SME

Zlomená závora z festivalu Bez hraníc je na poľskej i českej strane

Keď pred rokom organizátori Divadelného festivalu Na hranici oznámili, že sa tento festival založený na jar 1990 zástupcami Poľsko-česko-slovenskej Solidarity a vtedajšieho Občianskeho fóra v Českom Těšíne, premenuje na festival Bez hraníc, znelo to ...

Na divadelnom festivale Bez hraníc sa predstavila aj skupina The Plastic People of the Universe, ktorá spolu s Agon Orchestrom uviedla scénický koncert na texty Ladislava Klímu. FOTO - ČTK

Keď pred rokom organizátori Divadelného festivalu Na hranici oznámili, že sa tento festival založený na jar 1990 zástupcami Poľsko-česko-slovenskej Solidarity a vtedajšieho Občianskeho fóra v Českom Těšíne, premenuje na festival Bez hraníc, znelo to ako dobrý bonmot. Hranice medzi poľským Cieszynom a Českým Těšínom síce stále existujú, zdržanie na nich je však už minimálne; zmena názvu sa teda po pätnástich rokoch zdá opodstatnená.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V zrenovovanej Strelnici, ktorá si ešte pamätá multikultúrne časy rakúsko-uhorskej monarchie, sa skončilo podujatie, ktoré divadelné, kultúrne i geografické hranice skutočne prekračuje. Záujem divákov ukázal, že domáce publikum vie oceniť aj náročnejšiu dramaturgiu, než aká sa mu ponúka. Nečudo, počas štyroch dní sa na oboch stranách hraníc vystriedali skutočne špičkové súbory zo štyroch visegrádskych krajín.

Hneď úvodná improvizácia Sekec mazec z Dejvického divadla z Prahy v koncepcii provokatéra Jaroslava Dušeka kládla otázky, ako vzniká divadlo. Decentne zinscenovaná Opera mleczana Stanislawa Radwana inšpirovaná kreslenými vtipmi známeho poľského karikaturistu Andrzeja Mleczka potvrdila špičkové herectvo renomovaného divadla, akým Narodowy Stary Teatr z Krakova určite je. Hudobné citácie a žánrové presahy sme zaznamenali aj v Droge ´´ywieckej z cieszy�ského divadelného štúdia či v opere Cirostratus bratislavského Divadla GUnaGU. Incident brnianskeho Hadivadla v réžii Martina Hubu aj napriek nie celkom vyhovujúcemu priestoru vytvoril autentickú atmosféru "bežnej" šarvátky v nočnom metre.

SkryťVypnúť reklamu

Kruto dojímavú inscenáciu hry Nikolaja Koladu Mŕtva princezná, ktorú pripravil Teatr Polski z Poznane, sme videli aj na minuloročnej Divadelnej Nitre. Inscenácia Arabskej noci zo Slovenského národného divadla v réžii Martina Čičváka sa ukázala ako dostatočne komunikatívnou a inšpiratívnou aj pre širšie publikum. Divadlá domáceho regiónu zastupoval bialsko-bialsky Teatr Polski, ktorý pripomenul atmosféru berlínskeho kabaretu dvadsiatych rokov a Brechtových Songov. Teatr Provisorium z Ľublina prezentoval scénicky koherentne, hoci priveľmi teatrálne zahraný text Tadeusza Ró´´ewicza Do piesku.

Festivalové predstavenia sa konajú bez prekladov, maďarským účastníkom teda najčastejšie zostáva platforma súčasného tanca. Tentoraz ju naplnila dynamicky mladá choreografka Éva Duda v duete s Danielom Szászom s trefným názvom Bite of Flesh. Disidentský rozmer festivalu symbolicky pripomenul záverečný scénický koncert The Plastic People of the Universe a Agon Orchestra na texty Ladislava Klímu. Konfrontáciu rockových Plastikov s hudobníkmi vo frakoch režijne vtipne dotvoril Arnošt Goldflam.

SkryťVypnúť reklamu

Tento rok zostala Zlomená závora, ktorá je symbolom i cenou těšínskeho festivalu, na poľskej i českej strane. Ocenenie ex aequo dvoch produkcií symbolicky preklenuje bariéru medzi stále aktuálnou minulosťou a ešte aktuálnejšou budúcnosťou. Kým striedmy a presný Push up Rolanda Schimmelphenniga z Divadla Na Zábradlí v réžii Jiřího Pokorného je hrou o desivosti vzťahov na šéfovskom poschodí veľkej firmy, Gogoľov Revízor z divadla z Wa˝brzychu v réžii nádejného Jana Klatu priniesol úsmevný, ale i apelatívny pohľad na éru svokriných jazykov, The Bee Gees a všadeprítomnej pretvárky.

Štyri predstavenia denne počas štyroch dní, z ktorých sa ani jedno nevydalo na priveľmi ľahkú cestu, pričom viaceré inscenácie predstavovali divadelnú špičku, to je výsledok, ktorým sa nemôže len tak pochváliť každý festival.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Začínal s jednou Feliciou, dnes vozí manažérov z celého sveta
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  3. Na Marka oharka do jarka
  4. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 16 143
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 11 281
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 566
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 344
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 050
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 3 021
  7. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 676
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 360
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 656
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 272
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 69 144
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 622
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 20 376
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 10 331
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 717
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 8 906
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu