SME

Nové autá, nové peniaze, nové historky a staré východné Nemecko

Mimikry je jeden z najúžasnejších objavov prírody. Neškodné zvieratá vďaka nemu vyzerajú vražedne a to ich chráni pred tým, aby ich iné zožrali. Aj Ingo Schulze praktizuje mimikry, literárne mimikry, či obrátené mimikry. Tridsaťosemročný ...

Mimikry je jeden z najúžasnejších objavov prírody. Neškodné zvieratá vďaka nemu vyzerajú vražedne a to ich chráni pred tým, aby ich iné zožrali. Aj Ingo Schulze praktizuje mimikry, literárne mimikry, či obrátené mimikry. Tridsaťosemročný autor rozpráva jednoduché, neškodné príbehy, zabalené do hrubých vrstiev stručnosti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Historky sú vyhotovené buď na ruský spôsob, ako jeho oslavovaná zbierka poviedok 33 chvíľ šťastia, z roku 1995, ktorá už vyšla aj v Newyorkeri, alebo na americký spôsob ako Simple Storys, čerstvý „román z východonemeckej provincie“. Pod svojím prevlekom však nie sú ani jednoduché, ani neškodné. Pod svojím prevlekom neskrývajú nič menej ako život.

SkryťVypnúť reklamu

Život určuje už formu Schulzeho mimikier. V 33 chvíľach šťastia to bol život v poprevratovom Sankt Peterburgu, kde v roku 1992 pol roka šéfoval inzertnému časopisu. Nemecký spisovateľ sa promptne vnoril do ruskej rozprávačskej tradície od Puškina po Sorokina.

V Obyčejných storkách rozpráva o živote v poprevratovom Altenburgu vo východnom Durínsku. Nekopal v nemeckej, ale americkej rozprávačskej tradícii. Je to dlhší príbeh, ale pomerne jednoduchý a Schulze uvádza na scénu pätnásť rozprávačov a necháva ich opísať banálne epizódy, prehľadne, ale virtuózne a indiskrétne.

Medzierka na trhu

Ako dramatika to Schulzeho, pôvodom Drážďanca, a vzdelaním klasického filológa, zavialo do krajského divadla v saskom Kartenstadte. Tam v decembri 1989 spoluzakladal týždenník - „aby sa vývoj už viac nedal posunúť opačným smerom“. Vo februári 1990 vyšlo prvé vydanie, v najlepších časoch sa predal dvadsaťtisícový náklad deväťdesiatfenigových novín. Písal väčšinou úvodníky „o vyvlastňovaní v pozemkovej reforme a prenasledovaných učiteľoch, o tom, že sa nám podarilo dosiahnuť aj niekoľko osobných rehabilitácií“.

SkryťVypnúť reklamu

Potom prišli veľké vydavateľské koncerny a začali si deliť koláč čitateľov medzi sebou. Altenburskému týždenníku začal rapídne klesať náklad. Musel si hľadať spôsob, ako prežiť, medzierku na trhu, z jeho týždenníka sa stal inzertný časopis.

Ingo Schulze píše v rúchu Richarda Forda a Raymonda Carvera o masívne zamerikanizovanej kultúre nových spolkových krajín, kde „teraz vládnu ekonomické tlaky namiesto ideologických, kde sa veci berú celkom inak vážne ako kedysi, peniaze sú peniaze, auto znamená auto, kedysi v NDR to vždy znamenalo ešte aj čosi iné“.

Drobné momenty šťastia

Na začiatku jeho sebaamerikanizácie však stála skúsenosť, ktorá ho, ako hovorí, odhalila samému sebe. „Veď je to také jednoduché,“ pomyslel si. „To zvládneš ľavou zadnou. A potom, najneskôr po druhej vete sa človek opýta sám seba: A teraz? Písať samé krátke vety a človek je prehľadný. Každý vás môže ľahko skontrolovať, keď si zakážete obrazy a vzťažné vety a mne to v podstate pripadá primerané súčasným pomerom vo východnom Nemecku“.

SkryťVypnúť reklamu

Obyčejné storky teda rozprávajú navzájom do seba zakliesnené momenty z altenburského života po roku 1989, o pretrhnutých, vrastajúcich a navzájom sa odďaľujúcich životoch, o rozsypaných rodinách, o osamelých a stroskotancoch, a vždy znovu aj o drobných momentoch šťastia. Ku koncu statočne ťapká dvojica v potápačských oblekoch pešou zónou. Rozdávajú letáky Flyer, reklamu na novú rybiu reštauráciu. Zbijú ich. V pozadí hrá kapela polku. Pochodujú von z mesta, k obzoru: „Držíme sa za ruky, aby sme sa uistili, že nie sme sami.“ A pod tými obyčajnými vetami, medzi naznačenými podpríbehmi číhajú neuchopiteľné priepasti a temnota. A tá ani nemusí nutne súvisieť so štyridsiatimi rokmi dejín NDR.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt
  2. Zážitkový víkend. Biela noc priniesla aj prémiovú pivnú zónu
  3. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta
  4. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  5. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  6. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  7. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  8. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  1. Gazdovať sa dá aj na jalovej pôde
  2. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt
  3. Zážitkový víkend. Biela noc priniesla aj prémiovú pivnú zónu
  4. Nová číselná lotéria od TIPOSu Všetko alebo nič
  5. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta
  6. Apolka horí!
  7. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  8. Fejtón o móde od Emmy Tekelyovej a TOP trendy na jeseň a zimu
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 14 363
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 5 825
  3. Kto nás naozaj zadlžil a prečo Slovákom siahajú na výplaty? 5 014
  4. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich 4 451
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 4 335
  6. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 4 180
  7. Keď sa z brigády stane kariéra 3 338
  8. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 2 276
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Filip Svetlošák: Nechajte sa zavrieť do truhly alebo poďte hľadať bratislavské neóny
  2. Samuel Ivančák: Ako je to medzi nebom a zemou? Bratislavské publikum zažilo premiéru novej piesne Petra Lipu
  3. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  4. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  5. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  6. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  7. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  8. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  1. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 22 386
  2. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰 16 238
  3. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije! 10 330
  4. Ján Valchár: Ukrajinská vojna sa presunula na Sibír 6 012
  5. Ján Valchár: Ideme budovať humanitárne centrum v Rusku!!! 4 645
  6. Miroslav Ferkl: Rehot Richtera 4 576
  7. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde 4 294
  8. Jozef Černek: Premiéra, potlesk… a na druhý deň umývam záchody 4 137
  1. Marcel Rebro: Volám sa Marcel, dnes mám 57 rokov a k narodeninám si želám mier!
  2. Radko Mačuha: Robert Fico sa stáva premiérom záhrobia.
  3. Věra Tepličková: Zvrat to ozaj nečakaný, Oskar je vraj uprataný
  4. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije!
  5. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  6. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  7. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  8. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
SkryťZatvoriť reklamu