Americkí diváci mali v kine minimálne jeden zážitok zaručený - kocúra Garfielda nahovoril Bill Murray. FOTO - BONTON
Pred filmármi, ktorí chceli komiks pretvoriť do podoby filmového pásu, stála ťažká úloha. Kreslený Garfield totiž nemá dej. Je to komiks v podobe stripov, prerozprávaná anekdota, často vlastne len aforizmus, vtipný výrok. Skrátka - pre filmový príbeh čosi podobne inšpiratívne ako telefónny zoznam.
Hoci reklama filmu argumentuje stámiliónmi čitateľov, Garfieldov humor rozhodne nie je masový. Medzi ním a, povedzme, Uragánom je celá širočizná priepasť vkusu a nárokov. Garfielda nemajú radi učitelia, lebo vraj kazí hodnotové rebríčky detí. Rozčuľuje divákov telenoviel aj vyznávačov mládežníckych a rodinných sitcomov, lebo mu nerozumejú. Napriek tomu (či práve preto) je Garfield kultovou postavičkou s množstvom milujúcich obdivovateľov. Priveľké pokušenie pre filmových producentov.
Obchodníci s filmovou zábavou sa tentoraz príliš spoľahli na samospasiteľnosť témy. Rozhodli sa filmového Garfielda adresovať bežnému publiku, teda takému, ktoré potrebuje čo najviac farieb, pohybu, efektov, hudby a čo najmenej myšlienok. Dali nakrútiť úplne antigarfieldovského Garfielda.
Scenár ponúka príšerne otrepaný príbeh vyskladaný výlučne len zo samých klišé - a s plytkými postavami. Peter Hewitt akoby nikdy nerežíroval filmy Piadimužíci či dokonca Zázračná cesta Billa a Teda. Garfielda nakrútil bez nápadov, bez originality, ako epizódu tuctového televízneho seriálu.
Film mohli z hlbín nevkusu a nenápaditosti vytiahnuť pôvodne zamýšľaní herci (Garfieldovho pána Jona mal hrať Jim Carrey). Laureát posmešnej Zlatej maliny Breckin Meyer a hviezdička Jennifer Lowe Hewittová sotva môžu projektu nejako pomôcť.
Podľa mnohých celý film drží nad vodou dabing Billa Murraya, na ktorého sa Garfield chvíľami aj ponáša. Žiaľ, v slovenskom znení sa stráca aj táto kvalita.
Kontroverzné je aj rozhodnutie vytvoriť kocúra prostredníctvom digitálnej animácie, kým všetky ostatné postavy - zvieratá i ľudia - zostali reálne. Chudák štylizovaný, karikovaný Garfield po celý čas pôsobí, akoby do filmu zablúdil z iného vesmíru.
Každý záber divákovi zdôrazňuje jeho umelosť. A tak sú z celého filmu najlepšie a najúspešnejšie práve tie scény, v ktorých je Garfield sám.
Máme radi Garfielda, leňošenie a lasagne, nenávidíme pondelky. Tento film na tom sotva niečo zmení. Celkom určite však Garfieldovi nových priaznivcov nezíska.