varšavu, rekonštruovali geto v nemeckom štúdiu, je len historická irónia osudu.

Film v šoku

Pianista získal Zlatú palmu v Cannes, Roman Polanski Oscara pre najlepšieho režiséra a druhého Adrien Brody za hlavnú mužskú úlohu. Niektorí ho však aj kritizovali, že zo záplavy dramatických situácií vlastne nevyťažil žiadne napätie a city. Za posledných dvadsaťpäť rokov - počnúc snáď americkým seriálom Holokaust - sa stal z holokaustu samostatný žáner, tak ako z krvavého útlaku Indiánov sa stal western. Žánre majú svoje dramaturgické zákonitosti, konflikt, utrpenie a morálne vykúpenie utrpením, ale Pianista sa väčšine týchto zákonitostí vzpiera - nechce byť citovou skúsenosťou, ale trvalým svedectvom.

SkryťVypnúť reklamu

Žánre majú svoj životný cyklus, začínajú sa vážnou vecnosťou, melodramatizujú sa, niekedy sa menia na satiru, komédiu alebo paródiu - ani to Pianista nerobí. Naraz, z ničoho nič, sa vracia do východiskového bodu, skôr, než sa cyklus mohol uzavrieť.

Je to jednoduchý film, žiadne efekty, žiadne experimentovanie, žiadna avantgarda. Aj preto Pianista prichádza ako film mimo našej doby, mimo našej osvietenej éry, v ktorej o všetkom hovoríme a všetko rozoberáme. Je to film, ktorý je ešte v šoku, ako keby odvtedy prešiel len jeden deň. Posledný film svojho druhu.

Pianista (Le pianiste) * Veľká Británia - Francúzsko -Nemecko - Holandsko - Poľsko 2002 * 149 minút * Réžia: Roman Polanski * Scenár: Ronald Harwood * Kamera: Pawel Edelman * Hudba: Wojciech Kilar * Hrajú: Adrien Brody, Thomas Kretschmann, Frank Finlay, Maureen Lipman

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie
  2. Nie je zlato ako zlato, nájdete ho pri bežnom nákupe potravín
  3. Oliver Oswald prezradil, po čom túžil už celé roky
  4. Ako zvládnuť krádež či stratu dokladov na dovolenke bez stresu
  5. Dubaj: Viac než letovisko – priestor pre život a investície
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory
  8. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  1. LESY SR obnovili 100 km lesných ciest
  2. Nie je zlato ako zlato, nájdete ho pri bežnom nákupe potravín
  3. Oliver Oswald prezradil, po čom túžil už celé roky
  4. Dajte zabrať vášmu mozgu, preverí ho Tréning pamäti
  5. Dubaj: Viac než letovisko – priestor pre život a investície
  6. Ako zvládnuť krádež či stratu dokladov na dovolenke bez stresu
  7. Prečo les potrebuje aj výrub, nie len ochranu
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory 15 523
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 4 112
  3. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie 3 661
  4. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku? 3 619
  5. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 3 482
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 3 252
  7. Dajte zabrať vášmu mozgu, preverí ho Tréning pamäti 2 268
  8. Nie je zlato ako zlato, nájdete ho pri bežnom nákupe potravín 2 019
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  2. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  3. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  4. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  5. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  6. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  7. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  8. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  1. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 22 346
  2. Věra Tepličková: Vážený pán premiér 8 531
  3. Matúš Radusovsky: Biela pena na mede – Znak kvality alebo dôvod na obavy? 7 820
  4. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii 6 262
  5. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene 5 404
  6. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny! 5 191
  7. Martin Fronk: Maďarský Karibik 4 760
  8. Dávid Polák: Pohoda je v pohode, nebláznite. 4 631
  1. Marcel Rebro: Deti z Nikopola túžia po tábore. Autobusy však nejdú, vodiči majú strach z dronov
  2. Marcel Rebro: Majú dvadsaťštyri. Namiesto vysokej školy žijú v diere na fronte a eliminujú Rusov.
  3. Roman Kebísek: Po vyše sto rokoch preložili z francúzštiny životopis Štúra od Turcerovej
  4. Marcel Rebro: "Nas mnogo": Od Stalingradu po Bachmut — 80 rokov tej istej ruskej taktiky
  5. Monika Nagyova: Ako ma rozplakala umelá inteligencia
  6. Marcel Rebro: Fico pomáha Putinovi. Slováci pomáhajú Ukrajine.
  7. Věra Tepličková: Trenčín alebo Stará Bystrica? Kde by ste radšej strávili sobotný večer... ?
  8. Věra Tepličková: Vážený pán premiér
SkryťZatvoriť reklamu