SME

Pozor, na diele sa pracuje!

Činohra Štátneho divadla Košice * Peter Pavlac: 3.3.3. * Dramaturgia: Dušan Bajin Hudobné spracovanie: Peter Malinovský * Réžia: Patrik Lančarič Hrajú: Alena Ďuránová, Dana Košická, Henrieta Kecerová * Premiéra: 21. novembra 2003

Staromestské divadlo Košice * Peter Rašev: Carantena * Scenár aréžia: Peter Rašev * Účinkujú: Peter Rašev, Ľuba Blaškovičová, Marián Prevendarčík, Katarína Raševová, Tamara Čopová * Premiéra 22. novembra 2003

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Premiéry dvoch nových hier odohrané na tej istej scéne v rozpätí jedného dňa sú si nechtiac podobné asi tak ako Dr. Jekyll a Mr. Hyde. Obom inscenáciám ide o ironický pohľad na drobnú súčasnosť s presahom do vesmírneho nekonečna. Carantena Petra Raševa je decentne komunálna sci-fi komédia reagujúca na večne živé politické asociálne pomery, vychádzajúca z možností Staromestského divadla založeného predovšetkým na partnerstve s herečkou Ľubou Blaškovičovou, tentoraz aj v úlohe manažérky festivalu Európskych nezávislých divadiel. Aj texty Petra Pavlaca bývajú písané na telo jemu blízkych hercov. Rozdiely však nachádzame v umeleckých ambíciách i postulátoch ­ kým Peter Rašev v limitoch zvoleného žánru volá na zodpovednosť za naše večné reinkarnácie, Pavlac v polohe radikálneho intelektuála strháva v hre 3.3.3 usmievavú masku našej ľudomilnosti. Katarzia sa začína kdesi tam, kde sa toto všetko končí.

SkryťVypnúť reklamu

Hra Petra Pavlaca 3.3.3. je naprogramovaná v trojkovom kóde. Tri herečky (vyzerajúce, tancujúce i spievajúce opory košického divadla) postupne predstavujú tri postavy: tá, ktorá hrala v prvej časti Kristínu, hrá v druhej zas Mariannu a v tretej naopak Lujzu. Ambiciózne dievča z podsvetia sa mení na moderátorku relácie Topcats či ako vlastne? Ktorá z nich bola Marianna, ktorá Lujza? Miro Gavran v hre Všetko o ženách uvádzanej na tej istej scéne v podobnom obsadení sa tiež pohráva s možnosťami troch herečiek zahrať čokoľvek. Pavlac však divákovi orientáciu v príbehoch a žánroch zo svojho divadelného presvedčenia neuľahčuje. Ba nechce ani almodóvarovsky, aby sme sa s jeho ženskými postavami identifikovali. Aj multimediálnej realizácii režiséra Patrika Lančariča ide skôr o hru na hru, potešenie slovnými i viacerými peknými vizuálnymi nápadmi ako o hlbšiu empatiu k životu. Otázka „Skúsime ich (divákov) rozplakať?" prichádza celkom nakoniec a aj to len v teoretickej rovine. Zato sa však dočkáme kritiky mediálnej manipulácie, divadelných klišé, kváziženských neúprimností, patetických spomienok, výkrikov do tmy. Vo finálnom svetelnom a dymovom diazjne, ktorý by efektne ukončil hoci aj konferenciu o zjednotení sveta, herečka vyhlasuje, že láska k ľuďom je podvod. Ako sa dočítame, autor vedome vyprázdňuje vzťahy i hodnoty. Toto prázdno má však v sebe potenciál napĺňania. Dúfajme.

SkryťVypnúť reklamu

Štúdiové produkcie nových hier s neviditeľnou nálepkou „na diele sa pracuje" majú z definície povinnosť umelecky provokovať, inšpirovať hercov, testovať účinky dialógov na živého diváka. Toto chápu aj riaditelia dennodenne prenasledovaní divadelnou prevádzkou. S apriórnym názorom, že nejaký text je „fantastický", však už režisér veľa nenaexperimentuje. Určite si takýto pocit nedá nijakým dramaturgom, divákom a už vôbec nie kritikom zobrať. Zmysel pokusu sa však potom stráca.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  2. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  3. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  4. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  6. Domáce poistenie v dobe nárastu extrémov počasia a škôd
  7. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo
  8. Urobte krok k štúdiu, ktoré premení vašu vášeň na profesiu.
  1. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  2. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  3. Invázne rastliny ako superpotraviny
  4. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  5. Keď tankovaním získate viac než len plnú nádrž
  6. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  7. OTS: Stanovisko LESY SR k tvrdeniam politickej strany Demokrati
  8. Tento recept na svieže letné občerstvenie si nenechajte ujsť
  1. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 6 688
  2. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 3 685
  3. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo 3 257
  4. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 3 200
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 2 884
  6. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár 2 297
  7. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 1 841
  8. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 1 781
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  2. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  3. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  4. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  5. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  6. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  7. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  8. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  1. Monika Albertiová: Máme po puči 14 431
  2. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok, na konci dňa hlboké ospravedlnenie Hamranovi, Spišiakovi a čurillovcom stačiť nebude 13 181
  3. Ivan Čáni: V Smere seno nežerú. Tomu verím. 9 807
  4. Grácz Ján: Krátky oznam pre všetkých národovcov. 8 705
  5. Věra Tepličková: Rýchla chôdza možno už len s evidenčným číslom 7 303
  6. Ján Valchár: Keď Rusku ide karta, tak ešte jeden blog 7 148
  7. Elena Antalová: Takže k tým Rážovcom a nášmu skvelému životu 6 473
  8. Martin Fronk: Divín: Obec, kde sa sprievodkyne červenajú a umenie visí aj na stenách, nielen vo vzduchu 5 725
  1. Roman Kebísek: Slovák Pilárik vybudoval r. 1679 v Nemecku kostol pre exulantov. Stojí dosiaľ
  2. Věra Tepličková: Gruzínci sú už z obliga, za všetko teraz môžu Plaváková a Šimečka
  3. Věra Tepličková: Pozrieť sa bez hnusu do zrkadla by mali vedieť aj šaškovia
  4. Marcel Rebro: Z hľadiska vyššieho princípu: Prečo posielame Ukrajincom drony
  5. Radko Mačuha: Fico má nový slogan pre PS - poslušné slovensko.
  6. Marcel Rebro: Nezlomné deti padlých hrdinov ďakujú nezlomným Slovákom
  7. Věra Tepličková: Rýchla chôdza možno už len s evidenčným číslom
  8. INESS: Čo priniesla konkurencia zdravotných poisťovní
SkryťZatvoriť reklamu