SME

Nový Alain Delon dlho nepríde

SUZETTE GLENADEL, riaditeľke festivalu Cinéma du réel (Kino skutočnosti), sa nové francúzske filmy nepáčia. Nepozdáva sa jej práca filmových publicistov ...


Suzette Glenadel začínala ako aktivistka filmových klubov. Študovala francúzsky jazyk a literatúru. Od roku 1978 pracuje v audiovizuálnej knižnici v parížskom Centre Pompidou. Tu je od roku 1987 riaditeľkou festivalu dokumentárnych filmov Cinéma du Réel. FOTO - LUCIA GARDIN

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou



SUZETTE GLENADEL, riaditeľke festivalu Cinéma du réel (Kino skutočnosti), sa nové francúzske filmy nepáčia. Nepozdáva sa jej práca filmových publicistov a znepokojuje ju silnejúci vplyv televízie. Myslí si, že talenty nemajú ako vyniknúť.

SkryťVypnúť reklamu

Pamätáte si na prvý film, ktorý ste videli?


Bol to Zlodej bicyklov od Vittoria De Sicu. Chodila som len na základnú školu a na film ma zavolali sestry uršulínky, s ktorými som bývala v penzionáte. Do ich filmového klubu som potom chodievala každý týždeň. Neskôr, v Paríži, som v kluboch spoznala asi celú klasiku.



Kto zvykol viesť kluby?


Často to boli profesori literatúry. Pred filmom niečo povedali o režisérovi a po skončení rozpútali diskusiu. V tom čase bolo naozaj o čom diskutovať.



Dnes sa filmu venujete profesionálne, zájdete ešte niekedy do nejakého klubu?


Kluby, aké som poznala v mladosti, už vlastne neexistujú. Pomaly sa začali vytrácať. Zlikvidoval ich príchod videa koncom sedemdesiatych rokov.



Vás video neoslovilo?


Video je výborná pomôcka a je lacnejšie. Lenže pri tejto technike sa pred nakrúcaním málo rozmýšľa. Pri filmovom materiáli tvorca musí dobre zvážiť, čo nakrúti, lebo musí šetriť každý meter. Samozrejme, keď máte talent, nezáleží na tom, s čím robíte.

SkryťVypnúť reklamu


Chodia mladí do kina na francúzske filmy?


Najviac ich zaujíma americká tvorba. Iné filmy sa k nim dostávajú len veľmi ťažko. Ak totiž nespravia veľké tržby hneď po nasadení, za týždeň zmiznú zo sál. Pritom aj tie sú schopné nájsť si publikum, len to trvá dlhšie. U nás je niekoľko asociácií tvorcov, ktorí proti tomu bojujú, ale sila peňazí je väčšia.



Diskutuje sa o filme vo vašich médiách dosť?


Diskutuje, aj keď možno nie až tak ako kedysi. Kritici akoby nemali právo povedať o filme niečo zlé. Spomenú ho, len keď sa im páči. Ak nemajú čo dobré povedať, mlčia.



Kde nachádzajú filmári spätnú väzbu?


Na festivaloch. Tam sa stretnú s publikom a ľudia im povedia, čo sa im nepáčilo. Ešteže tých festivalov je dosť. Zaujímavé je, že mnohí z tých, ktorí dnes festivaly organizujú a starajú sa o ich dramaturgiu, kedysi pracovali vo filmových kluboch.

SkryťVypnúť reklamu


Kedysi bolo Francúzsko filmovou veľmocou. Prečo svoju pozíciu stratilo?


Štát ešte stále kinematografiu výrazne podporuje. Lenže podpora je jedna vec, a to, kam smeruje, druhá. Nie vždy pomôže tým najtalentovanejším. Podporovaní sú autori politicky "korektných" diel, nie rebelanti, ktorí by mohli film posunúť ďalej.



Veríte, že sa ešte objaví hviezda veľkosti Alaina Delona alebo Romy Schneiderovej, ktorú by poznal celý svet?


Tie časy sú už preč. Netvrdím, že vo Francúzsku nie sú talenty, ale na to, aby zažiarili, potrebujú výborné filmy. A také sa už niekoľko rokov u nás nenakrúcajú. Tie najnovšie nie sú vôbec ničím výnimočné. Nie je v nich žiadne prekvapenie.



Prečo?


Dnešná výchova nepodporuje fantáziu, predstavivosť. Nerešpektujú sa rozdiely, všetky deti sú tlačené do rovnakej úrovne vzdelania. Svoju robotu si nerobí ani televízia. Ponúka len nekvalitnú zábavu a vyrába pseudohviezdy. Kedysi poznalo Resnaiho, Truffauta či Godarda niekoľko generácií, lebo v televízii sa ich filmy opakovane vysielali.

SkryťVypnúť reklamu


A čo filmové vysoké školy?


Viac ako slávnu parížsku FEMIS by som odporučila školu v Lodži alebo v Moskve. Najviac ma však očarila škola v San Antonio de los Banos na Kube. Vznikla v roku 1986 pre celú Latinskú Ameriku. Je takým štátom v štáte, so súčasnou Kubou nemá nič spoločné. Práce jej študentov sú oveľa dômyselnejšie ako naše filmy.



V Trenčianskych Tepliciach ste boli v porote festivalu umeleckých filmov. Za aké snímky ste hlasovali?


Za také, v ktorých vidno, že sme stále ľudia. Mnohé diela boli pesimistické. Mňa to neprekvapilo, filmári ukazujú len to, čo sami vidia. Ale je dobré, keď z toho presvitá nádej. Umelec nám ju musí pripomínať.



V súťaži bolo aj pár slovenských filmov. Videli ste ju v nich?


Áno. My vo Francúzsku sme už zamorení toľkými hlúposťami, ktoré priniesol civilizačný pokrok! Vy ste si zatiaľ zachovali čistotu, azda vám ešte pár rokov vydrží. Zlé veci sa šíria rýchlo.

SkryťVypnúť reklamu


Autor: KRISTÍNA KÚDELOVÁTrenčianske Teplice, Bratislava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  2. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  3. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  4. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  5. Na Marka oharka do jarka
  6. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 016
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 905
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 101
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 369
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 840
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 131
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 733
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 481
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 755
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 324
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 399
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 676
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 129
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 027
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 573
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu