
FOTO - ROLLING STONE
projektov Alice a Red Drum, ktoré tvoria piesne a scénická hudba, firma Anti Records naplánovala na budúci rok. Na oboch albumoch sa okrem divadelného režiséra Toma Wilsona podieľala aj Waitsova manželka Kathleen Brennanová.
„Použité piesne“ zachytávajú Waitsove bluesové a džezové obodbie od jeho prvotiny Closing Time až po Heartattack and Vine. Podľa spevákovej internetovej stránky sú oveľa lepším výberom než Asylum Years a dobrým vstupom do Waitsovho barového sveta s rozladeným pianom.
Divadelné piesne pre Alice znejú ako „temné tóny z rozprávkovej krajiny“, Waits ich zložil pre rovnomennú divadelnú hru v roku 1992. Zatiaľ čo jeho posledné sólové albumy Bone Machine a Mule Variations boli akýmisi šibnutými bluesovými číslami, skladby z Alice sa vracajú k jeho obľúbenej východoeurópskej hudbe s balkánskymi prvkami.
Ďalší projekt Red Drum z roku 1999 vychádza zo starej divadelnej hry Woyzeck, ktorú koncom 19. storočia napísal nemecký dramatik George Buchner. Tá je o schizofrénii a vražde a podľa Waitsa pripomína niečo, ako keď Buratino navštívi Weimarskú republiku. „Bol som zatiahnutý do karnevalu,“ povedal agentúre Reuters o hre plnej valčíkov, uspávanok a tanečných čísel.
„Je to impresionistické číslo, ktoré však vychádza zo života. Samozrejme, obsahuje aj cirkusové skladby,“ hovorí o svojej láske k tomuto druhu zábavy.
Black Rider ťažil z úspechu Bone Machine. Tom Waits sa rozhodol vydať a vybrať z oboch divadelných hier piesne, aby ľuďom nepripomínali teatrálne kúsky. „Ľudia obyčajne nevedia, čo s nahrávkami z predstavení,“ tvrdí Waits a dodáva: „Keď si ich kúpia, pýtajú sa, či má zmysel iba počúvať, alebo ísť radšej na hru.“
Waitsovi vyšli zatiaľ dva divadelné projekty - Frank Wild Years a Black Rider, na ktorom tiež spolupracoval s Wilsonom. Zatiaľ poslednou vydanou nahrávkou je album Mule Variations z roku 1999. Fanúšikovia museli naň čakať až sedem rokov. (peb)