SME
Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky
PREDSEDNÍČKA POROTY FESTIVALU ART FILM V TRENČIANSKYCH TEPLICIACH HOVORÍ O KRÍZE FRANCÚZSKEHO FILMU

Nový Alain Delon dlho nepríde

SUZETTE GLENADEL, riaditeľke festivalu Cinéma du réel (Kino skutočnosti), sa nové francúzske filmy nepáčia. Nepozdáva sa jej práca filmových publicistov ...


Suzette Glenadel začínala ako aktivistka filmových klubov. Študovala francúzsky jazyk a literatúru. Od roku 1978 pracuje v audiovizuálnej knižnici v parížskom Centre Pompidou. Tu je od roku 1987 riaditeľkou festivalu dokumentárnych filmov Cinéma du Réel. FOTO - LUCIA GARDIN



SUZETTE GLENADEL, riaditeľke festivalu Cinéma du réel (Kino skutočnosti), sa nové francúzske filmy nepáčia. Nepozdáva sa jej práca filmových publicistov a znepokojuje ju silnejúci vplyv televízie. Myslí si, že talenty nemajú ako vyniknúť.

Pamätáte si na prvý film, ktorý ste videli?

Bol to Zlodej bicyklov od Vittoria De Sicu. Chodila som len na základnú školu a na film ma zavolali sestry uršulínky, s ktorými som bývala v penzionáte. Do ich filmového klubu som potom chodievala každý týždeň. Neskôr, v Paríži, som v kluboch spoznala asi celú klasiku.


Kto zvykol viesť kluby?

Často to boli profesori literatúry. Pred filmom niečo povedali o režisérovi a po skončení rozpútali diskusiu. V tom čase bolo naozaj o čom diskutovať.


Dnes sa filmu venujete profesionálne, zájdete ešte niekedy do nejakého klubu?

Kluby, aké som poznala v mladosti, už vlastne neexistujú. Pomaly sa začali vytrácať. Zlikvidoval ich príchod videa koncom sedemdesiatych rokov.


Vás video neoslovilo?

Video je výborná pomôcka a je lacnejšie. Lenže pri tejto technike sa pred nakrúcaním málo rozmýšľa. Pri filmovom materiáli tvorca musí dobre zvážiť, čo nakrúti, lebo musí šetriť každý meter. Samozrejme, keď máte talent, nezáleží na tom, s čím robíte.


Chodia mladí do kina na francúzske filmy?

Najviac ich zaujíma americká tvorba. Iné filmy sa k nim dostávajú len veľmi ťažko. Ak totiž nespravia veľké tržby hneď po nasadení, za týždeň zmiznú zo sál. Pritom aj tie sú schopné nájsť si publikum, len to trvá dlhšie. U nás je niekoľko asociácií tvorcov, ktorí proti tomu bojujú, ale sila peňazí je väčšia.


Diskutuje sa o filme vo vašich médiách dosť?

Diskutuje, aj keď možno nie až tak ako kedysi. Kritici akoby nemali právo povedať o filme niečo zlé. Spomenú ho, len keď sa im páči. Ak nemajú čo dobré povedať, mlčia.


Kde nachádzajú filmári spätnú väzbu?

Na festivaloch. Tam sa stretnú s publikom a ľudia im povedia, čo sa im nepáčilo. Ešteže tých festivalov je dosť. Zaujímavé je, že mnohí z tých, ktorí dnes festivaly organizujú a starajú sa o ich dramaturgiu, kedysi pracovali vo filmových kluboch.


Kedysi bolo Francúzsko filmovou veľmocou. Prečo svoju pozíciu stratilo?

Štát ešte stále kinematografiu výrazne podporuje. Lenže podpora je jedna vec, a to, kam smeruje, druhá. Nie vždy pomôže tým najtalentovanejším. Podporovaní sú autori politicky "korektných" diel, nie rebelanti, ktorí by mohli film posunúť ďalej.


Veríte, že sa ešte objaví hviezda veľkosti Alaina Delona alebo Romy Schneiderovej, ktorú by poznal celý svet?

Tie časy sú už preč. Netvrdím, že vo Francúzsku nie sú talenty, ale na to, aby zažiarili, potrebujú výborné filmy. A také sa už niekoľko rokov u nás nenakrúcajú. Tie najnovšie nie sú vôbec ničím výnimočné. Nie je v nich žiadne prekvapenie.


Prečo?

Dnešná výchova nepodporuje fantáziu, predstavivosť. Nerešpektujú sa rozdiely, všetky deti sú tlačené do rovnakej úrovne vzdelania. Svoju robotu si nerobí ani televízia. Ponúka len nekvalitnú zábavu a vyrába pseudohviezdy. Kedysi poznalo Resnaiho, Truffauta či Godarda niekoľko generácií, lebo v televízii sa ich filmy opakovane vysielali.


A čo filmové vysoké školy?

Viac ako slávnu parížsku FEMIS by som odporučila školu v Lodži alebo v Moskve. Najviac ma však očarila škola v San Antonio de los Banos na Kube. Vznikla v roku 1986 pre celú Latinskú Ameriku. Je takým štátom v štáte, so súčasnou Kubou nemá nič spoločné. Práce jej študentov sú oveľa dômyselnejšie ako naše filmy.


V Trenčianskych Tepliciach ste boli v porote festivalu umeleckých filmov. Za aké snímky ste hlasovali?

Za také, v ktorých vidno, že sme stále ľudia. Mnohé diela boli pesimistické. Mňa to neprekvapilo, filmári ukazujú len to, čo sami vidia. Ale je dobré, keď z toho presvitá nádej. Umelec nám ju musí pripomínať.


V súťaži bolo aj pár slovenských filmov. Videli ste ju v nich?

Áno. My vo Francúzsku sme už zamorení toľkými hlúposťami, ktoré priniesol civilizačný pokrok! Vy ste si zatiaľ zachovali čistotu, azda vám ešte pár rokov vydrží. Zlé veci sa šíria rýchlo.


Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  3. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  6. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  7. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 22 573
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 190
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 525
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 449
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 723
  6. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 622
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 256
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 186
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 6 097
  10. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 084
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér obhajuje testovanie aj dátami, ktoré neexistujú

Hrozbou pre testovaných môže byť britská mutácia koronavírusu.

Plošné testovanie na Covid: Premiér Matovič oznámil plán Zachráňme spolu životy.
Dobré ráno

Dobré ráno: Štát ani neverí, že otestuje každého

Slovensko si vyskúša skríningové pretestovanie krajiny.

Na Slovensku prebieha plošné skríningové testovanie.
KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Výtery bez pointy

Vláda vyhodí milióny na testy, keď svet už beží preteky v očkovaní.

Peter Schutz

Neprehliadnite tiež

Zomrel hudobný skladateľ Ivan Horváth

Zosnulého hudobného skladateľa si RTVS pripomenie 21.januára o 22:30 v relácii Bez slov na Rádiu Regina.

Ilustračné foto.
Omar Sy hrá v seriáli Lupin majstra maskovania, ktorý sa snaží očistiť meno svojho otca.
Aňa Geislerová ako Božena Němcová v seriáli Božena.
Jana Kirschner v klipe k Láska neumiera