ach. A Taliansko službu vracia: ponúklo Parížu maľby a dokonca aj niekoľko fresiek, na ktoré pred Luxemburským palácom čakajú davy celé hodiny. Lístky stoja desať eur a výstava trvá do 22. februára 2004.
Sandro Botticelli maľoval pôvabné ženy, miloval ich, ale nikdy sa neoženil. Miss Florencie v jeho časoch bola krásna Simonetta Vespucciová. Bola jeho modelom k tým najkrajším obrazom. Na nich Botticelli zobrazil pohanské bohyne na motívy antickej mytológie, najčastejšie polonahé v Evinom rúchu.
V Paríži je na mnohých obrazoch stále tá istá žena, s porcelánovou tvárou, drobnými ústami, jemným nosom a dlhými blond vlasmi. Návštevníci ju nájdu už na prvom obraze, ktorý vznikol v roku 1470, keď si mladý Sandro otvoril vo Florencii svoju samostatnú maliarsku dielňu.
„Jeho obrazy mali krásnu lineárnu krivku, ale nahé krásky a milostivé madony časom vystriedali emotívne motívy Márie s mŕtvym Kristom na kolenách či vízie Zjavenia sv. Jána. Aj tie uvidíte na výstave," hovorí Pierre Lechan z Luxemburského múzea.
Ak môžeme veriť prvému Botticelliho životopiscovi, maliar sa časom dostal do osobnej krízy. Kedysi bohatý umelec, zostarol ako chudobný a chorý človek. On, vášnivý hlásateľ krásy tela, napokon behal po Florencii o barlách a otrhaný.
„Geniálneho Florenťana objavili až Angličania v 19. storočí - vďaka obrazom Jar a Zrodenie Venuše. Francúzsky znalec René Huyghe o nich neskôr napísal, že majú vďačnú sviežosť prvého zjavenia a nepoznajú opotrebovanie životom. Na výstave v Paríži však nie sú, pretože sú trvalou ozdobou florentskej galérie Uffizi a ich niekoľkomesačná neprítomnosť by bola veľkým sklamaním pre každého návštevníka Florencie," dodal Lechan.
Autor: afp