SME

Štúdio L+S sa dalo na omladzovaciu kúru

Nebude to ľahké. Publikum divadla starne spoločne s jeho hviezdami, a tak najväčší záujem je o ich predstavenia, prípadne produkcie ich rovesníkov. Veľmi dobre to vidno napríklad na festivale České divadlo. Vstupenky na inscenácie so známymi hereckými ...


Divadlo sa, samozrejme, nezrieka ani minulosti a naďalej bude stavať na tradícii dobre zavedeného podniku. Svedčí o tom aj najnovší program Milana Lasicu Ja som optimista, kde spieva slovenské šlágre F. K.Veselého a spoločne s J. Satinským spomínajú na starú Bratislavu. Je to program, ktorý dojíma staršiu generáciu, no v publiku je aj veľa mladých, rovnako dobre sa zabávajúcich tvárí. Je to dôkaz, že ak je kvalita, generačná symbióza je možná.V povedomí ľudí sa bratislavské Štúdio L + S spája najmä s dvojicou Lasica – Satinský. Paradoxne, naozaj to platilo skôr v čase, keď sa divadlo volalo ešte iba Štúdio S. Vtedy repertoár skutočne stál a padal najmä na nich dvoch. Boli to večery založené na dvojici – napríklad Jubileum, Ktosi je za dverami, Deň radosti, kde tandem dopĺňal Jaro Filip, ktorý sa, podobne ako Jiří Šlitr, vypracoval zo sprievodného klaviristu na podstatného partnera nielen v hudobno-pesničkových, ale aj slovných skečoch.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu


Ďalšiu rovinu tvorili divadelné hry renomovaných autorov, ktoré však niesli výraznú autorskú pečať oboch tvorcov. Tí si často na javisko prizývali hercov z iných divadiel. Tak to bolo napríklad v Mináčovom Výrobcovi šťastia, v hre Náš priateľ René I. Bajzu, v Kunderovom Jakubovi a jeho pánovi a v Čechovovom O škodlivosti tabaku.

Niekedy herci vystupovali aj osve, s inými partnermi. V Stalinovi hral s Júliusom Satinským Martin Huba. Do Mrožkových Emigrantov si Lasica zavolal Labudu a do Kumštu k nim pribudol Milan Kňažko. V relatívnej novinke Vtedy na Jamajke (premiéra bola koncom minulej sezóny) vytvárajú rodinku spoločne s Lasicom Kamila Magálová a Ivana Kuxová.

SkryťVypnúť reklamu

Otázka, kedy dvojica prichystá novú spoločnú hru, zostáva však už roky nezodpovedaná. Istý čas sa hovorilo o Donovi Quijotovi, dokonca jeden termín premiéry bol avizovaný na koniec minulého roka, no nestalo sa tak. Odvtedy je, ako vravia priatelia Česi, ticho po pěšine. Za určitú obetu početným priaznivcom sa môže rátať Satinského večer Šľak ma ide trafiť, ktorý sa vyvinul z jeho novinovej tvorby, a najnovšie Ja som optimista, pesničkový program Milana Lasicu, ktorý zase nadviazal na hudobné cédečko.

Jedno je však zrejmé. Do budúcnosti Štúdio L + S asi na divadelnej kreativite svojich protagonistov stavať nemôže. O to naliehavejšie sa vynárala otázka, čo ďalej. Najnovšie signály z divadla naznačujú, že už existuje odpoveď.

Tento dobre zavedený podnik bude stavať na mladej umeleckej generácii.

SkryťVypnúť reklamu

To sú oni. Zatiaľ zväčša neznáme tváre mladých slovenských divadelníkov, ktorí si trúfajú presadiť sa na scéne tak tesne spätej s legendou Lasica a Satinský a spoluvytvárať novú tvár Štúdia L + S. FOTO – JOZEF UHLIARIK



Nebude to ľahké. Publikum divadla starne spoločne s jeho hviezdami, a tak najväčší záujem je o ich predstavenia, prípadne produkcie ich rovesníkov. Veľmi dobre to vidno napríklad na festivale České divadlo. Vstupenky na inscenácie so známymi hereckými tvárami sa vypredajú okamžite, kým o mladých, menej známych divadelníkov je záujem podstatne menší. Napriek tomu, že kvalita je neraz aj vyššia, pretože dramaturgia sa snaží doviezť najzaujímavejšie tituly súčasného českého a moravského divadelného diania. Napriek tomu, že predať vstupenky na divadlá, ktoré sú v Bratislave neznáme, je často zložité, v L +S nepoľavujú a snažia sa divákov privyknúť, aby sem chodili nielen na Polívku či Donutila, ale aj na Spolek Kašpar či Dejvické divadlo. Lebo to stojí za to.

SkryťVypnúť reklamu

Samozrejme, v snahe omladiť repertoár sa neorientujú iba na Čechy, ale aj na Slovensko. V minulosti tu dostali príležitosť napríklad mladí členovia SND v predstavení Lá-á-á-ska, a už niekoľko rokov sa tu odohráva prehliadka najpozoruhodnejších inscenácií Vysokej školy múzických umení – 240 minút s VŠMU. Prichýlili tiež medzinárodný festival divadelných vysokých škôl Projekt Istropolitana.

No a všetky tieto nitky sa teraz zbiehajú do projektu Let‘s go… do Štúdia L + S, ktorý štartuje tento mesiac.

Nové vetry

Let‘ s go do Štúdia L + S je vlastne dieťaťom, ktoré počali rektor VŠMU Milan Čorba a pedagóg školy Milan Lasica so svojimi bývalými študentkami a študentmi. A tiež Naďa Bradáčová, vedúca prevádzky divadla.

O čo ide, vysvetľuje Svetlana Waradzinová, ktorá je čosi ako supervízorkou projektu za mladú generáciu.

SkryťVypnúť reklamu

„Iniciatíva vyšla od pánov Milana Lasicu a Milana Čorbu. Uvedomovali si, že v divadle nie je čerstvý vzduch, diváci starnú spolu s nimi. V dobrom slova zmysle sme sa teda dohodli na výpomoci. Cez naše predstavenia sa do divadla môže dostať nové publikum, a my zase cez ich priaznivcov, ktorí sem zvyknú chodiť, k strednej a staršej generácii.“

Znamená to asi toľko, že okrem Lasicu a Satinského, konverzačných komédií, hosťujúcich českých scén a agentúrnych titulov, teda toho, čo doposiaľ tvorilo gros ponuky, sa tu pravidelne začnú uvádzať projekty mladých divadelníkov. Ale aj filmárov, výtvarníkov, hudobníkov. Ide o to, aby sa umelecká obec spojila a vedela, že toto je priestor, kde sa môže uplatniť a stretávať.

Plánujú sa zhruba dve divadelné premiéry za sezónu. Každej však budú vyhradené dva dni. Prvý večer sa odohrá predstavenie, po ňom bude vo foyeri hrať hudba korešpondujúca s inscenáciou. Večer ďalej pokračuje, ľudia sa môžu presunúť do divadelnej kaviarne, stretnúť sa a porozprávať s tvorcami.

SkryťVypnúť reklamu

Na druhý deň bude na programe koncert, alternatívne výtvarné umenie, workshop, happening. Rôznorodými akciami sa má prilákať rôznorodý mladý divák, teda nielen ten, ktorý sa zaujíma o divadlo. Postupne by si mal zvyknúť chodiť sem nielen na produkcie, ale chápať Štúdio L + S aj ako klubový priestor, kde sa môžu ľudia stretávať. Otváracie hodiny kaviarne sa predĺžia, aby sa tu mohli odohrávať neformálne večery a debaty, a tvorcovia tak mali spätnú väzbu.

Divadlo `a la Pulp Fiction

Na túto sezónu sú v rámci projektu naplánované dve premiéry, plus divadelné kabarety z dielne Jakuba Nvotu a Kamila Žišku. Okrem inscenácií priamo pripravených v Štúdiu L + S sem môžu prichádzať aj režiséri už s hotovým projektom a pokiaľ bude zaujímavý, vezmú ho pod krídla.

SkryťVypnúť reklamu

Prvá premiéra v rámci Let‘s go bude 30. októbra – hra E. Walsha Disco Pigs. V marci to bude hra Doda Gombára Hugo Karas, za ktorú autor dostal minulý rok Radokovu cenu. Oba tituly spadajú do dramatiky, ktorá má prívlastok cool.

O čo ide, vysvetľuje dramaturgička Disco Pigs Vladislava Fekete.

„Cool drama dnes rezonuje vo svete, pretože prináša vážne sociálne témy. Hovorí o nekomunikácii, voľnejších mravoch, vzťahu detí a rodičov, o pocite zhnusenia zo sveta. Hoci v Čechách už uviedli niekoľko titulov, neviem o tom, že by ju niekto inscenoval aj na Slovensku. Pritom Disco Pigs je dnes už kultová írska hra. Je súčasná, orientovaná na ľudí, ktorí boli očarení filmovou produkciou ako Trainspotting či Pulp Fiction, no v divadle nemali šancu pozrieť si čosi podobné. Existovali síce experimenty prepísať Trainspotting pre divadlo, ale nikdy to nevyšlo. Túto hru majú na repertoári divadlá po celej Európe a veríme, že aj na Slovensku sa stretne s ohlasom. Britský mesačník The Stage napísal, že hru akoby vymyslel Tarantino a napísal James Joyce pod vplyvom LSD. Tempo je brutálne, rýchle, v pocite techno, čo je dnes aktuálne. Vystupujú v nej iba dve postavy, mladí ľudia, ktorí sa nevedia orientovať vo svete. V deň svojich narodenín sa flákajú mestom Cork City, ktoré oni vnímajú ako Pork City, teda Prasačie mesto. Všetko demolujú, prepadávajú chodcov, opíjajú sa. V protipóle k ich deštrukčnej fyzickej sile je hĺbavý poetizmus, ktorý vychádza z nespokojnosti a uvedomenia si situácie, v ktorej sa nachádzajú. Hra je veľmi citlivou reakciou na vzťah mladých k sebe, k spoločnosti, rodine. Príťažlivý je aj jej jazyk, ale prekladateľ mal čo robiť, lebo text je písaný v írskom slangu. Podarilo sa ho prepísať do hovorovej podoby bratislavskej slovenčiny, takže slovník je šťavnatý, obsahuje veľa expresívnych slov. Postavy hovoria ako v reálnom živote, aj tým môžu byť blízke mladým.“

SkryťVypnúť reklamu

Na druhý deň budú v L+S vystupovať funky kapely Seven Days To Winter a Veneer, plus DJ Magálová a mladí slovenskí výtvarníci sa predstavia akčným umením. Po Gombárovej premiére, ktorá má byť česko-slovenským projektom, bude zase česko-slovenský koncert divadelnej piesne a tiež konfrontácia českých a slovenských výtvarníkov.

Pridaná hodnota

„Vymýšľame, ako osloviť diváka úplne iným štýlom než doteraz,“ vysvetľuje marketingovú stratégiu Svetlana Waradzinová. „Chceme sa mu čo najviac priblížiť, aby mladí videli, že divadlo, to nie je iba to, že musia prísť v kravate a v obleku, nemôžu žuť žuvačku, smiať sa, kýchnuť. Budeme ponúkať divadlo s „pridanou hodnotou“, teda aj čosi iné, navyše, atraktívne. Budujeme novú cieľovú skupinu publika, zameriavame sa na mládež stredných škôl až po generáciu tridsiatnikov. Mnohí sú zamestnaní v rôznych firmách, bankách, sú to ľudia, ktorí si ešte len budujú kariéru, nežijú usadeným rodinným životom a chcú sa zabávať. Publikum vyrazíme hľadať aj do ulíc, na internáty, cez školské rozhlasové štúdia, stredoškolské časopisy, cestovné kancelárie pre mladých. Budeme rozdávať letáky, hrať happeningové pouličné divadlo a podobne. Do propagácie a náboru sa zapoja študenti divadelného manažementu – nového odboru na VŠMU. Jednoducho, naším cieľom je začať robiť divadlo ako všade vo svete. Keď sa jeho život nekončí len predstavením, ale divadelný priestor žije neustále.“

SkryťVypnúť reklamu

***

Predskokanom, ktorý mal preveriť reálnosť projektu Let‘s go, bol pred týždňom kabaret Noc ako na dlani. Všetci tŕpli, či mladí ľudia naozaj prídu v Bratislave na menej známe Túlavé divadlo, ktoré sa sem dotúlalo z Trnavy. Bolo nabité.

BARBORA DVOŘÁKOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  6. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  7. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  8. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 415
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 9 464
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 920
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 4 863
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 185
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 3 373
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 158
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 3 059
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 669
  2. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 22 961
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 392
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 225
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 16 913
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 275
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 923
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 495
  1. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  2. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  3. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  4. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  5. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  6. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  7. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  8. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
SkryťZatvoriť reklamu