Divadlo a.ha. má 10-krát 10 metrov a 10 rokov

V logu bratislavského Divadla a.ha. je odtlačok palca. Zaujíma ma, čí. Kto sa dobrovoľne nechal napospas možnej identifikácii? Podozrivou zo spáchania tohto programovo komorného divadla je predovšetkým súrodenecká dvojica – režisér Štefan Korenči a dramat


Štefan Korenči (1963) vyštudoval réžiu na VŠMU v Bratislave. Pôsobil v divadlách v Martine, Komárne, Košiciach, Trnave, Nitre, Zvolene. Od roku 1995 je režisérom Slovenského rozhlasu, posledný rok aj zástupcom šéfrežiséra Slovesnej umeleckej realizácie Slovenského rozhlasu. Spolu s dramaturgičkou Viki Janouškovou pôsobí ako umelecký a najnovšie aj organizačný vedúci Divadla a.ha. FOTO SME – PAVOL MAJER



urgička Viki Janoušková. Tento víkend v súčasnom sídle divadla na Školskej ulici pripomenie desiate výročie založenia pôvodnej Divadelnej spoločnosti a.ha. koncert spievajúcich hercov (dnes o 19.00 h), zajtra vystúpenie Teatra Korez z Katowíc a do rámca osláv patria aj dve vlastné predstavenia – v nedeľu Steinbeckova Krv a v pondelok Canevova Druhá smrť Jany z Arcu. O divadle, ktoré sľubuje divákom vtiahnutie do príbehu, hovorí jeden z jeho tvorcov, režisér ŠTEFAN KORENČI.

Od začiatku ste chceli byť režisérom?

„Zďaleka nie. Pochádzam síce z hereckej rodiny, ale ja som ako dieťa hrával futbal, ani knihy som nečítal. Do divadla sme chodili s otcom na pingpong. Nevzali ma na právo, takže som sa zamestnal v divadle. Na bratislavskej VŠMU to nakoniec na tretie odvolanie vyšlo. Moja sestra Viki bola odmalička oveľa viac vedená k divadlu.“

Je výhodné mať domáce divadlo?

„Môžem robiť s tými ľuďmi, s ktorými chcem a ktorí chcú robiť so mnou. V štátnom divadle si musím vybrať z tých, ktorí sú v divadle zamestnaní, ale oni nemusia mať chuť robiť práve so mnou. Dramaturgia Divadla a.ha. je obmedzená len priestorom 10 x 10 m a z toho vyplývajúcim počtom maximálne šiestich hercov.“

Neláka vás častejšie hosťovať v iných divadlách?

„Nezatváram ani tieto dvere, teraz pripravujem pre Slovenské národné divadlo Alicu v krajine zázrakov.“

Ale dlhodobo neplánujete Divadlo a.ha. vymeniť za niečo honosnejšie?

„Nie, už len preto, že poloha Divadla a.ha. je pre mňa výhodná, pretože je to veľmi blízko rozhlasu.“

Čo pre vás predstavuje rozhlas?

„Rozhlas je pre mňa veľmi príjemnou, kreatívnou prácou, ktorá ma zároveň finančne zabezpečuje, takže mi dáva možnosť vybúriť sa v divadle.“

Vstup mladých nezávislých divadelníkov na slovenskú scénu sa pred rokmi odohrával pod značkou združenia Medzičas. Ako na to spomínate?

„Medzičas bol v danom medzičase veľmi nutný. Som vďačný Viki Janouškovej, Blahovi Uhlárovi, Viliamovi Klimáčkovi a ďalším, že vytvorili prvú organizačnú platformu, vďaka ktorej mohli nezávislé divadlá získať grant a pracovať.“

Išlo aj o isté tvorivé súznenie?

„Nebolo to nejaké jednotné ideovo-estetické hnutie, skôr akési spoločenské. Hľadali sa nové organizačné podmienky na vznik, ale aj zánik divadiel. Naši divadelníci sú často spolu dlhšie, ako by chceli, lebo herci nemajú kam ísť.“

Ak by boli nezávislí divadelníci súdržnejší, podarilo by sa presadiť viac štátnej podpory pre nezávislé divadlá?

„Sto ľudí stojacich s transparentmi pred ministerstvom kultúry by nič nezmenilo. Oveľa väčší tlak predstavuje samotný fakt, že takéto divadlá existujú. Ministerstvo to musí priebežne riešiť nejakým grantovým systémom.“

Ako ste vnímali letné medializované vystúpenie Blaha Uhlára nazvané Krach experimentu Stoka, v ktorom tvrdí, že peniaze odvádzané Stokou na daniach do Starého Mesta idú priamo k vám?

„My vôbec nemáme dotácie od Starého Mesta. Všetky inscenácie si musíme vyrobiť z vlastných peňazí. Každé predstavenie si potom od nás miestne kultúrne centrum kupuje. Je pravda, že centrum od nás nežiada prenájom za priestor ani preplatenie nákladov za energiu.“

Prečo ste sa na niektoré tvrdenia neozvali?

„Nevidím dôvod, aby som útočil na ďalšieho divadelníka. Ja budem radšej proti tým, čo tunelujú banky.“

Cítite sa ako alternatíva?

„Kedysi sme sa s Viki snažili sformulovať to, čo alternatíva vlastne je, ale pri tvorbe sme z toho nevychádzali. Mám pocit, že stále robíme klasickú komornú činohru v netradičnom priestore, ktorý nemá portál.“

Čo pripravujete na ďalšie obdobie?

„Chceli by sme sa preorientovať na pôvodnú dramatiku aj v tvorbe pre dospelých. V tvorbe pre deti spolupracujeme s Milošom Janouškom ako súčasným autorom od začiatku. Ako prvú chystáme hru Vandy Feriancovej V snehu, oslovili sme však aj ďalších autorov. Posun k pôvodnej dramatike je jednou z mála vecí, ktorá je vo vývoji nášho divadla cielená. Kým sme sa dostali až sem, potrebovali sme sa etablovať. Teraz si už budeme môcť dovoliť robiť aj službu autorom.“

Nebojíte sa prípadnej „zníženej kvality“ pôvodných textov?

„Je to aj vec dramaturgickej práce. Ale veríme, že sila aktuálnej výpovede prekryje prípadné nedostatky v stavbe drámy.“

Ako sa vám robí divadlo s rodičmi a so sestrou?

„Pravdu má vždy maminka a režisér.“

Viete byť k sebe dostatočne otvorení?

„Niekedy až krutí.“

Aké dôvody má výmena súrodencov na poste riaditeľa?

„Praktické. Viki sa doteraz venovala organizačným veciam, teraz si potrebuje rok oddýchnuť. Bude sa viac venovať dramaturgii.“

O čom sa zhovárate na rodinných slávnostiach?

„O divadle, až kým nepríde ku konfliktu. Potom sa bavíme o vnukoch.“

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  2. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  3. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  4. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  5. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  6. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  7. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  8. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  9. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  10. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 739
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 643
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 126
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 988
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 528
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 645
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 279
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 120
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 932
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 754

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Spasí nás univerzálny základný príjem?

Stroje a automatizácia prinesú v budúcnosti stratu polovice pracovných miest. Spolu s tým príde ešte väčší hnev ľudí bez práce. Bude to znamenať pád demokracie?

EKONOMIKA

Ľudia ju zbierajú pri lese, jej pestovanie podporí štát

Štát chce podporiť ovocie, ktoré na Slovensku pestuje len zopár ľudí.

Neprehliadnite tiež

Do ankety Radio_Head Awards zasiahli aj kvóty. Cenu vyhrajú silné ženské hlasy

Zoradili sme šance interpretov, ktorí môžu získať cenu za najlepší slovenský album roka.

Černošskí herci a Oscary, to je jednoduchá matematika

Tipnite si počet afroamerických hercov, ktorí získali Oscara za hlavnú úlohu

Viac Oscarov pre černochov? To nie je to, čo potrebujeme

Režiséri Matrixu sa zmenili z bratov Wachovských na sestry Wachovské. V Hollywoode je to detail.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop