GENERÁLNY SEKRETÁR FIPRESCI KLAUS EDER: NAŠÍM CIEĽOM JE PODPOROVAŤ NÁRODNÚ KINEMATOGRAFIU

Dobré miesto pre svetový film

Na treťom Medzinárodnom filmovom festivale Bratislava bude prvýkrát udeľovať svoju cenu i porota FIPRESCI - Medzinárodnej federácie filmových kritikov. Generálnym sekretárom tejto organizácie je KLAUS EDER a rozhovor s ním vznikol na Filmfeste v Mníchove.


Z Medzinárodného filmového festivalu Karlovy Vary 2001 si cenu FIPRESCI odniesol film Ahoj, Terezka, ktorý bude v Bratislave zastupovať poľskú kinematografiu v sekcii Európsky film. FOTO - MFF BRATISLAVA



Na Filmfeste ste zodpovedný aj za sekciu World cinema. V hudbe sa world music chápe skôr v zmysle etnickej hudby. Čo pre vás znamená World cinema?

„World cinema je druh orientácie pre divákov. Pri výbere filmov sa snažíme zostaviť naozaj medzinárodný program. Takže World cinema označuje juh Indie, rovnako ako Pobrežie Slonoviny, ale i talianske, francúzske, britské, mexické či japonské filmy. Chceme ukázať divákom filmy, ktoré by sa inak nedostali do kín.“

V posledných rokoch väčšina zaujímavých filmov pochádzala z Ázie, z Číny, Hongkongu, Japonska či Iránu. Objavila sa za posledný rok nejaká ďalšia zaujímavá krajina?

„Nie. Ale v Číne, Hongkongu, na Taiwane, v Japonsku a Kórei nastali zmeny. Objavilo sa mnoho mladých režisérov, ktorí nakrútili svoje prvé alebo druhé filmy. Samozrejme, že nakrúcajú i skúsení režiséri, ale je tu mladá generácia, ktorá chce a má čo povedať. Podobné je to i v Latinskej Amerike. I u nás v Nemecku sme mali za posledný rok deväť debutov. V rovnakom čase na rôznych kontinentoch nastupuje nová režisérska generácia.“

A čo kinematografie bývalých socialistických krajín?

„Ich produkcia je v kríze. Tú spôsobili jednak finančné problémy, pretože bývalá štátna podpora výroby filmov buď úplne zanikla, alebo je veľmi malá. A to znamená, že veľké štúdiá ako Mosfilm majú problémy. Keď som naposledy navštívil Mosfilm v Moskve, bol som rozčarovaný až zhrozený, pretože štúdio bolo prázdne. V Rusku nastupujú nové talenty, ale keď si pozriete program súťaží na festivaloch v Berlíne, Cannes, Benátkach za posledné dva tri roky, nenájdete tam veľa východoeurópskych filmov. Jeden alebo dva.“

A čo slávni režiséri?

„Želal by som si, aby režiséri ako Andrej Končalovskij, Nikita Michalkov alebo Alexej German, ktorí začali kariéru v minulej dobe, mohli v nakrúcaní filmov pokračovať. Ale spolu s nimi by malo nakrúcať oveľa viac mladých tvorcov nepoznačených starým systémom, snažiacich sa nájsť svoju koncepciu filmu v súčasnosti. Sú tu, ale nie je ich dosť. Od Nikitu Michalkova očakávam film typický pre Nikitu Michalkova. A od Alexeja Germana očakávam veľmi dobré, veľmi intelektuálne, hlbokomyseľné majstrovské dielo o spoločnosti. Rád by som si ho pozrel. Ale neviem, čo môžem očakávať od mladej generácie. A práve to je na tom zaujímavé. Chcem vidieť ich pohľad na súčasnosť.“

Aká je úloha FIPRESCI, organizácie, ktorá má za sebou vyše šesťdesiatročnú históriu a ktorá má v súčasnosti národné sekcie vo viac ako šesťdesiatich krajinách na celom svete, vrátane Slovenska?

„Podporovať národnú kinematografiu. Nemáme nič proti hollywoodskej produkcii, ale sme proti jej celosvetovej dominantnosti. V mnohých krajinách vznikajú zaujímavé filmy, často však nemajú šancu byť uvedené mimo krajiny pôvodu, teda s výnimkou festivalov. Pomocou cien, ktoré poroty tejto organizácie udeľujú, sa snažíme upútať pozornosť na najlepšie filmy z národnej produkcie. Film nemôže byť globalizovaný, a preto prebieha boj o národné kinematografie a ich prežitie na trhu a o film ako špecifickú umeleckú formu.“

Na koľkých filmových festivaloch porota pracuje?

„Približne na päťdesiatich medzinárodných filmových festivaloch. Či už na najväčších ako sú Cannes, Berlín, Benátky, Toronto, San Sebastian, Karlovy Vary, Moskva a Montreal, ako aj na festivaloch strednej veľkosti - v Rotterdame, Locarne, Londýne. Naša porota je však i na niekoľkých špecializovaných festivaloch latinskoamerických filmov v Havane a Buenos Aires, ázijských filmov v Hong Kongu a Pusane či krátkometrážnych v Oberhausene a Krakove, animovaných v Annecy a aj dokumentárnych filmov v Amsterdame.“

Tohto roku bude FIPRESCI udeľovať cenu prvýkrát aj v Bratislave. Prečo Bratislava?

„Nikdy nie je príliš skoro či príliš neskoro nájsť si nových priateľov. Organizovať festival, to znamená robiť istý druh kritiky, len iným spôsobom. Z prvých ročníkov festivalu Bratislava sme získali dojem, že je to dobré a dôležité miesto pre svetový film. Preto, a i vďaka záujmu samotného festivalu a našich slovenských kolegov-filmových kritikov, budeme mať v Bratislave prvý raz našu porotu.“

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  2. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  3. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  6. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 11 591
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 452
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 188
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 6 630
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 6 350
  6. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 752
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 668
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 119
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 291
  10. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 778

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Minúta po minúte: Polícia má meno podozrivého

Útočníkom mal byť len dvadsaťdva ročný Brit s líbyjským pôvodom.

KULTÚRA

Dominik Dán o knižnom trhu: S mafiánskymi praktikami som sa nestretol

Najčítanejší spisovateľ má so slovenskými podnikateľmi zlú skúsenosť.

SVET

Café Európa: Ako dopadne Európa po francúzskych voľbách

Francúzsko má nového proeurópskeho prezidenta.

Neprehliadnite tiež

Existoval len jeden James Bond, ktorý mohol hrať sám seba

Roger Moore stvárňoval agenta 007 najdlhšie, no zmysel života našiel až v charite.

Preletel okolo neho Usain Bolt. A on pochopil, že na ceste k dokonalému sci-fi zaostal

Dvadsiate výročie Piateho elementu oslávi Luc Besson najdrahším európskym filmom.

Zomrel predstaviteľ Jamesa Bonda Roger Moore

Herec zomrel na rakovinu vo veku 89 rokov.

Proti stereotypu treba bojovať. Archívny chlapec preto zahodil hotový album

Slovenský folker namiesto toho vydal výbornú nahrávku Tranzit.