UPLYNULO STO DNÍ OD NAŠTARTOVANIA DLHO OČAKÁVANEJ PROGRAMOVEJ REFORMY NOVÝ ZAČIATOK VO VEREJNOPRÁVNEJ TELEVÍZII. ČO VYPRODUKOVALO NOVÉ VEDENIE?

Máme konečne televíziu, na ktorú sa dá pozerať?

Riaditeľ Slovenskej televízie Richard Rybníček so svojím tímom po radikálnej personálnej reforme sľuboval ...


Záber z nakrúcania relácie Pod lampou. FOTO - ANDREJ BÁN



Riaditeľ Slovenskej televízie Richard Rybníček so svojím tímom po radikálnej personálnej reforme sľuboval aj programové zmeny. Po masívnej reklamnej kampani sa začali objavovať od 1. januára. Za ambicióznym názvom Nový začiatok sa skrýva nová vizuálna identita, niekoľko nových tvárí a relácií, z ktorých dve - Literárne oko a Metro sú určené špeciálne kultúre. Sto dní sa zvykne dávať novej vláde, my sme sa rozhodli pozrieť na to, čo konkrétne za tento čas na obrazovke vyprodukovalo nové vedenie STV. Jedným z tvorcov, ktorí sa najvýraznejšie podieľajú na novom programe Slovenskej televízie, je aj dokumentarista MÁRIO HOMOLKA. S verejnoprávnou inštitúciou spolupracuje už od roku 1990. V rokoch 1998-99 bol šéfredaktorom redakcie dokumentu. Dnes je ako režisér podpísaný pod diskusnými reláciami Pod lampou a Metro.

Ako si predstavujete dobrú televíznu debatu?

Potrebuje autenticitu, prirodzenosť, otvorenosť. So Štefanom Hríbom a Martinom Šimečkom sme sa už kedysi pokúšali o iný pohľad na diskusiu v relácii V sieti. Teraz, reláciou Pod lampou, sa pokúšame ísť ešte ďalej. Dišputa o inteligentnom spore potrebovala dobrý názov, scénu, iný princíp snímania.


Čo bolo nutné zmeniť?

Pri relácii Pod lampou sme zúžili počet diskutujúcich, skoncovali sme s formálnym vítaním a lúčením divákov, so stolom uprostred, kobercom `a la obývačka. Urobili sme tvrdšie, bodovejšie, kontrastnejšie svietenie s nízkou základnou svetelnou hladinou, rezignovali sme na dogmatické pravidlo osi pri strihu. Pri Metre je režisér už len akýmsi organizačným pracovníkom. Vysielanie so živou kapelou je náročnejšie, s Vladom Fischerom pomáhame skúsenosťami, ale nepretláčame svoje videnie mladším kolegom - scenáristom, moderátorom, autorom filmových dokrútok. Autentický svet alternatívnej kultúry by sme mohli očami štyridsiatnikov pokriviť.


Zmenili sa vaše tvorivé podmienky?

Jednou z mojich režijných podmienok bol slobodný výber členov štábu. Pozbieral som partiu výborných kameramanov - ale meno hlavného kameramana si dispečerka musela do svojho zoznamu dopísať. Ceruzkou. Zostavovanie tvorivých tímov od dispečerského stola má v STV dlhú tradíciu. Naša výrobná partia je zohratá, chceme spolu robiť a napriek tomu musíme stále čeliť iracionálnym snahám inštitúcie meniť štáb.


A čo technické vybavenie?

Mnohé stroje sú zo 70. rokov a vyžadujú zvláštny, priam osobný prístup, aby (spolu)pracovali. Strihačka pozerá na čiernobiele monitory a podľa nich sa rozhoduje, čo nastrihne do živého farebného vysielania. Do rekonštrukcie štúdiových réžií chce STV rýchlo investovať. Čo položka, to milióny. Nezávidím.


Mnohí považujú Jednotku za príliš komerčnú. Súhlasíte?

Veľa ľudí si to myslí, chýba im pôvodná tvorba. A je to fakt. Neviem, či je momentálne iná možnosť. Jednotka musí zarobiť na to, čo my občania nie sme ochotní zaplatiť. Všetky dlhy, sprenevery, tunely, nízke a vysoké odmeny ľudskej práce sú len sprievodným javom základnej dilemy. Sme schopní platiť verejnú televíziu? Je na ňu duchovná objednávka? Keby boli koncesionárske poplatky dobrovoľné, koľkí by prispeli?


Zdá sa vám, že Slováci radi pozerajú verejnoprávnu televíziu?

Neviem. Viem len, že radi pozerajú televíziu a majú radšej jednoduchší, bulvárnejší program.


Spolu so scenáristom Ondrejom Šulajom a dramaturgičkou Janou Skořepovou vytvárate nový model dokumentárnej tvorby. Aké majú dokumentaristi s STV skúsenosti?

Verejná televízia je jediná možná systémová podpora neziskovej dokumentárnej tvorby. Na príklade Českej televízie krásne vidno, ako dokument dokáže zachytiť ducha obdobia. Na Slovensku však väčšina dobrých dokumentov vznikla za posledné roky mimo STV! Ak to bude pokračovať, otáznik o zmysluplnosti verejnej televízie sa bude zväčšovať.


STV má dnes nové relácie, chystá sa koncepcia dokumentov, nakúpili sa drahé filmy. Čo ešte našej televízii chýba k "dokonalosti"?

Všetko to, čo chýba k dokonalosti spoločnosti, jednotlivcom v nej a mne samotnému. Zovšeobecním to: na tomto kúsku zeme pociťujem deficit erudície a z toho plynúcej pokory. To chýba STV.


Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 286
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 178
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 236
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 189
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 956
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 225
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 029
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 598
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 852
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 572

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

EKONOMIKA

Kaufland mení predajne. Pozrite sa, ako budú vyzerať

Sieť už začala s prestavbou niektorých pobočiek.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop