SME

Tisíc rôznych nedorozumení a len jedna jediná arabská noc

Činohra Slovenského národného divadla * Roland Schimmelphennig: Arabská noc * Preklad a dramaturgia: Martin Kubran m Réžia: Martin Čičvák * Hrajú: Zuzana Fialová, Jozef Vajda, František Kovár, Robert Roth a Diana Mórová * Slovenská premiéra: 31. januára

Zľava Zuzana Fialová, Jozef Vajda, František Kovár, Robert Roth a Diana Mórová. FOTO - SND

Základná situácia hry Arabská noc je tak trochu ako zo známej piesne Richarda Müllera. Výťah opäť nechodí, vylomí sa zub na kolese a celé zabehané súkolie jedného výškového bloku sa zasekne. Aj keď má Roland Schimmelphennig za sebou aj žurnalistickú skúsenosť, nemusíme sa v jeho prípade báť banálnej sociologickej vzorky nájomníkov opísaných novinovým žargónom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Autor nám skôr kreslí pred očami realitu, ktorá nie je tak celkom realitou, a sen, ktorý už vôbec nie je snom. Divákom, ktorí sa neorientujú, má v bulletine okrem rozhovoru s autorom slúžiť ako pomôcka aj obrázok M. C. Eschera nazvaný Relativita.

SkryťVypnúť reklamu

Tohto známeho grafického dizajnéra fascinovalo vytvárať nemožné štruktúry - stúpajúce a zároveň klesajúce schodiská, interiéry voľne prechádzajúce do exteriérov, fatamorgány blízkeho i vzdialeného - dramatika, ročník 1967, fascinuje vytvárať nemožné vzťahy či akcie.

Počas Arabskej noci je ťažko hovoriť o komunikácii medzi postavami, ide skôr o výmenu vnútorných monológov plných mylných predstáv o tých druhých. Realita sa kdesi záhadne stráca ako tlak vody niekde medzi ôsmym a desiatym poschodím tohto čudesného baraku.

Kým na niektorých exotických motívoch hry sa odráža autorova pracovná skúsenosť z Istanbulu, na formálnej stránke zas cítiť jeho prácu pre rozhlas, kde sú podobné experimenty pomerne bežné. Aby literárnosť hry pripomínajúca v niečom štýl Natalie Sarrautovej fungovala aj na scéne, chcelo by to možno o niečo vášnivejší vzťah medzi divadelnou akciou a jej popisom. V prípade tejto inscenácie však repliky a scénický pohyb nie sú v takom súzvuku, ani v takom nesúzvuku, aby väčšmi bavili či šokovali.

SkryťVypnúť reklamu

Hru ponechal Schimmelphennig takmer bez autorských poznámok, inscenátori teda majú voľnú ruku. Prevažne v Čechách pôsobiaci režisér Martin Čičvák nevyslyšal ani tú jedinú inštrukciu, že fľaša sa má na konci rozbiť. Časť replík dohodol ako rozhovory hercov stojacich na proscéniu do publika - odvážne rozhodnutie, ktoré však potom vyžaduje absolútne čistý inscenačný prístup. V tomto prípade však bolo prinajmenšom nejednotné použitie rekvizít - niekde sa hovorí igelitová taška a donesie sa igelitová taška, niekde sa hovorí moped a jazdí sa na stoličke. Akcie sú poväčšine fiktívne, funkčný výťah, ktorého porucha všetko spustila, sa v absurdnom duchu celej inscenácie použije len pri klaňačke.

František Kovár je rodený herec, ale pre hry iného kalibru. Jeho opravár Hans Lomeier bol priveľmi divadelný a neautentický. Jozef Vajda zas svoju postavu načisto sparodoval až zvulgarizoval. Bláznovstvo zobral smrteľne vážne len Robert Roth, ktorý v postave nazvanej Peter Karpati vytvoril krásnu štúdiu akéhosi nešikovného džina, ktorý sa omylom dostal do fľaše a nevie, ako von. Dve krásne spolubývajúce Fatima a Franciska (Zuzana Fialová a Diana Mórová) udržali pozornosť i mieru štylizácie.

SkryťVypnúť reklamu

Inscenácie hier ako Arabská noc sú potrebné pre hercov, ostatných tvorcov a v neposlednom rade aj pre divákov. Vizuál tejto konkrétnej inscenácie sa mi však nezdá natoľko atraktívny - scéna Toma Cillera je akousi operetnou Escherovou citáciou - aby odôvodňoval použitie veľkej scény. Podobný experiment si totiž z princípu ťažšie nachádza diváka, a to aj vtedy, ak je sám o sebe dokonalý. Nechcem vyslovovať špekulácie, či „bežný" divák bude prebratie spiacej Francisky do vedomého života chápať dostatočne metaforicky. Aj napriek úprimnej úcte k odvahe tvorcov totiž aj mňa na celej inscenácii zaujala viac formálna štruktúra než existenčná panika hrdinov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 96 067
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 999
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 670
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 462
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 903
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 263
  7. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 153
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 728
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu