POČAS UPLYNULÉHO VÍKENDU SA V HLAVNOM MESTE KONAL ĎALŠÍ ROČNÍK POPULÁRNEHO HUDOBNÉHO FESTIVALU BRATISLAVSKÉ JAZZOVÉ DNI

Znovu tri noci, ktoré praskali džezom

S kúpou lístka na 29. ročník festivalu, ktorý sa tohto roku premenoval na BJD Slovenská sporiteľňa, nebolo radno váhať.


Marcus Miller.

i Lístky sa vypredávali hlavne na tri veľké hviezdy, ktoré mohli usporiadatelia doviezť vďaka novému generálnemu sponzorovi. Našťastie, nie všetky firmy vrážajú peniaze len do športu.

Mezzoforte, Bailey a Truffaz

Islandská skupina Mezzoforte bola headlinerom prvého večera. Kto má rád jazzfunk 80. rokov, toho vystúpenie potešilo. Nič nové sa v ich hudbe neobjavilo, klasické skladby sú stále najlepšie a tvoria základ vystúpenia. V podstate je tento štýl už „retro“, ale páni hrajú stále skvele a vedia to roztočiť. Hviezdili hlavne saxofonista a basgitarista.

Vyvrcholením soboty bolo vystúpenie basgitaristu Victora Baileyho a jeho skupiny, v ktorej hral legendárny saxofonista a basklarinetista Bennie Maupin (hral už na slávnom albume Milesa Davisa Bitches Brew). S rezervovaným správaním na pódiu kontrastovala dravá a virtuózna hudba plná rôznorodých nálad. Nádherne zohraná kapela vysielala mohutné vlny energie, ale aj krehké vibrácie. Bailey doviedol publikum do úžasu skladbou legendárneho Jaca Pastoriusa Continuum, ktorú otextoval a zaspieval spolu s basgitarou vrátane pôvodne improvizovaného sóla! Úplne neuveriteľná bola aj verzia „weatherreportovskej“ skladby Birdland. Tú Bailey zahral sám na basgitare technikou hammeringu (takto hrá gitarista Stanley Jordan), takže to znelo ako niekoľko nástrojov naraz.

Kvartet francúzskeho trubkára Erika Truffaza bol veľkým lákadlom aj pre mladších, ktorým málo hovoria tradície, ale „namotali“ sa na módnu fúziu jazzu a elektroniky, ktorú voláme nu jazz. Truffaz je výrazne inšpirovaný Milesom Davisom. So svojou kapelou pomocou rôznych elektronických efektov v reálnom čase upravujú zvuky vlastných nástrojov trúbky, elektrického klavíra, basgitary a bicích. Hrajú hudbu postavenú na veľmi muzikálnom rozohrávaní emócií a evolúcii: putujú od rockových či hard funkových riffov až po krehké impresionistické nálady. Truffaz a jeho band občas upokojili, ale nenudili.

Marcus Miller

Celý festival uzavrela druhá basgitaristická megastar. Po troch náročných večeroch býva publikum už riadne unavené, ale Marcus Miller bol spoľahlivý životabudič. Miláčik Milesa Davisa, jeden z najprestížnejších štúdiových hudobníkov, aranžérov, producentov, multiinštrumentalista, od ktorého sa očakával maximálny zážitok, nesklamal. Vystúpenie bolo precízne vygradované od predvádzačiek a introvertných nálad cez postupné zahusťovanie napätia až po finále v podobe Hendrixovho Purple Haze. Ukazovalo celý maestrov potenciál a schopnosti tímu absolútne neuveriteľných hudobníkov, spomedzi ktorých asi najviac zapôsobil sternovský gitarista Dean Brown.

Prekvapenia a sklamania

Program bol pestrý a, ako každý rok, zažili sme prekvapenia aj sklamania. Pre mňa boli príjemným prekvapením maďarskí Jazzpression. Hoci uvádzali, že hrajú európsky jazz s klavírom, kontrabasom, bicími a saxofónom, basista doniesol bezpražcovku, klávesista syntetizátor a výsledkom bolo príjemne pulzujúce neofusion. Úplne skvelá bola skupina venezuelského perkusionistu Piba Marqueza. Žiaden latinskoamerický jazz zo skanzenu, ale moderné, svieže skladby, v ktorých sa dravosť a virtuozita spájala so sofistikovanosťou aranžmánov.

Na druhej strane, trochu mdlý dojem zanechal britský saxofonista Soweto Kinch, považovaný za jeden z najžiarivejších jazzových objavov. Hovorilo sa o kombinácii jazzu ahip-hopu, využívaní elektroniky a o tom, že Soweto aj rapuje. Počuli sme akustickú skupinu (s elektrickým klavírom), ktorá síce hrala vkusne, ale trochu bezpohlavne, oscilujúc medzi straightahead jazzom a nepríliš našliapanými groovami s rapom. A elektronika žiadna. Na druhej strane, počul som aj názor „prečo taký pekný jazz kazili tým rapovaním“.

Ako to býva, keď je niekto geniálny sideman, nemusí byť až taký zaujímavý líder. Mino Cinelu vo svojej hudbe akoby hľadal, či chce hrať pop, pesničky, jazz alebo latinu a ja som celkom nepochopil, o čo mu ide. Jeho fúzia skrátka nemala tvár a originalitu. Navyše to trochu prepálil neustálym „hecovaním“ publika.

Spoločná práca

Bolo by faux pas nespomenúť ostatných účinkujúcich, ktorí významne prispeli k vynikajúcej atmosfére. Rakúskych bratov Muthspielovcov, spájajúcich starú hudbu, jazz a elektroniku, Petra Lipu so svojím „all stars“ bandom, ktorý predviedol úpravy beatlesoviek z posledného albumu. Jediným predstaviteľom konzervatívnejšie poňatého jazzu bolo výborné vystúpenie kvarteta Miloslava Suchomela, ktoré si budete môcť kúpiť aj na CD, súčasťou podpory nového generálneho sponzora je totiž aj nahrávanie slovenských kapiel na BJD a ich vydávanie. Komorný jazz zasa zastupovalo nórske duo – speváčka Karin Krog a gitarista Jacob Young.

Usporiadatelia záslužne chytili trend spojenia jazzu a DJingu a v piatok a sobotu hrali na druhom pódiu najznámejší slovenskí nujazzoví DJi Kinet, Bebe a DeeM s Ľuborom Priehradníkom na trúbke. Okrem nich sa tu predstavili aj fusionové skupiny Aftertee a J. F. R..

Ďalšie „džezáky“ sú teda za nami. Vydarili sa. Zážitky sú silnejšie ako pondelňajšia únava. Zrátané a podčiarknuté: Vystúpenia Baileyho a Millera boli nielen vrcholmi tohto ročníka, ale aj jazzových dní vôbec.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  7. Detské zúbky sú veda
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 410
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 132
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 687
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 071
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 234
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 219
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 077
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 984
  9. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 837
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 795

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kažimír prezidentovi Kiskovi odporučil, aby sa vzdal daňového tajomstva

Kiskovi sa do vysvetľovania financovania kampane nechce, mimovládky by čakali viac.

DOMOV

Ľudí “na konci sveta“ župan v Prešove nezaujíma

Ľudí v Prešovskom samosprávnom kraji trápia cesty a nezamestnanosť.

Čo je nové na SME

SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana

Príďte dnes o 18.00 diskutovať.

SVET

Merkelová nebude mať na Úniu čas, doma ju čaká veľa problémov

Francúzsko-nemecký motor Európy sa môže po voľbách zaseknúť.

Neprehliadnite tiež

Písať je dobré, keď sa necítite pod psa

Víťaz súťaže Poviedka vsadil na poviedku, ktorá nie je o psoch. Pomohla mu čeština

Chýbal nám dobrý album od speváka. Dal nám ho bývalý bubeník IMT Smile

Marián Slávka na svojom debute pekne spieva, básnicky recituje, hrá na klavíri a má cit pre koncepčné myslenie.

Ešte v marci robil v obleku kľuky. Železná vôľa urobila z Jana Třísku Američana

Legendárny herec z Obecnej školy sa už v Česku necítil doma.

Jan Tříska pre SME: Pod nohy mi hádzali polená, aj tak ma nezastavili

Po návrate z Ameriky sa mu práca doma zdala spomalená.