Postupim 22. decembra (TASR) - Posledná časť trilógie Pán prsteňov s podtitulom Návrat kráľa, na ktorú si musíme na Slovensku počkať do 15. januára, sa stala podľa očakávania kasovým trhákom. Obrovským úspechom celej trilógie sa rozhodli zaoberať tvorcovia medzinárodného výskumného projektu, ktorí chcú objasniť príčiny tohto cezhraničného mediálneho fenoménu.
Na štúdii sa podieľajú mediálni odborníci z 15 krajín. Koordináciu projektu má na starosti Martin Barker z univerzity Aberystwyth vo Walese. Odborníci chcú zistiť, ako funguje propagácia globálneho mediálneho produktu v odlišných národných prostrediach a ako reaguje na film publikum.
Ako sa stala knižná predloha a filmy kultovou záležitosťou? Čo fascinuje fanúšikov na fiktívnom svete Stredozeme? Ako porovnávajú diváci knihy s filmami? Akú úlohu zohráva pre fanúšikov počítačová hra k filmu? Odpovede na uvedené otázky sa zisťujú v zúčastnených krajinách (Slovensko medzi nimi nie je) v prieskume na internetovej stránke http://www.lordoftheringsresearch.net. V každej krajine sa okrem vyplnenia tohto dotazníka uskutočnia aj špecifické prieskumy.
V deň americkej premiéry Návratu kráľa film zarobil podľa denníka New York Times 34,1 milióna dolárov. Rekordérom v zárobku počas prvého premietacieho dňa aj napriek tomu zostal Spider Man so ziskom 39,4 milióna dolárov.
V ďalších 19 štátoch si film pripísal na svoje konto počas premiérového dňa 23,5 milióna dolárov. V Británii, Nemecku, Španielsku a Belgicku dokonca prekonal premiérové rekordy.