New York 1. októbra (TASR) - Richard Avedon, revolučný americký fotograf, ktorý urobil z módnej fotografie formu umenia a získal uznanie kritikov svojimi čiernobielymi portrétmi, zomrel dnes vo veku 81 rokov.
Avedon, jeden z najvplyvnejších portrétnych a módnych fotografov 20. storočia, zomrel v nemocnici v texaskom San Antoniu, kde ho hospitalizovali 25. septembra po tom, čo ho počas fotenia pre magazín New Yorker postihlo krvácanie do mozgu.
Mozgová príhoda umelca postihla pri práci na projekte "On Democracy", v rámci ktorého niekoľko mesiacov fotografoval politikov, delegátov a občanov z celej krajiny.
Avedonov vplyv na fotografiu bol obrovský a jeho zmyselné diela v oblasti módy prispeli k vytvoreniu éry supermodeliek ako Naomi Campbellová a Cindy Crawfordová. V portrétnej tvorbe sa však Avedon vybral opačným smerom a výsledkom sú nemilosrdné a často nelichotivé zábery známych osobností, od Marylin Monroe po Michaela Moora.
Avedon sa narodil 15. mája 1923 v New Yorku, na začiatku druhej svetovej vojny vstúpil do obchodného námorníctva, kde začal fotografovať svojich spolubývajúcich.
V rokoch 1945-65 bol členom tímu módneho magazínu Harperďs Bazaar. V tomto čase módnu fotografiu zmenil tým, že dovtedy "tuhé" modelky vzal do ulíc alebo nočných podnikov.
Ďalším pôsobiskom bol magazín Vogue, kde sa špecializoval na portréty a kde zostal až do roku 1990.
V roku 1974 v newyorskom Múzeu moderného umenia (MoMA) predstavil portréty svojho otca poznamenaného rakovinou.
V roku 1964 vyvolal kontroverziu jeho portrét Dwighta Eisenhowera, na ktorom exprezident a vojnový generál pôsobí ako otupený starec.
Avedononov portrét černošského aktivistu Malcolma X z roku 1963 sa stal 12. októbra 1992 prvým celostránkovým portrétom zverejneným v magazíne New Yorker.
Avedon okrem iných zvečnil Jimmyho Duranteho, Brigitte Bordot, Georgiu OďKeefe, Jacqua Cousteaua, Andyho Warhola, Charlieho Chaplina, Marylin Monroe a Trumana Capoteho. Jeho portréty sú intenzívnymi štúdiami pred bielym pozadím, ktoré často zachycujú druhé ja fotografovaných.
Podstatu baletného tanečníka Rudolpha Nureyeva zachytil tým, že odfotografoval jeho nohu. Svojho času sa veľmi hovorilo o jeho fotke z roku 1981, na ktorej je zmyselná herečka Nastassja Kinski omotaná dlhým pytónom.
Umelec viacero rokov pravidelne spolupracoval s prestížnym newyorským týždenníkom New Yorker, ktorý v každom čísle publikoval jeden z jeho čiernobielych portrétov. Príležitostne spolupracoval aj s inými americkými periodikami, napríklad časopisom Rolling Stone.
V roku 1997 nafotil prestížny kalendár pre firmu Pirelli.
Fotografovi vzdal hold aj Hollywood hudobnou komédiou Funny Face, v ktorej sa modelka stvárnená Audrey Hepburnovou v Paríži zamiluje do svojho fotografa, ktorého hral Fred Astaire. Film bol inšpirovaný Avedonovým životom a fotograf pri nakrúcaní pôsobil ako konzultant.
"Pri práci som vychádzal z princípu viacerých ďnieď. Nie výbornému svetlu, nie zjavným kompozíciám, nie zvádzaniu póz alebo naratívnosti. Všetky tieto ďnieď ma primali k ďánoď. Mám biele pozadie. Mám osobu, ktorá ma zaujíma a to, čo sa odohráva medzi nami," objasnil v rozhovore v roku 1994 svoju techniku.