TALIANSKY REŽISÉR BERNARDO BERTOLUCCI ROZPRÁVA O SVOJOM FILME ROJKOVIA, KTORÝ SA PREMIETA AJ U NÁS

Sex býval aj zbraňou revolúcie

Tridsať rokov po legendárnej erotickej dráme Posledné tango v Paríži sa režisér Bernardo Bertolucci vrátil do metropoly nad Seinou i do šesťdesiatych rokov.


FOTO - ČTK



Jeho nový film Rojkovia je príbehom dekadentnej súrodeneckej dvojice a amerického študenta v búrlivom roku 1968. Premiéru mal vlani na festivale v Benátkach, kde v jednej z retrospektív uviedli aj Posledné tango. Nečudo, že novinári na stretnutí s autorom oba filmy porovnávali. Bertolucci neskrýval roztrpčenie.

Zámerne ste sa vrátili k Poslednému tangu v Paríži?


"Určite nie. Nedokážem sa pozerať na svoje staré filmy, pretože v nich vidím každú chybičku. Medzi oboma filmami je určite rozdiel - erotika a sexualita v Poslednom tangu je pochmúrna, ťaživá a tragická, hlavná postava, ktorú hral Marlon Brando, bola deštruktívna. Sexualita v Rojkoch je, naopak, veľmi rozjasaná a radostná."


Čo znamenal rok 1968 pre vás osobne?


"Sex bol považovaný za súčasť revolúcie. Na jednej úrovni s politikou, hudbou, filmom. Všetko súviselo so všetkým. Bolo veľkou príležitosťou žiť v tých časoch. Dnešná mládež, hoci nie svojou vinou, nemá takú možnosť stať sa súčasťou veľkých ambicióznych snov alebo podieľať sa na zmene sveta."


Išlo vám o paralelu medzi rokom 1968 a súčasnými protestnými hnutiami?


"V závere filmu stoja mladí ľudia proti policajným kordónom - myslel som tým na Janov roku 2001. Medzi protestmi v roku 1968 a tými dnešnými je veľký rozdiel. Dnes ide o aktivity rôznorodých malých skupín, vtedy šlo o masové hnutie. Nevravím, že žiadna podobnosť neexistuje. Ale dnes prevažuje úsilie zachovať svet fungujúci a obývateľný, vtedy sa protestujúci snažili zmeniť ho."


Čo zostalo z ideálov šesťdesiatych rokov? Sex, drogy a rock and roll? Kam sa podeli ideály?


"Ja si pod slobodou nepredstavujem egoistickú voľnosť. Myslím si, že rok 1968 predsa len zmenil svet, nič po ňom už nemohlo byť ako predtým. Odmietnutie slepého nasledovania autorít, odolnosť voči propagande, emancipácia - to všetko sú výdobytky roku 1968."


Nezdá sa vám, že súčasní americkí herci majú strach z nahých scén?


"Nemyslím si, že je to nejaké americké unikum. Francúz Jean-Pierre Leaud, môj dobrý priateľ, bol zhrozený z erotických scén v Poslednom tangu. 'Nemôžem byť nahý,' povedal. Nebol to žiadny súčasný Američan."


Stáva sa vám často, že herci odmietnu rolu, v ktorej by sa mali objaviť nahí?


"Ešte sa mi to nikdy nestalo. Veď také scény nie sú v každom mojom filme. Je zvláštne, že som sa zapísal ako autor erotických filmov. Každú chvíľu sa ma niekto pýta, či naozaj musím zobrazovať nahých ľudí. Pochybujem, že sa niekedy niekto opýtal niečo podobné Picassa alebo Rubensa... Neustále ma prekvapuje, že ľudská nahota, tá najprirodzenejšia a najnevinnejšia vec na svete, dokáže neustále vyvolávať také puritánske reakcie."


Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 292
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 185
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 239
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 184
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 957
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 224
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 028
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 595
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 854
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 571

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

EKONOMIKA

Kaufland mení predajne. Pozrite sa, ako budú vyzerať

Sieť už začala s prestavbou niektorých pobočiek.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop