
Sándor Pinczehelyi: Kosák a kladivo, 1973, serigrafia.
Projekt Pertu vznikol pred desiatimi rokmi a spočiatku bol zameraný na komunikáciu kultúr v strednej Európe. Podľa slov kurátorky Heleny Markuskovej sa v roku 1999 zmenila jeho koncepcia a odvtedy sa užšie zameriava na hľadanie analógií v slovenskom a maďarskom umení a v dvojročných intervaloch uvádza dvojice názorovo blízkych umelcov, ktorí sa dotýkajú podobných problémov. Koller a Pinczehelyi sa tentoraz zaoberajú otázkou identity.
„Obaja narábajú so symbolmi, používajú analogický princíp privlastnenia reality, spochybňujú posvätné hodnoty, zaujímajú kritický postoj,“ približuje projekt Helena Markusková. „Koller pracuje s univerzálnymi symbolmi - otáznikmi alebo vlnovkami a cikcakmi vo farbách slovenskej trikolóry, Pinczehelyi používa symboly komunistickej ideológie a agrárne produkty označené farbami maďarskej trikolóry (paprika, cibuľa), pričom z uvedených prvkov utvorili akési alternatívne univerzum. Kvázivedecké U.F.O. (Univerzálne Futurologické Operácie) Kollera predstavujú parodický ohlas na umelecké a spoločenské vízie budúcnosti, kým expanzívny ČBZ (červeno-bielo-zelený) svet Pinczehelyiho je zas ironickou reflexiou spoločenskej reality a maďarskej mentality.“
Výstava sa koná v spolupráci s Kultúrnym inštitútom Maďarskej republiky v Bratislave a Galériou umenia Nové Zámky a potrvá do 4. januára 2004. (ba)