
Je priateľstvo dôležitejšie ako peniaze? Túto otázku rieši vo svojom filmovom debute o "úprimnosti, zodpovednosti, dospievaní a náhlom zistení, že už nemáme dvadsať rokov" Morten Tyldum, pôvodne tvorca reklám. Otázka je to možno na prvý pohľad triviálna, no vo svete prevrátených hodnôt má svoje opodstatnenie. Vo svete, v ktorom sa úspešnosť človeka hodnotí podľa viditeľnosti na televíznej obrazovke a rosničky sa tešia väčšej popularite než talentovaní ľudia, prechádza touto skúškou aj ozajstné chlapské priateľstvo troch výrazne odlišných mladých mužov.
Lepič plagátov Kristoffer túži zostať ešte dlho slobodný. Jeho kolega Geir je na prvý pohľad ľahkovážny muž, v skutočnosti však vláči bremeno minulosti. Trio uzatvára Stig Inge, ktorý sa pred niekoľkými rokmi oddal webdesignu a odvtedy bojuje so sociálnou fóbiou. Vytvoril si vlastný mikrosvet, v ktorom sa cíti bezpečne. Niekedy túži niečo na situácii zmeniť, dokonca si kúpi cestovný lístok, no len čo zacíti tlakovú vlnu prichádzajúceho metra, roztrasú sa mu kolená a zuteká.
Kristoffera opustí po dlhšie trvajúcom vzťahu priateľka. Povrchná blondínka uprednostní svojho ženatého šéfa. Vtedy však do Kristofferovho života vstúpi televízia. Počas nakrúcania jednej z bláznivých akcií svojej partie stratí niekoľko kaziet. Čo osud nechce, nájde ich televízny producent a vyrobí seriál. Reality show sa čoskoro stane kultom a rozpúta búrlivé diskusie. Mladí muži sa zo dňa na deň stanú celebritami, rozdávajúcimi autogramy. Sláva však má však aj trpkú príchuť, ktorú trojica tiež ochutná. A netrvá večne. Ale priateľstvo môže.
Film Kamoši nie je určite v žánri komédií prelomovým dielom. Napriek tomu sa vo svete teší mimoriadnej diváckej obľube. Je to však tým, že nenútenú komédiu nedokáže nakrútiť každý. Buď sa tvorcovia v snahe byť vtipní za každých okolností neštítia využívať plytký humor, alebo sa utápajú v kŕči. Mortenovi Tyldumovi sa, našťastie, podarilo týmto polohám šikovne vyhnúť. Nechýbajú tu však ani premelodramatizované momenty, keď napríklad Kristoffer osciluje medzi priazňou dobrej brunetky a vypočítavej blondíny. Väčšina situácií je dosť predvídateľná, a vyznenie filmu je trochu moralizátorské. Ostré hrany moralizátorstva však komédia obrusuje do prijateľnej podoby.
Autor: Ildikó PongóOVÁ(Autorka je filmová publicistka)