Pätnásťroční hrajú o krutom čase dospievania

Ako sa už objavilo v minulých článkoch z divadelného festivalu Wiener Festwochen, tohtoročný program sa sústredil na angažované témy, problematiku rasizmu, utečencov, totalitného útlaku. Násilie mladistvých je samozrejmou súčasťou všetkých predchádzajúci


Z inscenácie hry Volavky. FOTO - WIENER FESTWOCHEN



ch tém.

V programe k švajčiarskej inscenácii Volavky sa píše o krásnej vízii sveta, v ktorom by sa muži k svojim blížnym doma aj na verejnosti správali ako ženy. Odborníci si na základe štatistík čoraz naliehavejšie uvedomujú, že problém násilia mladistvých je hlavne problémom násilia mladíkov. Zdá sa, že jediným spôsobom, ako zabrániť narastajúcej agresivite a brutalite mužských kriminálnych činov, je včasná prevencia. Tu môže pomôcť aj divadlo, môže spochybniť stereotyp prezentácie mužskosti spojený s agresivitou a násilím. Práve inscenácia Volaviek, krutej hry tridsaťtriročného Simona Stephensa pôvodom z priemyselného Manchestru, mala vo Viedni mimoriadny úspech.

Pritom autor si výslovne želal, aby päť zo siedmich úloh hrali herci vo veku okolo pätnásť rokov! Bol otrasený tým, ako málo divadelníci dôverujú mladým ľuďom, ktorí vedia veľmi seriózne, citlivo a silne vyjadriť svoje témy. Istý čas pôsobil ako učiteľ v robotníckej štvrti vo východnom Londýne a vtedy dôverne spoznal problémy štrnásť-šestnásťročných mladých ľudí. "V Británii sa dospelí začali báť detí. To je niečo, čo pokladám nielen za idiotské, ale dokonca tým z morálneho hľadiska opovrhujem," povedal Simon Stephens v interview s Davidom Tushinghamom.

Napísal jednoduchý príbeh štrnásťročného Billyho, ktorý chodí rybárčiť a písať si denník ku kanálu v londýnskom East Ende. Veľmi sa chce odsťahovať, no nemá nijakú oporu. Jeho rodičia sú odlúčení. Matka nezvláda materskú rolu, otec sa zmieta v sociálnej sieti a navyše je nechtiac príčinou utrpenia svojho syna: stal sa totiž svedkom vraždy dievčaťa a udal páchateľov.

Tí sú teraz síce v chládku, no brat jedného z nich sa mstí na Billym a jeho týranie vyvrcholí znásilnením (tu Simonsova hra pripomína známu ruskú hru Plastelína Vasilija Sigareva). Mladí herci v inscenácii v koprodukcii Schauspiel Staatstheater Stuttgart a Junges Theater Basel/Kaserne Basel (časť svojich replík si dokonca z nemeckého prekladu sami preložili do švajčiarskej nemčiny) nás počas hodiny a pol takmer nenechali vydýchnuť. Smrť dievčaťa, ktorá spustila ďalšie násilie, pripomínal symbolický oltárik na holom, vertikálne rozčlenenom oplechovanom javisku.

Počas jednej z najsilnejších scén dlho leží znásilnený Billy nehybne medzi rozmetanými kvetmi: krehký dospievajúci chlapec vyzerá ako pokazená handrová bábka. Len pomalá hudba svetiel pripomína plynúci čas, krutý čas dospievania, ktorý mladý anglický dramatik predsa považuje za zmysluplný: "Formujú sa. Skúmajú. Skúšajú hrôze zo seba samého dať akýsi základný zmysel. Získavajú porozumenie pre pretvárku, idiotskosť a nespravodlivosť, ktorá ich obklopuje. A takisto ako Billy na konci hry, začínajú prichádzať na to, že pravú nádej a pravú radosť možno zažiť iba vtedy, keď vieme, čo je skutočný horor."

Koniec nie je na prvý pohľad tragický - nie nadarmo sa Stephens priznáva k inšpirácii filmami Davida Lyncha či Martina Scorseseho. Billy sa šťastne zaľúbi a otcovou puškou pripravenou na lov volavky si zjedná poriadok a úctu svojich tyranov. V skutočnosti však prijme štafetu násilia.

ANNA GRUSKOVÁ

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  4. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  6. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 384
  2. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 10 633
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 129
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 861
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 502
  6. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 362
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 4 948
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 779
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 4 166
  10. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 180

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

V politike, tak ako v hazarde, je výsledok vopred jasný

Neschopnosť vykázať herne z Bratislavy nám ponúka príležitosť prelustrovať, aké osoby sú v pozadí hazardu.

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

SVET

‘Na Ukrajine bojujú nadrogovaní zombíci‘ je hoax

Rusi uviedli, že tam bojujú bojovníci s nadľudskými schopnosťami.

Neprehliadnite tiež

Vieme milovať, keď nevieme, kedy toto slovo môžeme použiť?

Člen skupiny Osamelých bežcov Ivan Štrpka hovorí, že sme sa dostali do slovného smogu.

Folklór zrkadlí, akí sú ľudia citliví na hranice

Etnomuzikologička Jana Ambrózová hodnotí šou Zem spieva.

Agnieszka Holland bodovala na Berlinale aj za Slovensko

Zlatý medveď z prestížneho filmového festivalu patrí maďarskému filmu O tele a duši.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop