SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky
RECENZIA / DIVADLO

Zapadajúce slnko škandalózneho života slávnej hereckej divy

Činohra Slovenského národného divadla Bratislava o John Murrell: Posledné leto Sarah Bernhardtovej o Preklad: Maja Rothenbühlerová a Nelly Korcová o Dramaturgia: Peter Pavlac o Réžia: Ľubomír Vajdička o Hrajú: Božidara Turzonovová, ...


Božidara Turzonovová. FOTO - SND



Činohra Slovenského národného divadla Bratislava o John Murrell: Posledné leto Sarah Bernhardtovej o Preklad: Maja Rothenbühlerová a Nelly Korcová o Dramaturgia: Peter Pavlac o Réžia: Ľubomír Vajdička o Hrajú: Božidara Turzonovová, Michal Dočolomanský/Juraj Slezáček o Premiéra: 24. a 25. januára

Edmond Got či Gabrielle Rejánová - hviezdam patrilo divadlo devätnásteho storočia, zvlášť vo Francúzsku. Všetko - od textu až po kostýmy sa podriaďovalo menám, na ktoré si dnes horko-ťažko spomenie študent na skúške z dejín divadla. Máločo je prchavejšie než herecká sláva.

Noblesne štíhla, s výrazným nosom a ešte výraznejšími očami - obraz Sarah Bernhardtovej je aj vďaka Muchovým plagátom stále všeobecne známy. Zostala taká, akú si ju nemôžeme pamätať, ťažko povedať, či pre manažérsky talent, alebo škandalózny život, ktorý by ešte aj dnes plnil stránky bulváru. Nesporne však aj vďaka jej talentu a temperamentu - Sarah hrala ešte aj po sedemdesiatke i na vozíčku.

Isadora Duncanová či Maria Callasová už na doskách Slovenského národného divadla „hosťovali". Šancu stvárniť ďalšiu božskú divu dostala tentoraz Božidara Turzonovová, ktorá predviedla kaprice zbožňovanej ženy bez vlastných hereckých vrtochov. Dovolila si byť civilná, stíšená, ironická, ale aj zapálená. Dráma umierajúcej Dámy s kaméliami, ktorú kedysi milovali všetci, sa v jej podaní dokonale prelínala s drámou večného dievčatka, ktoré nemiluje nik a túži ísť do kláštora. Variujúci temporytmus herečkinej reči udával rytmus celému predstaveniu.

Hra Johna Murrella je sledom spomienok porozhadzovaných ako listy papiera, na ktoré verný pán Pitou robí zápisy herečkiných nesúvislých spovedí. Paradoxne, všetko dôležité sa v Bernhardtovej živote možno zaradiť pod p. Premiéry, práca, potlesky, poklesky, pády, Pitou. Svojho zamestnanca núti podľa Johna Murrella predohrávať rôzne vedľajšie postavy z jej skutočného života a nahadzovať jej loptičky na smeče replík. Jeho verné oči sú zrkadlom, v ktorom sa chce vidieť taká, aká bola, či akou chcela byť. Je to márnomyseľnosť či boj o zmysel končiaceho života?

Na rozdiel od Harwoodovho Garderobiera nie je však vzťah Pitua a jeho panej jednoznačnejšie definovaný, čím sa vytvárajú možnosti pre odlišné herecké interpretácie. Juraj Slezáček stvárnil Pitua ako človeka, ktorý chce hranou zábudlivosťou svoju madame odvrátiť od nevyhnutnej záhuby. Identitu herca proti svojej vôli si ponecháva aj v početných prevteleniach.

Na pohľad efektná scéna Jozefa Cillera zvýrazňuje ústrednú tému - drámu slnka, ktoré pochopilo, že zapadá a raz možno celkom vyhasne. Scénograf však nevytvoril výraznejší rozdiel medzi exteriérom a interiérom, svietenie scény zostalo počas noci takmer rovnaké ako za slnečného dňa, čím sa len podporila monotónnosť celej produkcie.

Réžia Ľubomíra Vajdičku držala herectvo na spodnej strane škály divadelnej štylizácie. Inscenátori odmietli pátos, ale aj akékoľvek ornamenty, núkajúce sa divadelné rekvizity, patinu, výraznejšie zvukové či iné scénické efekty. Výrazovo i metaforicky veľmi striedma produkcia je inscenačne priam protipólom výstrednej, nápadnej, poburujúcej herečky, ktorej je venovaná. Objavíme však v nej herecky presvedčivé kontúry príbehu ženy, ktorá si chce pred koncom života vyskúšať ešte raz všetky svoje masky. Pod nimi zostávajú vrásky a duša, ktorá bytostne verí v nedemokratické, zbytočné, ale škandálne krásne umenie.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  5. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  6. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  7. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  8. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  9. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  10. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 34 027
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 33 035
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 889
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 10 228
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 213
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 644
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 971
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 713
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 663
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 600
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Miroslav Marček na hlavnom pojednávaní v prípade obžaloby za vraždu Jána Kuciaka, Martiny Kušnírovej a Petra Molnára začiatkom roka 2020.

Miroslav Marček si odpykáva trest 25 rokov za tri vraždy.

8 h

Už stihol vydať zásadné nariadenia.

6 h
Marcel Slávik

Sulík naňho podal trestné oznámenie.

11 h