25. okt 2001 o 14:14
Retrospektíva tvorby Rudolfa Sikoru v Banskej Bystrici
BRATISLAVA 25. októbra (SITA) - Retrospektívu grafickej tvorby významnej osobnosti súčasného slovenského výtvarného umenia Rudolfa Sikoru predstaví verejnosti od piatka do 30. novembra Štátna galéria (ŠG) Banská Bystrica. Výstavu s názvom Cez médium grafi
ky 1969 - 2001 nájdu milovníci umenia v sídle galérie na Námestí Štefana Moyzesa. Ako pre agentúru SITA uviedla Katarína Sokolová zo ŠG, výstavný projekt sa sústreďuje na ťažiskové hodnoty a vývojove premeny Sikorovej konceptuálnej a neokonceptuálnej tvorby.
Obrazy Rudolfa Sikoru v sebe spájajú citový svet a prvky zo sveta vedy. Vystavené práce ponúkajú divákovi autorov názor na podstatu a základ bytia a práve v tom je podľa Sokolovej ich humanistický rozmer. Tvorbu Sikoru reprezentuje široká škála technických postupov a výtvarných štýlov. Môžeme v nej nájsť diela projekt artu, kresby, grafiky, maľby, závesné objekty, environmenty, ako aj akčné umenie. Sikora ich kombinuje, pridáva do nich odtlačky vlastných rúk, obrazy dotvára maľbou a kolážou.
Paralelne so ŠG predstaví autorovu celoživotnú fotografickú tvorbu od 6. novembra do 6. decembra výstava Galérie Jána Koniarka v Trnave. Oba projekty poukazujú na myšlienkový základ tvorby R. Sikoru, kde až v druhom pláne treba vnímať techniku. To je jedným z posolstiev Sikoru - konceptualistu, dodala Sokolová.
R. Sikora (1946) študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, kde v súčasnosti pôsobí ako profesor. Počas éry komunizmu bol iniciátorom kolektívnych podujatí neoficiálnej výtvarnej scény, medzi inými stál pri organizovaní 1. otvoreného ateliéru Bratislava 1970 a Dotazníku I, II (1972). Okrem vplyvu na slovenskú scénu zasahuje Sikorova viac než 30-ročná tvorba aj do európskeho kontextu. Sikora žije a tvorí v Bratislave.
Výstavu otvoria v piatok o 16:00 v expozíciách ŠG na Námestí Š. Moyzesa v Banskej Bystrici.
tm;fa
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou
-
1.
Monika Hilmerová: Ľudia manipuláciu častokrát intuitívne cítia, no boja sa vzoprieť
1 666
-
2.
Na udeľovaní televíznych cien Emmy dominovali seriály Pitt, Štúdio a Adolescent
Video
1 494
-
3.
Ako sa to stane a čo potom urobí on? Film o otcovi, čo zabudne dieťa v aute, naozaj bolí
140
-
4.
Tereza Nvotová o filme Otec: Hľadali sme spôsob, ako nakrútiť tragický príbeh tak, aby nebol bulvárny
105
-
5.
Ako som mu mohla naletieť? Obeť podvodníka z Tinderu osvetľuje, ako fungujú romantické zločiny
86
-
6.
Hlavnú cenu filmového festivalu v Toronte získala dobová dráma Hamnet
77
-
7.
Odstúpte, píšu Hrycová, Horváth či Dúbravský. Na odchod šéfov SNG vyzývajú stovky umelcov
64
-
8.
Filip Tůma: Myslel som si, že po maske Holubca už nič horšie nebude
62
-
9.
Dan Brown pre SME: Vytvárame technológie, na ktoré nie sme zrelí. Je úžasné, že sme ešte nevypustili jadrovú zbraň
52
-
10.
Umelá inteligencia bombarduje Bratislavu. V seriáli Dunaj ožili archívne fotky
49
-
1.
Tereza Nvotová o filme Otec: Hľadali sme spôsob, ako nakrútiť tragický príbeh tak, aby nebol bulvárny
5 286
-
2.
Umelá inteligencia bombarduje Bratislavu. V seriáli Dunaj ožili archívne fotky
2 792
-
3.
Monika Hilmerová: Ľudia manipuláciu častokrát intuitívne cítia, no boja sa vzoprieť
2 319
-
4.
Na udeľovaní televíznych cien Emmy dominovali seriály Pitt, Štúdio a Adolescent
Video
1 494
-
5.
Ako sa to stane a čo potom urobí on? Film o otcovi, čo zabudne dieťa v aute, naozaj bolí
1 282
-
6.
Odstúpte, píšu Hrycová, Horváth či Dúbravský. Na odchod šéfov SNG vyzývajú stovky umelcov
570
-
7.
Ako som mu mohla naletieť? Obeť podvodníka z Tinderu osvetľuje, ako fungujú romantické zločiny
435
-
8.
Dan Brown pre SME: Vytvárame technológie, na ktoré nie sme zrelí. Je úžasné, že sme ešte nevypustili jadrovú zbraň
387
-
9.
Marek Adamov: Kultúrne centrá na Slovensku sú unikátom. Málokde je niečo podobné
387
-
10.
Divadlo Ludus je po novom Divadlo Malá scéna. Nikto nevie, kto ho povedie a čo bude hrať
384
-
1.
Ako sa to stane a čo potom urobí on? Film o otcovi, čo zabudne dieťa v aute, naozaj bolí
9 331
-
2.
Divadlo Ludus je po novom Divadlo Malá scéna. Nikto nevie, kto ho povedie a čo bude hrať
8 001
-
3.
Odstúpte, píšu Hrycová, Horváth či Dúbravský. Na odchod šéfov SNG vyzývajú stovky umelcov
7 801
-
4.
Umelá inteligencia bombarduje Bratislavu. V seriáli Dunaj ožili archívne fotky
6 332
-
5.
Tereza Nvotová o filme Otec: Hľadali sme spôsob, ako nakrútiť tragický príbeh tak, aby nebol bulvárny
5 594
-
6.
Ako som mu mohla naletieť? Obeť podvodníka z Tinderu osvetľuje, ako fungujú romantické zločiny
5 150
-
7.
Monika Hilmerová: Ľudia manipuláciu častokrát intuitívne cítia, no boja sa vzoprieť
2 534
-
8.
S čistým svedomím nemôžu podporovať Bibianu. Výtvarníci bojkotujú Bienále ilustrácií
Foto
2 165
-
9.
Dan Brown pre SME: Vytvárame technológie, na ktoré nie sme zrelí. Je úžasné, že sme ešte nevypustili jadrovú zbraň
1 558
-
10.
Na udeľovaní televíznych cien Emmy dominovali seriály Pitt, Štúdio a Adolescent
Video
1 494
-
1.
S čistým svedomím nemôžu podporovať Bibianu. Výtvarníci bojkotujú Bienále ilustrácií
Foto
20 534
-
2.
Z Duchoňa urobili alkoholika, z neho bude kto? Aj diváci by mali byť úprimní, vraví režisér Nepelu
Video
15 410
-
3.
Ako som mu mohla naletieť? Obeť podvodníka z Tinderu osvetľuje, ako fungujú romantické zločiny
10 601
-
4.
Ako sa to stane a čo potom urobí on? Film o otcovi, čo zabudne dieťa v aute, naozaj bolí
9 331
-
5.
Dan Brown pre SME: Vytvárame technológie, na ktoré nie sme zrelí. Je úžasné, že sme ešte nevypustili jadrovú zbraň
9 037
-
6.
Tereza Nvotová o filme Otec: Hľadali sme spôsob, ako nakrútiť tragický príbeh tak, aby nebol bulvárny
8 884
-
7.
Divadlo Ludus je po novom Divadlo Malá scéna. Nikto nevie, kto ho povedie a čo bude hrať
8 001
-
8.
Odstúpte, píšu Hrycová, Horváth či Dúbravský. Na odchod šéfov SNG vyzývajú stovky umelcov
7 801
-
9.
Umelá inteligencia bombarduje Bratislavu. V seriáli Dunaj ožili archívne fotky
6 505
-
10.
Nechcú byť podozriví z kolaborácie s vedením. Výtvarníci žiadajú SNG, aby stiahla ich diela z výstavy
Foto
6 298