SME

Bez pasie by som nič nedokázal

Päť cien na národnom filmovom festivale v Gdyni, návrh na oscarovú nomináciu, ceny z festivalov v Berlíne, Clevelande, Karlových Varoch, Soči, Splite, Tbilisi, Kyjeve aj Trenčianskych Tepliciach.

Debutujúci režisér Piotr Trzaskalski (vľavo na snímke z nakrúcania spolu s hercom Jacekom Braciakom) absolvoval filmovú vedu a réžiu v Lodži, od roku 1992 pôsobil ako televízny scenárista a režisér, tvoril aj dokumentárne filmy, videoklipy. FOTO - SPI

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Päť cien na národnom filmovom festivale v Gdyni, návrh na oscarovú nomináciu, ceny z festivalov v Berlíne, Clevelande, Karlových Varoch, Soči, Splite, Tbilisi, Kyjeve aj Trenčianskych Tepliciach. A zároveň i priazeň publika. Taký úspešný filmový debut Poľsko od roku 1989 ešte nezažilo. Dráma režiséra PIOTRA TRZASKALSKÉHO Edi je neobyčajný, aj Bohumilom Hrabalom ovplyvnený pohľad na ľudí za okrajom spoločnosti. Edi z rôznych dôvodov stratil takmer všetko, len jedno nie: ľudskosť.

SkryťVypnúť reklamu

Kde ste našli námet na váš film?

"Náhodou som sa dostal ku knižke Paula Repsa Zen z krwi kosci. A tam je i krátka poviedka Naprawde, ktorá sa stala námetom na môj film. Nemá väčší rozsah ako pol strany, ale sú v nej všetky dramaturgické prvky, ktoré som potreboval pre napísanie scenára."

Edi je vlastne moralita, ale zároveň veľmi osobný, subjektívny film. Obsahuje aj autobiografické prvky?

"Všetko, čo robím, má osobný charakter. Inak by som ani nevedel pracovať. Nehovorím o autobiografickosti v prvoplánovom zmysle. Do filmu sa však rôznymi cestami - aj vďaka podvedomiu - dostalo mnoho motívov pevne zviazaných s mojím osobným životom."

Váš film sa odohráva na okraji spoločnosti. Sú vám ľudia z tohto prostredia niečím blízki?

"Stretávam sa s nimi každý deň, bývam totiž na ulici, kde žijú aj bezdomovci. Súcitím s nimi. Mojím cieľom bolo nakrútiť film, ktorý by (podobne ako diela Charlesa Chaplina) mal blízko k človeku, k ulici. Edi nemá byť film spoločensko-kritický, nechcel som ním napodobňovať televízne spravodajstvo."

SkryťVypnúť reklamu

Pre titulnú rolu ste vybrali bývalú detskú televíznu hviezdu. Kde ste ju objavili?

"Bolo to jednoduché, Henryk Golebiewski prišiel na konkurz. A tam bolo priam do očí bijúce, že vie postavu obohatiť o to, čo profesionáli nemôžu - autentickosť a spontánnosť."

Aký spôsob práce s hercami uprednostňujete?

"Usilujem sa nepoužívať hercov ako nejaké nástroje. Sú pre mňa rovnocennými partnermi, snažím sa chápať ich, rešpektovať ich názory a pocity."

V Poľsku si vaša snímka tak podmanila divákov, že ste sa razom stali najúspešnejším debutujúcim režisérom súčasnosti. Čím si vysvetľujete divácky záujem o Ediho doma i v zahraničí?

"Edi sa týka najzákladnejších vecí, univerzálne zrozumiteľných a všeobecne závažných. Edi je blázon z toho druhu bláznovstva, ktoré je príťažlivé pre každého, ale iba málokto si dovolí podľahnúť mu. Tým bláznovstvom je nonkonformizmus a čistá láska bez vedľajších zámerov. Svetu, v ktorom vládne zásada niečo za niečo, sme ponúkli príbeh o človeku, ktorý dáva všetko a nečaká za to nič."

SkryťVypnúť reklamu

Máte strach z kritiky a kritikov?

"Prirodzene, že mám. Lenže nie taký veľký, aby ma obral o chuť do ďalšej práce. Napokon, v oblasti dlhometrážneho filmu som debutoval pomerne neskoro, takže som dosť starý na to, aby som dokázal nebrať kritiku smrteľne vážne."

Kedy ste začali nakrúcať filmy? A prečo?

"Prvé krátke filmy som robil až na škole. A prečo? Asi z toho istého dôvodu, prečo som sa naučil hrať na gitare, prečo som začal písať. Ibaže dodnes sám vlastne neviem prečo."

Čo vás ako filmára najviac ovplyvňuje?

"Všetko, čo vplýva na moje myslenie. Teda nielen dobré filmové diela, ale aj literatúra a hudba."

Koho z filmového sveta si najviac vážite?

"Asi nebudem veľmi originálny. Sú to Andrej Tarkovskij, Robert Bresson, Akira Kurosawa, Ingmar Bergman."

SkryťVypnúť reklamu

Čo považujete za úplne najhoršiu vec, aká by sa vám mohla stať?

"Na nevydržanie by bolo, keby som stratil radosť z práce. Bez pasie by som nedokázal urobiť nič."

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Ľuboš Fellner otvorene
  2. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  3. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  4. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  5. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  6. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  7. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom
  8. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  1. Ľuboš Fellner otvorene
  2. HEINEKEN Slovensko: 30 rokov vášne pre pivo
  3. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  4. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  5. Ich slnkom je mesiac, kvitnú v noci
  6. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  7. Slováci dodali tablety do Volkswagenu i do policajných áut
  8. Nie je to len ihrisko: V K Parku deti opäť nájdu radosť z pohybu
  1. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 16 391
  2. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 7 187
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 6 364
  4. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 789
  5. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 4 640
  6. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 4 453
  7. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 3 597
  8. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska 2 838
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  3. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  4. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  5. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  6. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  7. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  8. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  1. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 66 371
  2. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 12 669
  3. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 9 795
  4. Monika Albertiová: SLOVENSKOOO! A je to tu! Nenávisť a tuposť 9 024
  5. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 6 590
  6. Otilia Horrocks: Akcia "Hromžia celé Košice" v plnom prúde 6 170
  7. Monika Albertiová: Ďakujeme, Smer. Vianoce zrušené, odvody zvýšené, a vy voliči žerte seno. Tak vám treba! 6 085
  8. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 5 707
  1. Marian Nanias: Havárie a nehody jadrových zariadení v kozme.
  2. Marcel Rebro: Zvyšujeme odvody, aby ste mali viac. Orwell by žasol
  3. Radko Mačuha: Na bielych životoch záleží.
  4. Marcel Rebro: Drony ako oči a zbraň pechoty: Reportáž z bojových pozícií AZOV
  5. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  6. Věra Tepličková: Má to ťažké Kamenický...
  7. Věra Tepličková: ... a voľ nebyť, ako byť otrokom
  8. Igor Pogány: Nano Banana: Nová AI od Google premení vaše fotky na realitu (a splní sny)
SkryťZatvoriť reklamu