SME

Kto má slabosť na Taliansko, dojme ho Roberto s dreveným nosom

RECENZIA/FILM


Roberto Benigni je pravdepodobne najznámejší Talian na svete – za to vďačí predovšetkým svojim prudkým skokom pri búrlivom preberaní Oscara pred štyrmi rokmi, keď preletel ponad celé rady sedadiel. Jeho film Život je krásny získal Oscara v kategórii najlepší herecký výkon. FOTO – IMDB

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


Pinocchio (Pinocchio) o Taliansko/USA 2002, 108 minút o Réžia: Roberto Benigni, scénar: Vincenzo Cerami, Roberto Benigni o Hrajú: Roberto Benigni, Nicoletta Braschi, Carlo Giuffe, Kim Rossi Stuart, Peppe Barra, Max Cavallari o Premiéra v SR: zajtra

SkryťVypnúť reklamu

Že je klasické dielo kaviarenského povaľača Carla Collodiho z roku 1881 nesmrteľné, preukázal aj Steven Spielberg v A. I. Tu dieťa – robot, ktorý vznikne v ďalekej budúcnosti, uverí rozprávke o Pinocchiovi a túži po tom, že raz, tak ako bábka vystrúhaná z dreva, aj on, vystružlikané dieťa – robot, stretne dobrú vílu, ktorá ho zmení na skutočného ľudského chlapčeka.

Z Talianska – krajiny lúčnej zelene, mliečnej beloby a paradajkovej červene – k nám prichádza nový Pinocchio, ktorý zaobchádza s rozprávkovým delikventom z dreva ako s národnou relikviou, s vynoveným, takmer štátnym symbolom.

S rozpočtom 45 miliónov eur je to doteraz najdrahšia filmová produkcia, aká kedy v Taliansku vznikla. Nešetrilo sa na nákladoch a vo všetkých úlohách sú len talianski herci.

SkryťVypnúť reklamu

Meno Pinocchio je tu odvodené od píniového dreva – píniami sa v Taliansku vysádzajú aleje. Adaptácia Roberta Benigniho sa pritom drží originálu vernejšie než všetky doterajšie adaptácie. A hrdinu ku koncu nezhltne veľryba, ako roku 1941 u Walta Disneyho, ale žralok – predsa len realistickejší v talianskych vodách. U Roberta Benigniho ide Pinocchio znovu do väzenia, v inej scéne ho za splnu mesiaca zasa obesia na strom. Väčšina predchádzajúcich verzií tieto drastickejšie výchovné ponaučenia z príbehu vypúšťala.

Ale predovšetkým tu vidíme, ako by sme si mali predstavovať najtalianskejšie zo všetkých detí: už nie v krátkych nohaviciach v klobúku s perami ako u Disneyho, ani ako bábiku mechanicky klikajúcu pri každom pohybe ako v japonskom kreslenom seriáli v sedemdesiatych rokoch.

SkryťVypnúť reklamu

Ale v duchu ďalšieho talianskeho vynálezu – commedia dell‘arte – ako klauna v kostýme harlekýna, a s tvárou a charizmou Roberta Benigniho, ktorého už Federico Fellini s láskou volal Pinocchietto. Kedysi mal byť Pinocchio práve Felliniho projekt, spolu s Benignim. Mali ho robiť po Hlase mesiaca z roku 1990. Že sa to napokon podarilo Benignimu samému – ako hlavnému predstaviteľovi, režisérovi aj autorovi scenára, len s podporou svojej manželky Nicholetty Braschi v úlohe ako dobrej víly tak aj producentky – je čosi ako splnený sen. A to je vlastne na tom filme to hlavné.

Maskéri a technici sa tu mohli vyblázniť do vôle. Aj herci sa pri každej scéne očividne bavili výborne. Päťdesiatročný Roberto Benigni tu bez námahy vhupol do úlohy chlapca, pobieha, poskakuje celý filmom, ako keby nikdy nebol býval niečím iným ako veľkým dieťaťom. Je to presne ten neposedník, akým drevený Pinocchio túžil, ale nikdy nemohol byť. Vedomé rozhodnutie hrať drevenú bábku od začiatku ako človeka je kontrapunktom k tragickej istote, že človekom nie je.

SkryťVypnúť reklamu

Roberto Benigni je možno prvým hercom, ktorému by sme nemali za zlé, keby bol trošku drevenejší.

Prečo vlastne chce jeho bábka byť človekom, to režisér celkom jasne ukázať nevie. Naivne ho sleduje kapitolu za kapitolou, a totálne sa míňa s Collodiho strohým didaktickým duchom knihy. Ak šlo Carlovi Collodimu o to, ako čím skôr skrotiť dieťa na disciplinovaného občana, Roberto Benigni sentimentálne sníva o stratenom detstve. V konečnom dôsledku to ani nie je film pre deti. Napokon, všetky deti tu hrajú dospelí.

V podstate je na tom režisér podobne ako jeho postava: namiesto, aby kráčal po rovnej ceste, zabudne sa v krajine hrátok. Či mu pritom tiež narástli somárske uši, to sa nedozvieme.

ANDREA PUKOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 99 072
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 139
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 862
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 462
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 098
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 257
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 871
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 4 753
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Tlačová konferencia premiéra Fica a Tibora Gašpara.

Prvý prieskum v ére transakčnej dane meria Smeru pokles.


a 1 ďalší 34
Nataša Holinová

Prečo sa Smer zlostí na Šutaja Eštoka?


24
Désiré Doué sa teší z gólu.

Paríž St. Germain zdolal Aston Villu 3:1.


4
Ilustračné foto.

Burzy vo Frankfurte, Londýne a Miláne si pripísali zisky v rozmedzí šesť až osem percent.


SITA a 1 ďalší
SkryťZatvoriť reklamu