Na klipe záleží iba autorom a interpretom

Mladí filmári MAREK KUBOŠ a JURAJ LEHOTSKÝ sa venujú dokumentárnej tvorbe, no zároveň aktívne spolupracujú aj s hudobníkmi na videoklipoch. Sú držiteľmi Aurela za najlepší videoklip roka 2003, za obrazové stvárnenie skladby Prvá od skupiny No Name.

Marek Kuboš (vľavo) a Juraj Lehotský pri preberaní ceny Aurel.

FOTO SME - PAVOL MAJER

Ktoré klipy z vášho detstva vám najväčšmi utkveli v pamäti?

MAREK KUBOŠ : "Praveký manekýn a Prečo vy, ľudia 20. storočia od Richarda Müllera. Ale nesledoval som len 5 x P a Triangel, ale aj klipy na Sky Channel a Music Box. Vyrastal som totiž v Nižnej, kde sa vyrábali televízory. Prijímali sa tu satelitné programy a púšťali do dediny. Na tieto klipy sme sa dívali aj na diskotékach."

Čím sa líši videoklip od inej filmovej tvorby?

JURAJ LEHOTSKÝ : "Dobrý klip by mal niečo rozprávať, byť viac ako nezmyselné radenie záberov, ktoré po troch minútach nič nepovedia. Pre nás filmárov je to škola a hra zároveň, lebo môžeme uplatniť fantáziu. Klipy a dokumenty sú v podstate založené na rovnakých základoch."

Prekvapilo vás niečo pri prvom nakrúcaní?

M. K. : "Koľko času treba venovať trom minútam. Pri našom prvom klipe k skladbe Nepokoj od Janka Lehotského sme len týždeň analyzovali, o čom je text, čo ním chcel básnik Jožo Urban povedať. Ďalšie dva týždne sme rozmýšľali, ako svoje predstavy zrealizujeme."

Čomu sa vyhýbate?

M. K. : "Našim mestám a uliciam. Nedajú sa použiť ako exteriéry, radšej vyhľadávam prírodu."

J. L. : "Škaredému prostrediu. Ale aj to môže byť pekné, keď človek nájde dobrý kontrast."

Akí sú interpreti ako herci?

M. K. : "Hudobník vyzerá dobre, keď hrá - ale na hudobný nástroj. Keď sa použije ako herec, vyznieva to falošne. V tom je rozdiel medzi západnými klipmi a našimi socialistickými. Teda tými starými."

J. L. : "Ak hrajú zaujímavo a niečo zaujímavé, je to fajn."

Do akej miery ovplyvňuje kvalitu videoklipu výška rozpočtu?

M. K. : "Na dobrý klip treba zaplatiť profesionálneho režiséra, scénografa, kameramana, strihača, maskéra, nekrútiť na digitál, ale na 35 alebo 16 mm film. U nás už vyrástla generácia ľudí, ktorí vedia robiť klipy, ale nedostanú dosť peňazí, aby zrealizovali svoje predstavy."

Koľko je slovenský vydavateľ ochotný investovať?

J. L. : "Niekedy mám pocit, že na klipe najväčšmi záleží autorom, potom interpretom a potom asi už nikomu. Vydavateľ zostáva ľahostajný, ide mu len o splnenie úlohy, aby bolo aj v televízii pesničku počuť. Občas sa sami seba pýtame, načo máme investovať toľko energie, keď necítime za sebou ľudí, ktorí by na náš klip stavili a investovali doň peniaze."

M. K. : "Ťažko hovoriť konkrétne, ale na ilustráciu: keď sme robili prvý klip pre No Name, boli sme stratoví."

Čo je na videoklipe najdrahšie?

M. K. : "Nápad. A za ten dostanete najmenej peňazí."

J. L. : Nápad je tá najkrajšia vec."

 


Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  6. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku
  10. Viac času pre rodinu by uvítala viac ako tretina Slovákov
  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Cambridge Business School, škola novej doby
  9. Cykloturistický trip študentov SvF STU v Bratislave – Vol. 4
  10. História sťahovania
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 9 558
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 037
  3. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 8 014
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 7 781
  5. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 6 943
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 5 552
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 192
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 568
  9. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 760
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 2 173

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Nemýľte sa, toto nie je vaše Slovensko, zaznelo Kotlebovi pod oknom

Na to, aby zlo víťazilo, stačí, aby dobrí ľudia nerobili nič, pripomenul prezident Andrej Kiska.

EKONOMIKA

Evku vybral Lajčák priamo, pred mesiacmi hovoril niečo iné

Minister sa bránil prieskumom, teraz priznáva, že žiadny nebol.

TECH

Odhalili tajomstvo starovekej antikoncepcie. Skutočne fungovala

Rastlinné zložky zabránia počatiu.

Neprehliadnite tiež

Keď sa Slovák vyberie do sveta. Film OUT má za sebou historickú premiéru v Cannes

Režisér György Kristóf priniesol šarmantného hrdinu z východu.

Na premiéru v Cannes chcel prísť s opicou. Švédsky režisér si uťahuje zo sveta umenia

Ruben Östlund má na festivale komédiu s riaditeľom múzea v hlavnej úlohe.

Náš večerníček bodoval v zahraničí, no televízia ho odkladala. Teraz sa obáva volieb

Animovaný seriál Ivana Popoviča vznikal trinásť rokov. Konečne ho odvysielajú celý.

Dizajnérka loga Burger King: Mala som málo slobody. Ľudí aj tak nezaujímajú obaly

Debbie Millmanová navrhovala komerčné značky aj odznaky pre Hillary Clintonovú.