SME
Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Umenie ako štýl a pokus o stretnutie. Jediná obrana je urobiť viac diel, ako je schopné nepriaznivé prostredie a čas zničiť, hovorí sochár Jozef Jankovič

Výtvarná cesta sochára JOZEFA JANKOVIČA (1937) pripadá aj ako púť osamelého autora. Umelec, ktorý nikdy nešiel do umeleckých a ľudských kompromisov, „ustál to“ aj v časoch normalizácie, keď bol vyhnaný na perifériu oficiálnej kultúry, i po novembri 1989,


Jozef Jankovič: Pokus o stretnutie, železo, výška - 3,6 m; 1999 - socha je inštalovaná v záhrade Prezidentského paláca v Bratislave.



keď jeho tvorba získala všebecnú pozornosť.

Jedna z najväčších autorít slovenského umenia druhej polovice 20. storočia tvrdí, že jediné, o čo mal záujem, je pochopiť seba samého a prostredie, v ktorom žije. Aj preto je nepochopiteľné, že jeho súsošie Obete varujú, inštalované v Kališti neďaleko Banskej Bystrice, napadli minulý týždeň vandali.

V rozhovore pre SME ste o vandalizme povedali, že je to výsledok zlyhania politickej vôle a kultúrnej elity tejto krajiny. Nejde aj o stereotypy v myslení ľudí?

Skryť Vypnúť reklamu

„Najviac ma prekvapuje fakt, že za desať rokov nebola vytvorená komisia, ktorá by objektívne zhodnotila a zdokumentovala veci z minulosti a odlíšila zlé od dobrých. Aj po novembri 1989 nastalo rovnaké obrazoborectvo ako počas normalizácie. Obrovské množstvo diel zmizlo z povrchu sveta, a pritom ani nemuseli byť ovplyvnené socialistickým realizmom. V takejto situácii ma neudivuje, že ani radový občan nemá vzťah k vytvoreným dielam.“

Máte viacero výtvarných realizácií v architektúre. Stalo sa vám už niečo podobné?

„Niektoré moje práce boli zničené počas normalizačných čistiek výtvarných diel. K takým patrí napríklad fontána na bratislavskom sídlisku Trávniky. Žiaľ, aj po novembri 1989 boli niektoré moje diela zničené alebo odstránené bez toho, žeby si to niekto z kultúrnej verejnosti všimol. Uvediem monumentálne práce v Petržalke - na reštaurácii Alfa a zdravotníckom stredisku v Zrkadlovom háji. Podobne, ako počas minulého režimu, ani teraz sa nikto nepýta na autorov súhlas.“

Skryť Vypnúť reklamu

Neargumentujete autorským zákonom?

„Autorský zákon síce na papieri existuje, ale keby som sa mal podľa neho súdiť, tak by som do konca života nič iné nerobil.“

Dielo v architektúre oslovuje množstvo ľudí. Uvedomujete si zvýšenú mieru umeleckej zodpovednosti?

„Je pravda, že dielo na verejnom priestranstve vstupuje do konfrontácie s divákom, ktorý naň nemusí byť intelektuálne pripravený. Preto investor a autor musia dbať na prijateľnú prezentáciu. Na Slovensku však pri tom vzniká tlak, ktorý môže byť zničujúci. Samozrejme, viem aj o protestoch občanov v západných krajinách, kde sa búrili dokonca i proti realizáciám významných autorov.“

Boli by ste ochotný pri takomto proteste odstrániť svoje dielo?

„Záležalo by to od konkrétneho prípadu. Viem, že pri ponovembrovej vlne odstraňovania pomníkov boli mnohí autori radi, že sa zbavili svojej minulosti. To má za následok manipuláciu s našou históriou a pamäťou spoločnosti. Mladí ľudia majú tak skreslené informácie o dobe, v ktorej žili a tvorili ich otcovia.“

Skryť Vypnúť reklamu

Leitmotívom vašej tvorby je ľudská figúra, ktorá sa prevažne interpretuje ako symbol existenciálnych pocitov. Človek ako stredobod ľudských prianí a umeleckých túžob?

„Prešiel som rôznymi stupňami vývoja, no figúra najlepšie vystihovala pocity a spôsoby manipulácie, ktorým som bol vo svojom živote vystavený a s ktorými som sa musel vyrovnať. Inú možnosť som nemal. Keďže sa neviem verbálne natoľko zdatne vyjadrovať, zostáva mi len výtvarná aktivita.“

Mali ste niekedy chvíle, keď ste chceli skoncovať s umením? Alebo ste aj v časoch nepriazne boli presvedčený, že to, čo robíte, má zmysel?

„Umelecká tvorba sa stala mojím životným štýlom. A keď som si ju už vybral, snažil som sa robiť to, čo ma baví. Keď sa z umenia stane povinnosť, stráca zmysel a stane sa len prostriedkom obživy. Keďže za socializmu bolo všetko de facto štátne, každá práca sa dá v širšom slova zmysle nazvať kolaboráciou s režimom. Ak sa chcel autor z tejto závislosti vymaniť, musel sa podriadiť vyšším vnútorným umeleckým princípom. Trhový mechanizmus bol vtedy neznámy pojem. Paradoxne, dnes však práve trh likviduje množstvo mojich kolegov, ktorí prechádzajú k reklame a neuvedomujú si, že ide o tie isté mechanizmy ako v minulom režime.“

Skryť Vypnúť reklamu

Vy ste tomuto tlaku nepodľahli?

„Myslím, že nie, no nech to posúdia iní.“

Máte vo svojej tvorbe diela, ku ktorým máte bližší vzťah?

„Svoje dielo sa nesnažím hierarchizovať. Zistil som, že mám obľúbencov, ale nemusí to byť objektívna pravda. Môžem uprednostňovať niečo, čo sa nemusí javiť ako to najdôležitejšie. Môže sa ukázať, že zaujímavejšia bola iná časť myslenia a tvorby. Preto som rád, keď sa niekto snaží z mojich prác urobiť iný výber, ako by bol môj.“

Viete si urobiť odstup od vecí, keď opúšťajú ateliér a začnú žiť vlastným životom?

„Nemá zmysel držať nad jednotlivými prácami ochrannú ruku. Tým, že kúpou alebo darom opustia ateliér, dostávajú sa mimo môjho dosahu. Žijú si svoj život, v ktorom sú, žiaľ, aj zraňované a ničené. Jediná obrana je urobiť viac diel, ako je schopné nepriaznivé prostredie a čas zničiť.“

Skryť Vypnúť reklamu

Vaša tvorba je rôznorodá - od šperku, cez grafiku a reliéf, až k soche. Vnímate zmenu komunikácie s divákom?

„Z hľadiska mojich motivácií je jedno, či urobím malú alebo veľkú vec, sochu alebo šperk. Ak nájde dielo svojho jediného obdivovateľa, ktorý ma potrebu ho vlastniť, tak je proces ukončený. Rovnako je to aj s obrovskou sochou v parku, na ktorú sa dívajú tisíce ľudí.“

Obdivuhodne ste sa dostali zo zdravotných problémov - mozgovej príhody - spred niekoľkých rokov. Podarilo sa vám dostať do pôvodného sveta?

„Podobné varovanie som už mal na začiatku sedemdesiatych rokov, takže situácia nebola pre mňa úplne nová. Použil som to ako súčasť inšpiračného zdroja pre moju ďalšiu tvorbu. Človek musí nájsť v sebe silu a aj pri zmenených pracovných možnostiach objaviť náhradný výtvarný program, ktorý je dostatočne nosný a môže verejnosť zaujať.“

Skryť Vypnúť reklamu

Veľkým veciam je už teda koniec?

„Viem, že na lešenie by som už nemal ísť.“

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  10. Zelená Bratislava
  1. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  2. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  3. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  4. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  5. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  8. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  9. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 20 061
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 636
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 300
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 12 722
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 571
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 104
  7. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 10 577
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 572
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 074
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 008
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu