SME
Štvrtok, 26. máj, 2022 | Meniny má Dušan

Je to najmä film o sebaklame

„Musíme nakrúcať témy, ktoré sú nám blízke a ktoré svet od náš čaká,“ povedal raz Martin Šulík o tendencii súčasného slovenského filmu. Myslel na komorné ...


Róbert Šveda (1975) okrem školských krátkych filmov (Odchod, Sen predstava fantázia Bendy Kristovej, Cez prah či Cesty do Arles), ktoré boli uvedené na niekoľkých zahraničných festivaloch, tvoril aj pre televíziu a tretí sektor. Tohto roku sa ako jediný zo Slovenska zúčastnil na premiérovom Talent Campuse na medzinárodnom festivale v Berlíne s filmom 1942 – oficiálnou znelkou Gay film festivalu 2001. FOTO – PETER KELÍŠEK

„Musíme nakrúcať témy, ktoré sú nám blízke a ktoré svet od náš čaká,“ povedal raz Martin Šulík o tendencii súčasného slovenského filmu. Myslel na komorné príbehy odpozorované z prítomnosti. Jedným z nich je aj pripravovaný projekt čerstvého absolventa réžie na VŠMU v Bratislave RÓBERTA ŠVEDU (1975). Volá sa Démoni a v súčasnosti je nakrútená jedna tretina filmu. V tomto prípade stredná poviedka, ktorú nedávno obhájil ako svoj absolventský projekt.

Ako sa na váš projekt pozerali vaši pedagógovia?

„Profesor Stanislav Párnický, aj keď spočiatku s ťažkým srdcom, ale predsa len privolil, aby som mohol realizovať takýto náročný projekt v školskom priestore.“

Prelomili ste konvencie?

„Nebýva zvykom končiť ‚celovečerákom‘, ale pre mňa to bola od počiatkov štúdií samozrejmosť. Chcel som zavŕšiť štúdium dielom určeným viacerým divákom, nielen úzkemu kruhu divákov na festivaloch, kde školské filmy končia.“

Čo vás poháňalo?

„Pochopil som, že ak to neukážem teraz, neukážem to nikdy. Najväčšia ťažkosť, s ktorou sa debutant na Slovensku stretne, je ochota dovoliť mu debutovať a podporiť ho v tom.“

Film Démoni je zložený z troch poviedok. Čo ich spája?

„Rovnaká túžba citového sebanaplnenia, ktorá sa prelína v osude troch žien. Tie počas jedných obyčajných Vianoc dostanú šancu pochopiť samy seba, svoje túžby, a to len vďaka tomu, že na moment sa porušila ich konvencia všetkého toho teátra okolo sviatkov. Na moment majú možnosť vnímať démona, ktorý je v nich.“

Démon ako podobenstvo o boji, ktorý zvádza hocikto z nás?

„Pre mňa je to najmä film o sebaklame. Človek je odmalička učený vytvárať si sebaklam. V tom, že bude lepšie buď na tomto, alebo onom svete. Denne si klameme, aby sme prežili. Radi čítame, ako si najlepšie klamať a nahovárať si, že to, čo robíme, má zmysel. V Démonoch takýto sebaklam vzniká okolo citového naplnenia. Je to boj, v ktorom nechceme vedieť každé za a proti. A ak ho vyhráme, nie sme schopní si vážiť a udržať skúsenosť, ktorú sme cez ňu nadobudli.“

Vo vašej tvorbe, ale aj v Démonoch dominuje žena. Prečo?

„Ženský svet poznám veľmi dobre a je mi bližší ako mužský.“

Čím?

„Žena sa ku konfrontácii s vnútrom dostáva v zrelom veku omnoho skôr ako muž. Ale zároveň je oveľa ovplyvniteľnejšia a jej boj je tým zaujímavejší ako mužský, ktorý si vyberá často len zo spoločensky daných východísk.“

Obsadili ste hercov z mimobratislavských divadiel, ochotníkov i študentov herectva. Stále trváte na nechuti obsadzovať známych hercov?

„Nie je to o nechuti, je to požiadavka štylizácie. V netradičnom príbehu predviesť predstaviteľov, ktorí pôsobia vierohodne a nie sú zaťažení hereckou minulosťou a nálepkami, kde boli lepší či horší. Pri obsadzovaní sa nepozerám na to, či to daný človek zvládne zahrať, alebo nie. Herecká dispozícia je len časťou požiadaviek kladených na herca.“

Aký ste typ režiséra? Nechávate hercov voľne hrať alebo máte presné predstavy o ich herectve?

„Pri filme hľadáte predstaviteľa postavy, ktorý je čo najvernejší tomu, čo nosíte vo svojich predstavách. A k nim ho musíte doviesť.“

Ako?

„Sú scény, keď ide o vysoko individuálnu skúsenosť tvorcu, s ktorou sa herec nemusel v živote stretnúť, a vtedy s ním musíte podrobnejšie pracovať. Ale mám rád scény, v ktorých ich môžem nechať v načrtnutom pôdoryse situácie, hľadať východiská a ich vlastný spôsob vyjadrenie situácie či emócie.“

O všetkých svojich filmoch hovoríte, že sú určené pre aktívnejšieho diváka. Čo to znamená?

„Nevnímam tak diváka. To, že sa viac vyhýbam konvencii ako ostatní tvorcovia, je vec svetonázoru. Diela, ktoré si väčšinou človek pamätá, sú práve tie, ktoré nabúrali jeho konvenciu vnímania audiovizuálneho diela.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom!
  2. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov?
  3. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  4. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  5. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  6. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  7. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  8. VELUX zmapoval kvalitu interiérov slovenských domácností
  1. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov?
  2. Máte doma SodaStream? Vymeňte si bombičku pohodlne z gauča
  3. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  4. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  5. Na krásnom, modrom Jadrane
  6. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  7. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom!
  8. Nebezpečenstvo používania prekladačov
  1. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných 11 940
  2. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu 5 437
  3. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 5 282
  4. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 411
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 706
  6. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 1 609
  7. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 273
  8. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 1 056
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Tom Cruise v Top Gun: Maverick.

Ako producent dokáže dostať z filmov maximum.


a 1 ďalší 9 h
Bill Murray vo filme Stratené v preklade.

Remake seriálu som odmietol, hovorí v rubrike Film života TV OKO/TV SVET.


9 h
Nicole Kidman v epizóde seriálu Rev sa kŕmi fotografiami.

Nicole Kidman sa napcháva fotografiami z detstva.


Barbora Gvozdjáková 11 h
Peter a barbora Budinskí.

Petržalka je úplne všade, hovoria tvorcovia animáku Tvojazem pre TV OKO/TV SVET.


10 h

Blogy SME

  1. Lórant Kulík: Výstava fotografií: Dokumentuje momenty zo života, ktoré vidí keď stlačí spúšť fotoaparátu
  2. Eva Gallova: Puškina ženy milovali
  3. Boris Cíferský: Láska hory prenáša - Keď sa stratí ženích
  4. Milan Buno: 7 knižných tipov: Tajná vojna, únos v Londýne, atentát ruskej mafie...
  5. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  6. Martin Šuraba: Všetko o mojom otcovi
  7. Miroslava Moncmanová: "Ruský izrazec", alebo, keď na kachličkách trónil Lenin
  8. Jiří Ščobák: 32 nejzajímavějších filmů a seriálů, které jsem viděl v roce 2021
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 7 553
  2. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 453
  3. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 4 925
  4. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 493
  5. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 3 633
  6. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 3 252
  7. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 3 234
  8. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 659
  1. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  2. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  3. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  5. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  7. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  8. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
SkryťZatvoriť reklamu