*RECENZIA KONCERTU OD NÁŠHO ONLINE ČITATEĽA*

Kraftwerk - Praha 22.5.04

Krátko po 20. hodine sa v takmer vypredanej Veľkej sále pražskej Lucerny ozývajú prvé náhodne generované tóny. Napriek inflácii "legendárnych/kultových" skupín, ktorú ...

  

Krátko po 20. hodine sa v takmer vypredanej Veľkej sále pražskej Lucerny ozývajú prvé náhodne generované tóny. Napriek inflácii „legendárnych/kultových“ skupín, ktorú v tejto rubrike nedávno spomínal Marian Jaslovský, sa nedá skonštatovať nič iné, než že do domoviny Karla Čapka dorazila legenda elektronickej hudby, Kraftwerk.

 

Zakladajúci členovia skupiny Ralf Hütter a Florian Schneider, posilnení o dlhoročných spolupracovníkov Fritza Hilperta a Henninga Schmitza, ponúkli prierez tým najlepším zo svojej viac ako 30-ročnej kariéry, ako aj minuloročný album Tour de France Soundtracks. Priebeh celej show mohol s trochou irónie prinútiť návštevníkov vážne zapochybovať o generovanej náhodnosti intra. Koncert bol ukážkou precíznosti, punktičkárstva a nekompromisnej snahy o dokonalosť umeleckého prejavu ako kombinácie hudby, vizuálneho umenia, zvuku, osvetlenia a osobitého prístupu k publiku. Obecenstvo sa za celý večer dočkalo práve toľko hovorených slov, koľko postáv stálo takmer nehybne na pódiu. Najmä dôslednosť Floriana Schneidera v tomto smere bola  obdivuhodná, veď za 116 na stotiny rozpočítaných minút mu zrejme iba nedopatrením ušli asi 3 prudšie pohyby. Takýto opis môže spolu s povrchnou znalosťou hávu, do ktorého dnes už takmer šesťdesiatnici (!) odievajú svoju inšpiráciu,  evokovať chlad a stuhnutosť komunikácie.

 

Opak bol však pravdou. Kraftwerk, v čiernych oblekoch a kravatách a červených košeliach dýchal, vyrábal a šikovne dávkoval energiu, bol štýlový, efektívny i efektný, vtipný a počas vrcholu koncertu,  skladby Radioactivity, aj jednoznačne angažovaný.

 

Po hypnotickom úvode s názvom The Man-Machine, počas ktorého na plátne za skupinou ožil artwork rovnomenného albumu, si mohli diváci vychutnať okrem ďalších známych hitov ako The Model, Autobahn a Trans-Europe Express aj skladby venované najslávnejšiemu cyklistickému závodu sveta, nadväzujúce po dvadsiatich rokoch na singel Tour de France. Hütter aj Schneider sú veľkými fanúšikmi cyklistiky, pričom nadšenie prvého z nich hraničí až s fanatizmom. Ralf sám absolvoval väčšinu z etáp Tour a ako sa vyjadril, cyklistika preňho predstavuje ideálne spojenie človeka a stroja. Záujem o túto tému a s ňou súvisiacu transportáciu ako takú je spolu s ambivalentnou fascináciou vedou a technológiou, najmä elektronikou a kybernetikou,  pre Kraftwerk typický.

 

To isté sa dá povedať o dávaní si načas. Hütterovi a Schneiderovi trvalo nekonečných  17 rokov, kým z Düsseldorfského štúdia Kling-Klang vypustili regulérneho nasledovníka platne Electric Café. V roku 1991 vyšiel album remixov; v roku 1999 pre mnohých škandálna niekoľkosekundová oficiálna zvučka a sprievodná skladba pre Expo 2000 v Hannoveri.  Pod povrchom sa však dialo viac. Skončila sa doba analógových syntezátorov a nastúpila digitálna éra. Kraftwerk sa venoval prevodu starých nahrávok do nového formátu, čo by sa malo zúročiť na reedíci albumov, ktoré zásadne ovplyvnili takmer každého, kto nemôže hrať unplugged. Zvuk na koncerte bol famózne kryštalicky čistý a suchý, aranžmány moderné a so 4 laptopmi sa cestuje pohodlnejšie než s plným kamiónom.

 

Výčitke bývaleho kolegu Flüra, že bicyklovanie sa stalo pre Kraftwerk dôležitejším, než hudba, Ralf Hütter  oponoval tým, že Flür nevie o čom hovorí, pretože v živote poriadne na bicykli nejazdil. Dodal však aj, že Kraftwerk sú už od skorých sedemdesiatych rokov, kedy si ešte vyrábali vlastné nástroje, vždy individualisti a perfekcionisti, ktorí jednoducho čakajú na správny čas. Sami navrhli celú show, vrátane jej vizuálnej podoby. Tri projektory dodávali kompozíciam ďalšie rozmery. Idylický rodinný výlet po diaľnici  verzus industrializácia krajiny, čísla ako báza hudby a rytmu verzus ich všadeprítomnosť ústiaca v chaos a zneužitie v podobe dát, BPM skladieb i srdca na elektrokardiografe a mnohé iné zaujímavé i úsmevné rozvíjania minimalistických, zdanlivo nadbytočných a niekedy dadaisticky pôsobiacich textov – komunikovať sa dá i takto.

 

Obecenstvo to bez problémov prijalo a celý koncert sa výborne zabávalo. Tlieskalo sa často i uprostred skladieb. Počas druhého prídavku, možno najväčšieho hitu Kraftwerku, The Robots, si skupina trochu oddýchla. Zatiahli to za nich štyria roboti, figuríny s ich tvárami. Dôležitá je hudba. Tak to bolo aj pri záverečnej skladbe, počas ktorej si každý zo štvorice postupne  v medziach slušnosti krátko zaimprovizoval, odpojil sa od laptopu, rozlúčil a uprostred najlepšieho odišiel.

 

Inteligentný a zábavný koncert s pohlcujúcou atmosférou a dobrý pocit z neho však ešte pokračuje, až pokým neskončí Music Non-stop.

Miroslav Rusňák

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  7. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  9. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Slováci sa hojne stávajú majiteľmi nehnuteľností v cudzine
  2. Prečo mamy lákali deti na mobil, kľúče či diaľkové ovládanie?
  3. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  4. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  5. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  6. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  7. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  8. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  9. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  10. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 17 513
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 16 098
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 8 173
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 298
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 097
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 655
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 272
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 101
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 790
  10. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov 2 818

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šéfa ÚPN Krajňáka považovali za cuciaka, teraz je pre koalíciu diktátor

Šéf Ústavu pamäti národa viedol spor s českým ministrom financií Andrejom Babišom a zamestnancami, ktorí mali blízko k extrémizmu.

Neprehliadnite tiež

V Číne falšujú slávnych spisovateľov. Prekladá ich Daniel Majling

Literatúru zaplavilo nebezpečné množstvo ruských Cimrmanov.

Na život nebol pripravený. Jeff Buckley sa zo sveta vytratil ako jeho otec

Od smrti talentovaného hudobníka prešlo dvadsať rokov.

Pedro Almodóvar: Politická korektnosť je diktatúra ako každá iná

Legendárny režisér oceňuje, že niekto túto tému rieši s humorom.

Nie je to dosť dobré. Slovenským filmárom chýba niekto, kto by im to povedal

Režisér György Kristóf oslávil úspech v Cannes v policajnej cele.