FOTO - ARCHÍV E-A-T
Verdana, Tahoma, Marlet, Republica, Garamond. Písmo každodennej praxe, pri ktorom si len málokedy uvedomíme, že má svoju históriu, svojho autora a svoj príbeh. "Je pravda, že najznámejšie svetové písma vznikli na objednávku na konkrétny účel," hovorí pre SME Johannna Balušíková. "Napríklad Times New Roman bolo novinové písmo navrhnuté v tridsiatych rokoch pre londýnsky The Times a od začiatku počítačovej éry ho zadarmo distribuovali ako súčasť počítačových systémov a tlačiarní. Tým si zaručilo takú veľkú popularitu a nesmrteľnosť."
Česko-slovenský projekt grafických dizajnérov Johanny Balušíkovej a Alana Zárubu s názvom e-a-t, ktorý otvorili na tohtoročnom brnianskom Bienále grafického dizajnu, sa zameriava práve na túto málo známu stranu typografie. Projekt e-a-t (experiment a typografia) predstavuje typografické práce a ich proces vzniku tridsiatich piatich českých a slovenských autorov. Ukazuje ich nové, ale aj staršie projekty, spadajúce do obdobia od roku 1985 po súčasnosť. Kritériom výberu bola originálna myšlienka a vlastný experiment.
Organizátori netradičnej výstavy - Záruba žijúci v Prahe a Balušíková v Haagu - sa rozhodli pre česko-slovenský projekt, pretože podľa Balušíkovej obaja ešte patria ku generácii, ktorá silno vnímala spoločné československé kultúrne väzby. "Nikdy som nový status quo našich dvoch štátov neakceptoval a stále vlastne hovorím o jednom Československu. Myslím, že nielen jazykovo, ale aj vizuálne sme si veľmi blízki." tvrdí Alan Záruba.
Na veľkorozmerných plagátoch sú prezentované jednotlivé písma ako príbeh, ich forma sa prelína s funkciou. "Litera odliata zo zmesi olova, antimónu a cínu je živá. Potrená sadzou a olejom zanecháva na belostnom archu stopu svojho bolestivého údelu. Každý ďalší odtlačok zaznamenáva kúsok jej smutnej cesty späť do ohnivej vyhne, odkiaľ v panenskej belobe vzišla," takto hovorí o svojom písme Katarine jeden z vystavujúcich autorov Tomáš Brousil. Skice a poznámky dotvárajú predstavu vzniku písma, od nápadu až po realizáciu, ktorú na výstave prezentujú plagáty, knihy a časopisy.
Súčasťou výstavy sú aj webové stránky - www.e-a-t.org s kvalitnou a nápaditou grafikou predstavujú databázu vystavených diel aj portrétov autorov. Slovensko zastupujú napríklad Martin Šútovec, Daniel Blonski či Emil Drličiak. Medzi vystavenými prácami sú aj vo svetovom kontexte originálne bitmapové písma slovenskej dizajnérky žijúcej v USA Zuzany Ličkovej.
Elektronická infobanka sa priebežne rozširuje o ďalšie mená a práce. Počiatočná kolekcia sa permanentne napĺňa, vytvára sa archív a zároveň obraz o tom, čo sa v česko-slovenskom regióne momentálne deje "Súčasná typografia má pluralitu smerov, ale zdá sa, že jej veľkou budúcnosťou je práve orientácia na obsah, ktorý má komunikovať. Možno jej tvaroslovie bude viac vychádzať zvnútra osobnosti, bude niesť viac významu, a nie slepo nasledovať meniace sa trendy a módu," hovorí o aktuálnom smerovaní typografie Johanna Balušíková.
Projekt v týchto dňoch putuje z Brna do Prahy, kde sa otvorí 1. septembra v Umeleckopriemyselnom múzeu. V januári budúceho roka by sa mala výstava predstaviť aj slovenskému publiku, v priestoroch bratislavského Pálffyho paláca.