SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Ako porozumieť reči obrazov

Ivan Gerát: Stredoveké obrazové témy na Slovensku. Osoby a príbehy * Veda, Bratislava 2001

Stredoveké obrazové témy sú prvou publikáciou o témach v umení vo „veku stredu“, ktorá má ambíciu osloviť špecialistov, ale aj rozhľadeného čitateľa so záujmom porozumieť „reči obrazov“ a vlastným dejinám.

Ivan Gerát neredukuje obraz na maliarstvo, ale predstavuje ho ako niečo, čo je spoločné viacerým druhom výtvarného umenia, predovšetkým maľbe, sochárstvu, úžitkovému umeniu i architektúre. Na základe dobového stredovekého myslenia diferencuje na pôvodne reprezentatívny, mystický obraz-imago a na naratívny, príbehový obraz označovaný slovom historia. Aj keď sa vzťah medzi imagom a historiou v stredovekom umení menil, predsa len toto rozlíšenie tvorí základnú osnovu Gerátovej práce, ktorá sa delí na dve základné časti: prvá je venovaná obrazom osôb v redukovanej príbehovej súvislosti so zdôraznením metafyzického vyznenia a druhá zasa tematizuje príbehy s oslabením ich „transcendentálnych“ aspektov.

Skryť Vypnúť reklamu

Pozorný čitateľ si už iste všimol, že jedným z predpokladov takéhoto členenia je vzťah obrazu k času, takže možno povedať, že v prvej časti knihy sa autor zaoberá typmi a formami obrazov s nadčasovým určením a v druhej časti rozmanitými podobami a cyklami obrazov s dejinnou súvislosťou, aj keď je niekedy dejinnosť nahradená legendickým časom. Obe podoby časovosti zaraďuje do konkrétnohistorického rámca vlastnej publikácie, ktorého dolnou hranicou sú maľby v Kostoľanoch pod Tríbečom z konca 11. storočia a horným medzníkom vplyv protireformácie v umení na dnešnom území Slovenska po moháčskej bitke v roku 1526.

V prvej časti Gerátovej knihy sa možno zoznámiť s pôvodom a významom reprezentatívnych obrazov Boha, Panny Márie a napokon evanjelistov a apoštolov, uhorských dynastických a rádových svätcov v ich ustálených typoch, ako sú napríklad Trón milosti, Imago pietatis, Veraikon, Posledného súdu na strane spodobení Boha a rozmanitých verzií Matky s dieťaťom, Korunovania Panny Márie, Piety, Matky Ochrankyne, Mater dolorosa na strane mariánskych reprezentatívnych obrazových foriem Matky Božej, martýrov a martýrok, panien a hlásateľov viery na strane svätíc a svätcov.

Skryť Vypnúť reklamu

Náplň druhej časti knihy tvoria obrazy a sekvencie kristologických a mariánskych cyklov a legendické obrazy martýrov a martýrok, pustovníkov, uhorských svätcov. Už len z tohto prehľadu vidieť, že mnohé z tém sa prelínajú a ich zaradenie medzi imago a historia nemôže garantovať výlučne sama téma. Spolurozhoduje aj forma zobrazenia, prítomnosť iných symbolických motívov, zaradenie do sviatočného a každodenného života stredovekého človeka, spôsob umiestnenia v sakrálnych a profánnych priestoroch a rituáloch.

Patrí k prednostiam autora, že sa pokúsil o diferenciáciu tém na základe miesta a funkcie. Rovnakou cnosťou je aj to, že sa neuspokojuje s mechanickým rozdelením, ale naznačuje mnohotvárnosť prechodov a prelínaní. Ivan Gerát nezostáva pri vysvetľovaní genézy a interpretácii pôvodu spomínaných obrazových tém, ale ako zorientovaný bádateľ v topografii stredovekého umenia na Slovensku postupne prechádza lokalitami a zaujíma sa o konkrétne pôsobenie jednotlivých tabuľových a knižných malieb, oltárov, reliéfov, sôch, krstiteľníc a zároveň si dovolí aj ikonografické korekcie v zásadných prácach o stredovekom nástennom maliarstve a sochárstve. Čitateľ tak má ojedinelú príležitosť dozvedieť sa o historických súvislostiach a vzájomnom vzťahu jednotlivých tém na konkrétnom mieste a spresniť si svoje doterajšie vedomosti.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  2. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  3. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  4. Magazín SME Ženy už v predaji
  5. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  6. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  7. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  8. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  9. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  10. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 543
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 724
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 505
  4. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 397
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 919
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 15 843
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 433
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 423
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 295
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 163
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič a minister obrany Jaroslav Naď.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Testovanie v Dolnom Kubíne.
Minister obrany Jaroslav Naď.
Cynická obluda

Banzai!

Do plošného testovania ostáva pol dňa a stále je len 60% potrebných zdravotníkov. Vedenie nariadilo neustupovať.