ROTTERDAM - Medzinárodný filmový festival v Rotterdame je najväčšou akciou venovanou nezávislej kinematografii. Festival uviedol pred vypredanými kinosálami viac než sedemsto filmov najrôznejších dĺžok, formátov i žánrov, ktoré spája jediné - odpor ku komercii, a práve sa skončil udeľovaním prestížnych Tigrov za najlepšie súťažné snímky.
Zo šestnástich kandidátov z Európy, Latinskej Ameriky, Ázie i Afriky si tieto tri rovnocenné ceny rozdelili filmy z Taiwanu, Nemecka a Bosny.
Z ocenených začínajúcich tvorcov je asi najznámejší Lee Kang-sheng. Vo filme Nezvestný (Bu jian) sledujeme starú ženu, ktorá hľadá vnúča, a mladého muža, čo pátra do starom otcovi. Ďalší ocenený film Leto v zlatej doline (Ljeto u zlatnoj dolini) režiséra Srdjana Vuletiča v koprodukcii Francúzska, Veľkej Británie a Bosny a Hercegoviny je o Fikretovi zo Sarajeva. Potĺka sa ulicami zničeného mesta, zaujíma ho len sex, hudba a fetovanie - potom mu zomrie otec, ktorý zanechá dlh.
Tretí ocenený film Na ceste (Unterwegs) Jana Krügera je ďalším z úspechov novej silnej filmárskej generácie. Režisér rozpráva príbeh niekoľkých mladých ľudí, ktorí sa vyberú na výlet k moru, do neďalekého Poľska.
Darmo by ste v štyristostránkovom katalógu v indexe 75 zúčastnených krajín hľadali Slovensko. Predsa len tu však bolo zastúpené, aspoň prostredníctvom Hanákových Ružových snov, ktoré do sekcie s názvom Kedysi sme boli vtáci venovanej filmom o Rómoch vybrala jej zostavovateľka, zo Slovenska pochádzajúca Ľudmila Cviková. Ani slovenských producentov na rotterdamskom trhu projektov Cinemart, ktorý patrí k najprestížnejším akciám svojho druhu na svete, nebolo vidno. O výrazné talenty z akéhokoľvek kúta zemegule je pritom stále záujem. ŠTEFAN UHRÍK