Julo Považan: Otec Henri v Bratislave, 1974.
ský autor, povolaním lekár, patrí k významným predstaviteľom slovenského insitného umenia. Témami jeho obrazov, bohato využívajúcich metafory a symboly, je zobrazovanie ľudových mystérií, povestí, legiend či rozprávok," približuje výstavu kurátorka Katarína Čierna, ktorá Považanovi pripravila samostatnú výstavu aj pred siedmimi rokmi v bratislavskom Dome umenia. Autor sa vracia najmä k mestskému i dedinskému životu na strednom Slovensku, pričom osobitný program jeho tvorby predstavuje život štiavnických baníkov.
Popri aktuálnych výstavách je v Schaubmarovom mlyne aj stála expozícia insitného umenia, ktorá sa približne raz do roka inovuje. Pezinská galéria však už žije prípravami na svoju kľúčovú akciu, ktorou bude 7. ročník trienále Insita 2004. „Potrvá od 26. júna do 3. októbra a okrem Pezinka budú exponáty aj v Esterházyho paláci SNG a Dvorane Ministerstva kultúry SR na Námestí SNP v Bratislave."
Ďalšia výstava insitného umenia je v súčasnosti vo Východoslovenskej galérii, kde Katarína Čierna pripravila výber z diela Júlie Bartu-szovej. „Začala maľovať ako sedemdesiatročná, keď jej syn Juraj, známy výtvarník, venoval farby a štetce," hovorí kurátorka. „Na pani Bartuszovú si spomínam ako na výbornú rozprávačku a rovnako spontánne a presvedčivo maľovala svoje spomienky a návraty do starých kuchýň a izieb," dodáva Katarína Čierna, ktorá sa vo Východoslovenskej galérii podieľala aj na príprave výstavy Vianočné motívy vo výtvarnom umení - Gloria in excelsis deo (Sláva Bohu na výsostiach).
ALEXANDER BALOGH