*RECENZIA KONCERTU OD NÁŠHO ONLINE ČITATEĽA*

Kraftwerk - Praha 22.5.04

Krátko po 20. hodine sa v takmer vypredanej Veľkej sále pražskej Lucerny ozývajú prvé náhodne generované tóny. Napriek inflácii "legendárnych/kultových" skupín, ktorú ...

  

Krátko po 20. hodine sa v takmer vypredanej Veľkej sále pražskej Lucerny ozývajú prvé náhodne generované tóny. Napriek inflácii „legendárnych/kultových“ skupín, ktorú v tejto rubrike nedávno spomínal Marian Jaslovský, sa nedá skonštatovať nič iné, než že do domoviny Karla Čapka dorazila legenda elektronickej hudby, Kraftwerk.

 

Zakladajúci členovia skupiny Ralf Hütter a Florian Schneider, posilnení o dlhoročných spolupracovníkov Fritza Hilperta a Henninga Schmitza, ponúkli prierez tým najlepším zo svojej viac ako 30-ročnej kariéry, ako aj minuloročný album Tour de France Soundtracks. Priebeh celej show mohol s trochou irónie prinútiť návštevníkov vážne zapochybovať o generovanej náhodnosti intra. Koncert bol ukážkou precíznosti, punktičkárstva a nekompromisnej snahy o dokonalosť umeleckého prejavu ako kombinácie hudby, vizuálneho umenia, zvuku, osvetlenia a osobitého prístupu k publiku. Obecenstvo sa za celý večer dočkalo práve toľko hovorených slov, koľko postáv stálo takmer nehybne na pódiu. Najmä dôslednosť Floriana Schneidera v tomto smere bola  obdivuhodná, veď za 116 na stotiny rozpočítaných minút mu zrejme iba nedopatrením ušli asi 3 prudšie pohyby. Takýto opis môže spolu s povrchnou znalosťou hávu, do ktorého dnes už takmer šesťdesiatnici (!) odievajú svoju inšpiráciu,  evokovať chlad a stuhnutosť komunikácie.

 

Opak bol však pravdou. Kraftwerk, v čiernych oblekoch a kravatách a červených košeliach dýchal, vyrábal a šikovne dávkoval energiu, bol štýlový, efektívny i efektný, vtipný a počas vrcholu koncertu,  skladby Radioactivity, aj jednoznačne angažovaný.

 

Po hypnotickom úvode s názvom The Man-Machine, počas ktorého na plátne za skupinou ožil artwork rovnomenného albumu, si mohli diváci vychutnať okrem ďalších známych hitov ako The Model, Autobahn a Trans-Europe Express aj skladby venované najslávnejšiemu cyklistickému závodu sveta, nadväzujúce po dvadsiatich rokoch na singel Tour de France. Hütter aj Schneider sú veľkými fanúšikmi cyklistiky, pričom nadšenie prvého z nich hraničí až s fanatizmom. Ralf sám absolvoval väčšinu z etáp Tour a ako sa vyjadril, cyklistika preňho predstavuje ideálne spojenie človeka a stroja. Záujem o túto tému a s ňou súvisiacu transportáciu ako takú je spolu s ambivalentnou fascináciou vedou a technológiou, najmä elektronikou a kybernetikou,  pre Kraftwerk typický.

 

To isté sa dá povedať o dávaní si načas. Hütterovi a Schneiderovi trvalo nekonečných  17 rokov, kým z Düsseldorfského štúdia Kling-Klang vypustili regulérneho nasledovníka platne Electric Café. V roku 1991 vyšiel album remixov; v roku 1999 pre mnohých škandálna niekoľkosekundová oficiálna zvučka a sprievodná skladba pre Expo 2000 v Hannoveri.  Pod povrchom sa však dialo viac. Skončila sa doba analógových syntezátorov a nastúpila digitálna éra. Kraftwerk sa venoval prevodu starých nahrávok do nového formátu, čo by sa malo zúročiť na reedíci albumov, ktoré zásadne ovplyvnili takmer každého, kto nemôže hrať unplugged. Zvuk na koncerte bol famózne kryštalicky čistý a suchý, aranžmány moderné a so 4 laptopmi sa cestuje pohodlnejšie než s plným kamiónom.

 

Výčitke bývaleho kolegu Flüra, že bicyklovanie sa stalo pre Kraftwerk dôležitejším, než hudba, Ralf Hütter  oponoval tým, že Flür nevie o čom hovorí, pretože v živote poriadne na bicykli nejazdil. Dodal však aj, že Kraftwerk sú už od skorých sedemdesiatych rokov, kedy si ešte vyrábali vlastné nástroje, vždy individualisti a perfekcionisti, ktorí jednoducho čakajú na správny čas. Sami navrhli celú show, vrátane jej vizuálnej podoby. Tri projektory dodávali kompozíciam ďalšie rozmery. Idylický rodinný výlet po diaľnici  verzus industrializácia krajiny, čísla ako báza hudby a rytmu verzus ich všadeprítomnosť ústiaca v chaos a zneužitie v podobe dát, BPM skladieb i srdca na elektrokardiografe a mnohé iné zaujímavé i úsmevné rozvíjania minimalistických, zdanlivo nadbytočných a niekedy dadaisticky pôsobiacich textov – komunikovať sa dá i takto.

 

Obecenstvo to bez problémov prijalo a celý koncert sa výborne zabávalo. Tlieskalo sa často i uprostred skladieb. Počas druhého prídavku, možno najväčšieho hitu Kraftwerku, The Robots, si skupina trochu oddýchla. Zatiahli to za nich štyria roboti, figuríny s ich tvárami. Dôležitá je hudba. Tak to bolo aj pri záverečnej skladbe, počas ktorej si každý zo štvorice postupne  v medziach slušnosti krátko zaimprovizoval, odpojil sa od laptopu, rozlúčil a uprostred najlepšieho odišiel.

 

Inteligentný a zábavný koncert s pohlcujúcou atmosférou a dobrý pocit z neho však ešte pokračuje, až pokým neskončí Music Non-stop.

Miroslav Rusňák

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 094
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 851
  3. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 127
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 109
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 037
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 558
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 314
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 804
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 547
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 960

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

BLOG INEKO

Diktatúru či vystúpenie z EÚ už chce menej ľudí

Ľudí odmietajúcich demokraciu či EÚ je stále značná menšina.

Neprehliadnite tiež

Vo filme odpratával mŕtve telá. V práci ich umýva

Géza Röhrig spomína, že oscarového Saulovho syna pred dvoma rokmi na Berlinale nechceli.

Žalovali ho, že vykrádal cudzí hrob. Nový autor Millenia v tom úspešne pokračuje

Slávne severské krimi zarába milióny, do kníhkupectiev príde už piaty raz.

Vieme milovať, keď nevieme, kedy toto slovo môžeme použiť?

Člen skupiny Osamelých bežcov Ivan Štrpka hovorí, že sme sa dostali do slovného smogu.

Folklór zrkadlí, akí sú ľudia citliví na hranice

Etnomuzikologička Jana Ambrózová hodnotí šou Zem spieva.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop