Paríž/New York 29. novembra (TASR) - Najväčšiu ekonomickú krízu za uplynulých 30 rokov prežíva po teroristických útokoch v amerických mestách z 11. novembra najväčšie mesto na svete v oblasti trhu s umením New York. Dopady teroristických útokov na trh s umením ako aj na kultúrny život v tomto meste cítiť na rôznych úrovniach, uvádza v dnešnom čísle francúzsky denník Le Monde.
Alain Kirili, "starý adoptovaný Newyorčan", nedávno na stránkach denníka konštatoval, že teroristické útoky v septembri, ktoré zasiahli finančnú štvrť mesta, rovnako postihli aj štvrť umelcov. V najvýznamnejšom meste na svete sú obe oblasti pevne spojené, nielen polohou.
Amy Cappelazzová, nová predstaviteľka oddelenia súčasného umenia v Christieďs, vo svojej najnovšej analýze o dopadoch septembrových teroristických útokov v New Yorku písala o nových témach a danostiach miestneho umeleckého života "po septembri". Podľa nej mnohí umelci boli blízko dvoch mrakodrapov Svetového obchodného centra (WTC) a videli, čo sa dialo. "Neviem ako, ale nejakým spôsobom sa to prejaví v ich tvorbe a konkrétnych dielach," povedala Cappelazzová.
Francúzsky umelec Noel Pasquier, ktorý 11. septembra bol v New Yorku, kde vystavoval svoje diela, uviedol, že New York nie je americké, ale univerzálne mesto. "Mal som pocit, že sa zrútil celý svet," dodal.
Iný názor zastávajú tí, čo sa v tomto meste narodili. Podľa Amy Cappellazovej zavládla v New Yorku paradoxná situácia. Spoločnosť umelcov tradične nebola vlastenecká. Je podivuhodné pozorovať, ako sa tento fakt mení. Predtým silní kritici americkej politiky sa náhle stali väčšími vlastencami. V súčasnosti možno vidieť modifikáciu kultúrnej identity umeleckej komunity. Potvrdil to aj maliar Paul Jenkins.
Dopad teroristických útokov sa prejavil aj v tom, že zberatelia umenia naďalej obmedzujú nákup, trhy s umením sú znepokojené. Múzeá pre nedostatok návštevníkov prepúšťajú pracovníkov, dodáva Le Monde.