
Zo života v Hermanovciach vo fotografiách rómskych a nerómskych detí.
Do Bratislavy opäť vtrhla fotografia. Vo všetkých podobách a názoroch – od inscenovanej, cez dokumentárnu až po počítačovú verziu, nástojčivo hľadá diváka. Kvalitná medzinárodná vzorka Mesiaca fotografie presviedča o sentencii Henri Cartiera-Bressona, že je to umenie bez hraníc. Nepozná rozdiely medzi ľuďmi, ich náboženským vyznaním či sociálnym zaradením – jej výzva je demokratická.
Láka dramatickou atraktívnosťou, magickým zachytením okamihu, ale i razantným vstupom do výtvarných médií. Jej popularita stúpa geometrickým radom. Svedčí o tom aj fakt, že v posledných rokoch patrí Mesiac fotografie rozsahom i návštevnosťou k najväčším kultúrnym podujatiam na Slovensku a unikátnosťou už dávno zasiahol stredoeurópsky kontext.
„Nechceme festival fotografie uzatvárať len do galérií a múzeí. Aj preto vystavujeme v kaviarňach, bankách, ale aj na námestiach,“ hovorí riaditeľ podujatia Václav Macek. „Tento ročník je síce skromnejší vzhľadom k menšiemu rozpočtu ako minuloročný, no vybudovali sme si dobré renomé a záujemcovia sa hlásia z celej Európy.“
Vety, ktoré kolorujú jedenásty ročník. Fotografia sa rozbehla medzi ľudí, no zároveň neponúka absolútne hviezdy svetového neba. Slovami Václava Maceka však prinesie súhvezdie slovenskej fotografie. Slovenská fotografia 1925–2000, od piatka sprístupnená na štyroch poschodiach Slovenskej národnej galérie, bude prierezom najdôležitejších mien slovenskej fotografie. Inými slovami, výpravná expozícia bude vrcholom Mesiaca fotografie.
Príbeh fotografie má už 162 rokov. Počas nich sa vyhla všetkým nástrahám – televízii i videu. Rovnako však bola tolerantná ku svojim starším médiám – obrazu a grafike. Jej pozícia je neotrasiteľná. Pravda, v dobrej fotografii nejde len o zastavenie času. Autorita svetovej fotografie Američan Joel Peter Witkin to v rozhovore pre SME povedal veľmi jasne: „Všetko, čo chcem povedať, je môj sen o človeku. Krásnom, trpiacom, no vždy víťaziacom.“ Sen, ktorý sníva Mesiac fotografie, je aj o tom.