SME

Slovenská fotografia sa začína rokom 1925

V Slovenskej národnej galérii v Bratislave je až do 10. februára budúceho roku sprístupnená výstava Slovenská fotografia 1925 – 2000 s podtitulom Moderna – postmoderna – postfotografia, ktorá ponúka prierez dejinami slovenskej fotografie 20. storočia.

Expozícia v kurátorskej koncepcii Václava Maceka a Aurela Hrabušického je jednou z ústredných prehliadok Mesiaca fotografie 2001 a zameriava sa na míľniky fotografie uplynulých 75 rokov. Zastupujú ich nielen najznámejšie osobnosti, ale aj ukážky vývoja technických postupov fotografie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Slovenská fotografia zachytila pomerne neskoro nástup moderny – preto ten začiatok roku 1925. Veľmi rýchlo však dosiahla prinajmenšom vysoký medzinárodný štandard. Pritom jej skutočne moderná tvár zostávala donedávna takmer skrytá – na rozdiel napríklad od českej fotografie. Až tento projekt ju ukazuje dosť zreteľne. Stále pritom hovoríme o moderne, nie o avantgarde – experimentálne polohy fotografie sa u nás totiž až na výnimky neujali. Dosť konzervatívne a moralistické ovzdušie zrejme spôsobili, že až do šesťdesiatych rokov sa tu prakticky neobjavil taký typický žáner ako fotografický akt.

SkryťVypnúť reklamu

Štyridsiate a päťdesiate roky potom prinášajú útlm moderny a väčší rozmach nastáva od konca päťdesiatych rokov; šesťdesiate roky som ešte donedávna pokladal za „zlatý vek slovenskej fotografie“ – dnes by som skôr dal prednosť obdobiu 1928-1938. Šesťdesiate roky znamenali predovšetkým nástup takzvanej výtvarnej fotografie – autori sa snažili nájsť fotografický ekvivalent aktuálnych výtvarných smerov a vytváraniu štylizácií podrobovali aj tradičné žánre ako krajina či akt.

Túžba vyrovnať sa výtvarníkom však viedla po roku 1968 v podmienkach normalizácie k úpadku samotnej fotografie. Fotografické dianie sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch tak okrem niekoľkých jednotlivcov zachraňovali výtvarníci, ktorí využívali pre svoje „výskumy“ fotografické médium, a neskôr zasa slovenská vlna postmodernej fotografie v Prahe.

SkryťVypnúť reklamu

V deväťdesiatych rokoch sa situácia zásadne zmenila – princíp fotografie ako nefalšovaného svedectva bol spochybnený postfotografiou. Aj pri výtvarnej fotografii sa manipulovalo s médiom, ale vďaka digitálnym postupom sú tentoraz možnosti manipulácie s médiom neobmedzené. Nie sú tu fotografi vládnuci médiou, ale nové digitálne médium je tu pre všetkých vizuálnych umelcov. Napriek počítačovým manipuláciám však fotografia ako nefalšované svedectvo o realite naďalej priťahuje mnoho umelcov, nielen fotografov.“

Autor: AUREL HRABUŠICKÝ,(spolukurátor výstavy)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Ako rozoznať dobrú kávu? Poradí pražiarka
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  3. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  7. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  8. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 21 104
  2. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 6 180
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 5 530
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 3 775
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 758
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 417
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 276
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 265
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  2. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  3. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  4. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  5. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  6. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  7. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  8. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 26 401
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 257
  3. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 11 588
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 129
  5. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 364
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 6 922
  7. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 641
  8. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 6 052
  1. Věra Tepličková: Krutá rana pre opozíciu: Minister Takáč opäť nakupoval potraviny
  2. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  3. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  4. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  5. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
  6. Marcel Rebro: Ruský oligarcha: Keď máš všetko, len nie istotu, že sa dožiješ večere
  7. Marian Nanias: Pokus odvolať predsedníčku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyen.
  8. Radko Mačuha: Pozor ! Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.
SkryťZatvoriť reklamu