Smie dieťa po umytí zubov ešte maškrtiť? Slabošský starý otecko je za. Stará mama, právnička a bývalá advokátka, má svoje zásady.
Francúzska autorka španielsko-iránsko-maďarského pôvodu Yasmina Reza sa dostala na repertoár mnohých veľkých svetových divadiel. Okrem divadelných hier píše aj novely, filmové scenáre, ako herečka sa objaví aj vo filme André Techiného. V Paríži hrá dokonca jednu z postáv práve vo svojej hre Život na trikrát.
„Vo Francúzsku podliehame sklonu upratovať diela do škatúľ: tu je literárne divadlo, tam politické divadlo, tu poetické divadlo, tam bulvár, tam ešte subvencované divadlo," hovorí slávny francúzsky divadelný režisér Luc Bondy. „Nezaujímame sa o text samotný, keď nevieme, kam ho založiť. Je to hlúposť, snobizmus, choroba tisícov kultúrnych Francúzov. Yasmina Reza vie pre svojich hrdinov pripraviť nečakané situácie, má prenikavé oko na samoľúbosť, túžbu po moci, túžbu vlastniť a ľudskú túžbu ničiť iných. Spoločnosti, ktorá má peniaze namiesto náboženstva, predvádza túto vulgárnosť presne a s humorom." Luc Bondy režíroval pred niekoľkými rokmi Život na trikrát v svetovej premiére vo viedenskom Burghtheatri. Štúdio L + S uvádza túto hru už niekoľko mesiacov v réžii Martina Porubjaka v hviezdnom obsadení: Emília Vášáryová, Milan Lasica, Marta Sládečková a Milan Kňažko.
Hra Život na trikrát je vystavaná jednoducho a dokonale: k Henrimu a Soni (Milan Lasica a Emília Vášáryová) prichádzajú nečakane o deň skôr na návštevu manželia Finidoriovci. Dve dvojice a divadelný zápas bojovných psov a psov, čo hryzú zo strachu. Vzťahy sa ponárajú do bažiny s ľahkým krokom elegantného bulváru s virtuóznou zlomyseľnosťou dialógov. Henri a Sonia nemajú doma nič na jedenie - len slané tyčinky a tri kúsky taveného syra. Vnuk vo vedľajšej izbe hlasno odmieta zaspať, oko na pančuške nezadržateľne uteká. Vplyvný Finidori (Milan Kňažko) berie Henrimu všetky ilúzie o jeho niekoľkoročnej vedeckej práci. Situácia je destabilizovaná tak ako má v dráme byť, medzi postavami sú jasne narysované vzťahy prevahy a podriadenosti. Medzi štyrmi stenami izby sa pod vôňou nenútenej priateľskej konverzácie odohráva bitka plná úderov pod pás. V prvej časti hry všetkých život poráža. Z prehier plynie panika, zrážka a krach. Druhé, o niečo kratšie dejstvo, sa drží v civilizovanejších, hoci sexuálne uvoľnenejších medziach. Zo stoličky sa ľahko spadne do trápnosti a katastrofy. Posledná, najkratšia časť je zdanlivo najtlmenejšia, suverénna. Existenciálny požiar v zárodku zadusí pseudofilozofovanie. Lenže zdanie klame. Hlasitosti síce ubúda, ale pribúda vnútorného násilia. Záverečný obraz zmeravie na temné zátišie zastavených citov.
„Pre mňa bol veľký pôžitok prenášať jej sarkazmus a humor, jej mimoriadnu intuíciu na divadelné situácie, na scénu, pre mňa, aj pre hercov," povedal Luc Bondy. „Mňa fascinovalo to, s kým budem na tej hre robiť, až potom samotný text," povedal Martin Porubjak. Život na trikrát v jeho réžii je doslova haute cuisine hviezd. Repertoárové predstavenie, vhodné na každý večer, s rovnakou samozrejmosťou ako na ten najexponovanejší, posledný večer roka.