RECENZIA / FILM

Mestečko Dogville je realistickou drámou vo fiktívnom priestore

Dogville * Dánsko, Francúzsko, Švédsko, Veľká Británia, Nemecko, Holandsko * 2003 * 136 min * Réžia: Lars von Trier * Scenár: Lars von Trier * Kamera: Anthony Dod Mantle * Hrajú: Nicole Kidman, Stellan Skarsgard, Paul Bettany, Harriet Andersson, Lauren B

Dogville * Dánsko, Francúzsko, Švédsko, Veľká Británia, Nemecko, Holandsko * 2003 * 136 min * Réžia: Lars von Trier * Scenár: Lars von Trier * Kamera: Anthony Dod Mantle * Hrajú: Nicole Kidman, Stellan Skarsgard, Paul Bettany, Harriet Andersson, Lauren Bacall, Jean-Marc Barr * Premiéra v SR: dnes

Dánsky režisér Lars von Trier kedysi povedal, že film má byť ako kameň v topánke. Musí tlačiť pri každom pokuse urobiť krok ďalej. Divák má byť viac ako len konzumentom presných dejových schém a žánrových formuliek, zaumienil si. Triera fascinovalo a fascinuje hľadanie čistoty filmu, odbúranie zaužívaného klišé hollywoodskej naratívnej štruktúry.

V roku 1995 sa podpísal pod silne provokatívny manifest Dogma 95. V ňom je definovaných niekoľko pravidiel, ktoré by mali zaručiť absolútnu slobodu umeleckej výpovede, reflektujúcu skutočnosť bez štylizačných prvkov. Aj keď sa Trier vo svojich dielach nakoniec značne od manifestu odkláňa, je stále rovnakým experimentátorom a buričom voči filmovým konvenciám.

Ospalý život niekdajšieho baníckeho mestečka v Skalnatých horách Dogville, ktorého obyvatelia čelia útrapám hospodárskej krízy 30. rokov minulého storočia, rozvíri dramatický príchod mladej cudzinky. Krásnu Grace (Nicole Kidman) prenasledujú gangstri a Tom Edison (Paul Bettany), ktorý sa s ňou stretne prvý, jej ponúkne úkryt a pomoc. Pretože Tom je miestnou morálnou autoritou, odhlasujú jeho spoluobčania, že Grace môže nejaký čas zostať v meste a dievča im za to ponúkne svoje služby.

Hoci jej ponuku spočiatku z ostychu málokto využíva, neskôr, keď sa ukáže, že Grace hľadá polícia, miestni občania sa osmelia a začnú od dievčiny vyžadovať stále viac práce ako odmenu za riziko, ktoré podstupujú. Mladá žena tak spoznáva, aká relatívna je slušnosť a poctivosť týchto bohabojných ľudí. Nikto z nich však netuší, aké tajomstvo sa za jej útekom pred gangstrami skrýva.

Stosedemdesiatsedemminútová dráma, kompletne nakrútená niekoľkými digitálnymi kamerami (podobný princíp práce si Trier už vyskúšal v Tanečnici v tme) sa v našich kinách objaví vo svojej o takmer štvrtinu skrátenej verzii. Ťažko povedať, či je zostrihaná verzia len ústupkom voči divákovi, ktorého by mohla skoro trojhodinová minutáž odstrašiť, ale ide o pomoc celkovému filmovému tempu, gradácii deja a atraktivizácii artového diela. Dogville tvorí deväť kapitol, doplnených mimoobrazovým hlasom hlavného rozprávača.

Lars von Trier sa podľa vlastných slov pri písaní scenára inšpiroval piesňou Pirátka Jenny z Brechtovej Žobráckej opery. Štylizácia typická pre divadlo Bertolta Brechta je tak jedným zo stavebných kameňov snímky.

Hrdinovia príbehu sa pohybujú v rozsiahlom ateliéri - v akomsi fiktívnom priestore, kde budovy od civilizácie izolovaného mestečka vyjadrujú biele nákresy a ohraničenia na zemi. Vzniká dojem divadelnej scény, postavy pantomimicky otvárajú fiktívne dvere, dotýkajú sa neexistujúcich stien a opatrne obchádzajú búdu s detsky nakresleným psom, ktorý občas zavrčí.

Trierov novátorský prístup s vykreovaním netradičného filmového predkamerového priestoru sa oplatil a Dogville obsahujúci množstvo metafor, alegórií vykorisťovania prisťahovalcov a etnických menšín, zobrazujúcich diskrimináciu, xenofóbiu, mravné a náboženské pokrytectvo, si vyslúžil označenie pozoruhodný a inšpiratívny film.


Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 401
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 307
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 326
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 099
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 980
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 175
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 003
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 581
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 877
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 570

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop