
FOTO – CTIBOR BACHRATÝ
Divadelná Nitra začala v piatok večer tak, ako sa na medzinárodný festival patrí. Šťastná Babylónia z francúzskeho Créteil sa ukázala skutočne radostným babylonom scénických jazykov. Útržky klasických i ethno rytmov, spevu i tvarov boli ponalepované do jedného bláznivo rytmického obrazu. Kto sa pokúšal intelektuálne porozumieť, dostal vysvetlenie, že kolážou dávame dokopy prvky, ktoré predtým nemali nič spoločné. Produkcia ako celok mohla byť i štruktúrovanejšia bez nadbytočných parodických výstupov, avšak pointy na úrovni jednotlivých tanečných sekvencií boli oslobodzujúco vtipné.
Choreografia dvojice Montalvo-Hervieu na maximum využila miestami až akrobatické schopnosti dvadsiatich tanečníkov pôsobiacich ako reklama na multikulturalizmus. Sebakriticky treba uznať, že typ Európana v tesnom oblečku s krátkymi nohavicami vyzeral v benetonskej zmesi ľudských rás a typov azda najkomickejšie. V podtexte nenásilne ekologicky ladeného projektu sa zračila úcta ku komunikácii s prírodou a tomu intuitívnemu v nás. Preplnená Veľká sála nitrianskeho Divadla Andreja Bagara dávno nezažila podobne vášnivé „dancing ovation“. (zu)