SME

Veľká žranica na Pražskom hrade

V Jazdiarni Pražského hradu je do 19. septembra otvorená veľká retrospektívna výstava Jana a Evy Švankmajerovcov, nazvaná Jedlo (práce z rokov 1958 - 2004). V propagačnom ...

Manželia Švankmajerovci v Jazdiarni Pražského hradu na vernisáži spoločnej výstavy. FOTO - ČTK


Manželia Švankmajerovci majú do 19. septembra spoločnú výstavu svojich výtvarných dielV Jazdiarni Pražského hradu je do 19. septembra otvorená veľká retrospektívna výstava Jana a Evy Švankmajerovcov, nazvaná Jedlo (práce z rokov 1958 - 2004). V propagačnom letáku je napísané, že tvorba manželov, hlásiacich sa k surrealizmu, je "bytostne prepojená", zdôrazňuje sa, že svoje práce občas podpisujú spoločne "Evašvankmajerjan". To oznámenie iste treba rešpektovať, lenže pravdu o tom, kto má na koho aký vplyv, vedia najlepšie a možno jedine autori sami.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Sedemdesiatnik Švankmajer sa preslávil ako filmový režisér, bábkar a scenárista. Najznámejšie sú jeho snímky z posledných desiatich rokov, kombinujúce animovanú tvorbu so živými hercami: Lekcia Faust (1994), Sprisahanci slasti (1996) alebo Okresaný kameň (2001). Veľký význam majú i staršie filmy, ako Otrantský zámok (1979), Niečo z Alenky (1987), Koniec stalinizmu v Čechách (1990).

Expozícia, členená do desiatich kabinetov však Švankmajera ukazuje ako umelca, ktorý si podmaňuje hádam všetky výtvarné techniky a materiály, a vyčleňovať ich "odborovo" nemá zmysel. Okrem filmov vytvára grafiky, objekty, konštrukcie, koláže, pracuje s predmetmi dennej potreby či s ich zvyškami, s hlinou alebo s drevom.

Filmy sa na výstave premietajú a zapadajú do celku, prelínajú sa so všetkým ostatným, môžete ich sústredene sledovať, ale treba čo i len podprahovo vnímať ich svojrázny zvuk. Od prvej chvíle sa ocitáte v inom svete so všetkým, môžete ich vstrebať hmatom, sluchom, očami, chýba hádam len vôňa. Nie je to svet, ktorý by fantasta Švankmajer umelo skonštruoval - skôr je to tak, že vytiahol na svetlo svoje nočné mory, svoje úzkosti, duševné choroby a posadlosti.

SkryťVypnúť reklamu

Na pozeranie sú tak napríklad exponáty vo vitrínach, navlas rovnakých, aké poznáme zo školy z prírodopisného kabinetu: vnútri ale nie je mačiak, skôr podivná bytosť s chlpatým opičím telom, na ktorom sedí lebka, ktorá kedysi patrila inému tvorovi. Kočiar z filmu Niečo z Alenky, akýsi čierny pohrebný voz, ťahá akoby kačice s hlavami z mačacích lebiek a riadi ho prízračný gašpar. V strede jednej sály stojí masturbačný stroj zo Sprisahancov slasti, o kus ďalej objekt Otroctva utilitarizmu.

Titul Jedlo sa dá vysvetľovať rôzne a mnohoznačne, jedna z možností je, že autor je fascinovaný aktom požierania a rozkladom. Jednak je "žranie" symbolické: menej obratný aktér dialógu je umlčaný (prehltnutý) obratnejším partnerom, silnejší ničia, a teda požierajú slabších, umlčujú ich, pohlcujú. Požieranie je ekvivalentom prejavu silného citu, lásky i nenávisti. S požieraním súvisí rozklad - Švankmajer sleduje "veci" nielen do prvého zániku, ale až do takmer úplného konca - skúma ich a používa, i keď už doslúžili a zahynuli, oživuje ich tým, že z nich konštruuje nové tvary, používa i piliny, perie, piesky, lebky, kosti, kašu. Je v tom všetkom nakoniec silná beznádej - čokoľvek môžeme spojiť s čímkoľvek, obludy sa množia, až nezostane nič než ony. V tom je medzi manželmi rozdiel: Eva Švankmajerová (1940) maľuje parodické pseudonaivné obrazy, ktoré sa miestami pohybujú na hranici gýča. Je v nich často "radosť zo života" - niečo, čo u jej manžela takmer nemôžeme nájsť.

SkryťVypnúť reklamu

Jeden z výrazných poznatkov z výstavy sa na prvý pohľad môže zdať banálny, ale v českom výtvarnom kontexte za posledných päťdesiat rokov je obdivuhodný: dielo ako celok drží pohromade, je tu jedna výrazná výtvarná cesta, nikde sa neobjavujú ústupky režimu, módnym štýlom, náznaky ponúkania.

Ako napísal kritik Tomáš Pozpiszyl: J. Š. je stále anarchista - a keď už pozorovateľa-diváka vábi, potom do blízkosti pozemnej míny. V jeho diele sa napĺňa téza, že u umelca nie je podstatné len to, čo vytvoril, ale i to, čomu sa v živote i tvorbe dokázal vyhnúť.

Autor: ADAM DRDA, Praha

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 98 625
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 127
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 833
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 462
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 076
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 268
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 845
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 4 817
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu