SME

Alexander Jiroušek - od Tatier k Dunaju

Minulý týždeň sa v priestoroch Fotogalérie Nova v Košiciach otvorila výstava fotografií renomovaného košického fotografa Alexandra Jirouška. Paralelne s vernisážou prebehla prezentácia novej Jirouškovej obrazovej publikácie Spišský hrad

 

„Fotografia na toalete je pre mňa najväčším vyznamenaním.“

 

...alebo Slovensko bez vlastenectva a prešustrovaných peňazí... 

 

Minulý týždeň  sa v priestoroch Fotogalérie Nova v Košiciach otvorila výstava fotografií renomovaného košického fotografa Alexandra Jirouška. Paralelne s vernisážou prebehla prezentácia novej Jirouškovej obrazovej publikácie Spišský hrad. Týmto rokom zároveň počítame už desaťročie od zaradenia Spišského hradu do Európskeho medzinárodného dedičstva.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Pán Jiroušek sa sprvu venoval fotografii ako milenke, no nenechal na ňu dopustiť a tento vzťah ďalej rozvíjal. Na jeho fotografiách sa odrážajú bohaté skúsenosti, istota v odhadnutí správneho miesta a času a najmä láska a úcta k Slovensku a jeho krásam. Jeho tvorba bola vo veľkej miere podmienená vonkajšími okolnosťami, pretože všetci potrebujeme v prvom rade piť, jesť a bývať. Napriek tomu zotrval vo svojom nadšení, čo dodáva jeho záberom neopakovateľný šmrnc.

Ako si vás fotografia získala?

Začal som fotografovať ako desaťročný chlapec. Vyrastal som v Slovenskom raji, takže spočiatku to boli fotografie prírody. Neskôr som sa dosť intenzívne venoval leteckému modelárstvu. Bol som vedúcim modelárskeho krúžku v Spišskej Novej Vsi a v Košiciach predsedom krajskej modelárskej rady. Fotografie som potom posielal do Prahy do časopisu Letecký modelár. Neskôr na vysokej škole sa mi Slovenský raj stával stále bližším a začal som fotografovať už s určitými zámermi. Fotil som aj Tatry a Pieniny, posielal som fotky do časopisov a sem tam prišli aj ocenenia. Keď som bol vedúcim propagácie a marketingu vo Východoslovenských železiarňach, nebol som spokojný s činnosťou mojich troch firemných fotografov. Začal som si fotiť sám do propagačných materiálov alebo kalendárov. Počet zákaziek sa zvyšoval, ohlasovali sa redakcie z Bratislavy, z Prahy, z Brna aj Ostravy. Zamestnanie sa mi po lavínovitom náraste objednávok stalo brzdou. Po štyridsiatke som sa rozhodol nevenovať sa už viac svojej technickej profesii. Od 75-teho sa venujem fotografii na voľnej nohe. Dostal som sa do zväzu výtvarníkov. Vtedy to bola jediná možnosť ako byť bez zamestnania a živiť sa vlastnou tvorbou.

SkryťVypnúť reklamu

Vaša tvorba bola priamo ovplyvnená počtom zákaziek. Stále ste sa  venovali fotografii ako dokumentu?

Venujem sa najmä fotografii  prírody, čo je vlastne dokument. Je to však výtvarný dokument, pretože ide o to vystihnúť náladu, osvetlenie, ročné obdobie, denné obdobie. Nie je to tak, že fotograf príde, cvakne a odíde. Ide o ten správny okamih.

V súčasnosti sa mnoho fotografov snaží zachytiť ten správny okamih. Ako rozoznávate kvalitu?

Na to niet meradla. Musí sa to vycítiť. Veľmi sa hnevám na súčasných mladých fotografov, ktorí nepoznajú ani základné pravidlá kompozície obrazu. Mne pomohol hlavne kontakt s výtvarníkmi, pretože som sa naučil chápať maliarsku kompozíciu obrazu, ktorú aplikujem na svojich fotografiách. Koľkokrát vidím publikácie veľkých nákladov s obrovskou reklamou, ale bohužiaľ tie fotografie sú na zaplakanie, bez obrazovej a fotografickej úrovne. No keď sa tomu urobí fantastická reklama, ide to na odbyt. Táto komerčnosť mi vadí. Druhá vec sú fotografie architektúry. Keď raz projektant naprojektoval budovu s kolmými stenami, stavbár ju postavil s kolmými stenami, fotograf je povinný odfotografovať ju s kolmými stenami.

SkryťVypnúť reklamu

Nemyslíte si, že novodobé druhy umenia spôsobujú zánik starej klasiky?

Nemusia spôsobiť zánik. Moderné umenia sa snažia v symbole vyjadriť podstatu veci. Niekedy je symbol šťastne riešený, ale niekedy je to tak na hlavu postavené, že tomu rozumie snáď len autor. No ani on nemusí. Tvorba je pestrá, pretože každý to vidí zo svojho pohľadu. Podporujem každý smer, ktorý ale musí vo svojom jadre čosi publiku dať. Nesmie to byť niečo samoúčelné, že sa hrám s čímsi a sám neviem, čo to je. Snažím sa však nanútiť divákovi, aby to obdivoval, môj majstrovský kus, ktorý nemá páru na svete. Kritikom je v prvom rade obyčajný divák. Keď mi ten uzná, že toto je dobré, ja som s tým najspokojnejší. Ja sa niekedy od kunsthistorikov dozviem také veci, ktoré ani ja sám neviem.

SkryťVypnúť reklamu

Aké je teda vaše publikum? Pre koho sú určené vaše fotografie?

Pre radových ľudí. Som veľmi rád keď vidím moje fotky tu v knižnici, tam v domácnosti. Napríklad, keď prídem k niekomu na návštevu, idem na toaletu a na stene alebo na dverách je vylepená moja fotka. Poviem trochu s nadsázkou, je to pre mňa najväčšie vyznamenanie. Keď vidím takto moje fotky hoci na chodbách v blokoch, na schodišti, znamená to, že som nefotil zbytočne.        

Na čom pracujete v súčasnosti?

Teraz ma poverila Neografia v Martine, aby som im zostavil a dodal zábery do knihy o Slovensku.

Myslím, že na to by materiál už bol. Už len na tejto výstave sú rôzne kúty Slovenska.

SkryťVypnúť reklamu

Niečo je staršie.  Začal som však chodiť po Slovensku, ktoré sa každým rokom mení. Zábery by mali byť aktuálne. Ešte dávnejšie som spolupracoval na knihe, s ktorej úrovňou som nebol spokojný. Pán Lazišťan, zostavovateľ knihy a bývalý vedúci redaktor obrazových publikácií v Osvete v Martine, pri zostavovaní poslednej knihy už nechodil po Slovensku. Stratil prehľad a dostal sa tam záber, ktorý už vôbec neexistuje. Architektúra mesta sa mení, takisto ako príroda, kde rastú stromy, zosúvajú sa pôdy. Všetko je v pohybe. Zistil som tak, že po dvoch rokoch musím opäť všetko nafotiť. Táto nová  kniha je určená pre zahraničných turistov, ktorá ukáže zaujímavé atraktivity Slovenska. Teraz nedávno som bol v Humennom a zistil som, že na železničnej stanici je socha Švejka. Žiaľ je tak zastrčená, že aj máloktorý z Humenčanov vie, že ho tam majú. V Medzilaborciach napríklad na plošine pred múzeom je fontána, v ktorej stojí Andy Warhol s dáždnikom. Z rebier dáždnika prúdi voda.

SkryťVypnúť reklamu

Mnohí nevedia, kde Medzilaborce sú. O múzeu ani nehovoriac.

Preto by som apeloval na všetkých novinárov na Slovensku, aby to zobrali za  svoju osobnú povinnosť, ak nie nadšenie a omieľali do osprostenia o všetkom, čo nielen na východnom Slovensku máme. Čím viac sa o tom bude hovoriť, tým skôr sa to dostane do povedomia.

Mladá generácia má ešte menší záujem.

Je tu veľká komercionalizácia a žiadne vlastenectvo. Každý má svoj biznis a osobnú prosperitu. S tým asi ťažko niečo narobíme.

           

Ako je to s vašimi knihami?

Uvediem príklad, ako sme robili knihu o Dóme sv. Alžbety. Náš súčasný prezident ešte ako primátor Košíc chcel taký náklad, aby za milión mohol odobrať pre magistrát. Keď som knihu urobil, už bol pán Schuster dva mesiace prezidentom. Hovoril som teda s Trebuľom: „Kde ti ja teraz zoberiem milión, keď Rudo mi nechal sekeru na dve a pol miliardy.“  Napriek tomu, že v rozpočte bol ten milión naozaj schválený, v skutočnosti bol už dávno prešustrovaný. Skladujem knihy doma v jednej celej miestnosti a týždenne predám dve až päť kníh, ale investoval som do toho pol druha milióna. Za socializmu som vydávateľské problémy nemal. Vydavateľstvo Osveta to behom dvoch mesiacov rozpredalo. Desaťtisícový náklad nebolo problém rozdistribuovať. V dnešnej dobe predať tritisíc kníh je záležitosť na štyri aj päť rokov. Distribučné organizácie berú knihy do komisie.  Až vtedy, keď sa kniha predá, mi zaplatia toľko, koľko sa predalo.Celá finančná záťaž je na mne.

SkryťVypnúť reklamu

                                                                                                           

SkryťVypnúť reklamu

Ľuba ČURPEKOVÁ

 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  2. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  3. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  4. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  5. Na Marka oharka do jarka
  6. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 022
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 895
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 094
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 369
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 845
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 141
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 742
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 482
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 755
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 324
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 433
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 677
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 120
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 049
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 577
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  3. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu