SME

Kadlečíkov kaleidoskop spomienok a myšlienok

Ivan Kadlečík (1938) patrí medzi najsvojráznejších slovenských spisovateľov. Už len žánrovo: je autorom literárnokritických a literárnohistorických statí, próz, básní, esejí, fejtónov, denníkov, epistolárnych posolstiev - niektoré z ...

Ivan Kadlečík (1938) patrí medzi najsvojráznejších slovenských spisovateľov. Už len žánrovo: je autorom literárnokritických a literárnohistorických statí, próz, básní, esejí, fejtónov, denníkov, epistolárnych posolstiev - niektoré z týchto textov vyšli najprv v samizdate (Kadlečík bol totiž v sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch zakázaný) - a len potom sa s nimi mohla oboznámiť verejnosť.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ale aj žáner samotný je u neho skôr hybrid než čistý tvar, akoby sa v každej knihe drali na povrch všetky Kadlečíkove umelecké sklony a naliehavé idey, predtým potláčané a v danom čase nepublikovateľné. Na tento moment som už upozornil v recenzii jeho knihy Hlavolamy roku 1995 a teraz pri opätovnom čítaní reedovaného diela Lunenie (Koloman Kertész Bagala, Levice 2004) sa mi to nanovo potvrdzuje ako jedna zo zvláštností jeho tvorby. Tak trošku tatarkovská.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Kadlečík rád dáva svojim prácam rámcovacie názvy: napríklad Hlavolamy, Vlastný horoskop, Taroky, Lunenie. Vidím v tom okrem hry i úsilie dostať pod jednu strechu pestrú zmes nápadov, reflexií, meditácií, anekdot, príhod, ktoré by si inak vyžadovali určitú systematizáciu. V knihe Lunenie prišiel na zaujímavú myšlienku: známu rozprávku O dvanástich mesiačikoch použil na pomenovanie dvanástich kapitol, pričom ponechal aj staré názvy mesiacov (Veľký sečeň, Malý sečeň atď.) a rozprávkový motív Marušky a Holeny zasa primiešava do jednotlivých odsekov, raz ústrojne, inokedy menej ústrojne. Z čisto formálneho hľadiska ide teda v knihe viac o kaleidoskop než o ucelenú štruktúru. To však vonkoncom nie je chyba a táto pestrosť knihe neškodí, ale pomáha.

SkryťVypnúť reklamu

Lunenie zahŕňa Kadlečíkove zážitky zo sveta empirického i predstavového, autor píše skôr to, čo si myslel, než to, čo si vymyslel. Fragmentárnosť jeho textov však neumožňuje nejaký enumeratívny súpis problémov, ktoré kniha obsahuje, isté je len toľko, že Kadlečík odhalil svoju duchovnú tvár, svoj nepodkupný charakter. Vidieť to buď v situáciách, keď ešte vládla nesloboda, alebo keď už nastal ten dlho očakávaný výdych.

Hoci je Kadlečík predovšetkým človek ducha a duchovna, prechádzajúceho neraz až do religiozity, dokáže vychutnať aj rozkoše zmyslové, pozemské, ako vysvitá z jeho spomienok na stretnutia s priateľmi (Vaculík, Filip). A v tomto rámci si dovolí aj malé frivolnosti. Na niektorých miestach si Kadlečík zaznamenal len myšlienku, často vo forme sentencie alebo maximy, či už o literatúre ("Tvorba je aj milosť, aj zatratenie"), či o bytí ("Všetko je ubúdanie, len ubúdania neubúda"), či o moci ("Mať politickú moc a úrad: koniec kritického intelektu"), alebo o charaktere ("Dobrého je vždy málo: čoho je veľa, aj podľa zákonov trhu stráca hodnotu").

SkryťVypnúť reklamu

Inde zasa krátko komentuje nejaké umelecké dielo, zacituje nejakého filozofa, zminirecenzuje nejakú knihu (B. Kováč, P. Vilikovský, J. Patarák), zamyslí sa nad zázračnosťou jazyka a slova vôbec. Nemohol, pravda, vynechať hudbu, lebo tá je pre praktizujúceho organistu vrcholom umenia, ktorým sa poeticky nadchýna a ktorého tajomstvá dokáže preložiť do zrozumiteľných obrazov.

Kadlečíkove "miniatúrky", ako ich sám nazýva, majú zvláštne čaro: pokojne sa v nich znáša všedné so sviatočným, nízke s vysokým, morálne s moralizujúcim, banálne s výnimočným, okrajové s kľúčovým. Okrem espritu je tu aj vtip, humor, sebairónia. Tento neobyčajne vnímavý spisovateľ, ktorý cíti a ctí si svojich predkov (často sa vracia k hrobom), neraz popustí uzdu rétoriky a pátosu až príliš. Viem, že je to zámer a dokonca žáner, no jazykové archaizovanie najmä v slovoslede a v lexike predsa len dosť kričí, na rozdiel od autorovej náruživosti pri slovných hrách, hračkách a hračičkách.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: JOZEF BŽOCH(Autor je literárnym kritikom)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  2. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  3. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  5. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  6. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  7. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  1. Rady pre začínajúcich podnikateľov: na čo nezabudnúť pri štarte
  2. Filantropia slovenských milionárov s tichým vplyvom
  3. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  4. LESY SR otvorili novú predajňu Lesníckych pochúťok
  5. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  6. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  7. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  8. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 12 496
  2. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 6 367
  3. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr 6 284
  4. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 5 692
  5. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 5 470
  6. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 4 534
  7. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť 2 799
  8. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri 1 990
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jozef Černek: Kráľ z Komárna
  2. Filip Svetlošák: Nechajte sa zavrieť do truhly alebo poďte hľadať bratislavské neóny
  3. Samuel Ivančák: Ako je to medzi nebom a zemou? Bratislavské publikum zažilo premiéru novej piesne Petra Lipu
  4. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  6. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  7. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  8. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  1. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 14 119
  2. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 12 750
  3. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 10 240
  4. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 9 645
  5. Veronika Michalčíková: S KST na neprístupných miestach Belianskych Tatier. Sú to celkom fajn ľudia 4 988
  6. Ján Valchár: Palivová kríza v Rusku bujnie 4 904
  7. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský? 4 863
  8. Ján Valchár: Základný stavebný kameň každej ideológie: STRACH 4 331
  1. Roman Kebísek: Timravinu novelu Hrdinovia uhorské úrady scenzurovali. Rukopis je nezvestný
  2. Věra Tepličková: Aj ja som za bundy alebo Ako Glück riešil, riešil, až vyriešil kriminalitu
  3. Radko Mačuha: Skúsme pochopiť Slovensko.
  4. Dušan Koniar: Ak je Únia v prdeli, kto je tá šťastná mrľa z nej trčiaca?
  5. Marcel Rebro: Pošli Vianoce deťom do ostreľovaného mesta
  6. Roman Kebísek: Ako sa správa stoický filozof? Marcus Aurelius o tom písal pri Hrone
  7. Dušan Koniar: Trnafský Kazisvet, náš agilný sused zo spoločného dvora
  8. Radko Mačuha: Leninovec Blaha sa rozčuluje nad stratou sochy Čulena.
SkryťZatvoriť reklamu