REŽISÉR FILIP REMUNDA ROZPRÁVA O DOKUMENTE ČESKÝ SEN, KTORÝ V ČECHÁCH VYVOLAL POLEMIKU

Bol to taký priateľský podvod

Posledný májový deň 2003 sa na veľkej lúke pri Prahe zhromaždila tisícka ľudí. Prilákala ich tam masívna reklama na nový hypermarket Český sen. Niektorí čakali od ...

Režisér Filip Remunda pri svojom diele - priateľskom podvode. FOTO - ČESKÝ SEN

Posledný májový deň 2003 sa na veľkej lúke pri Prahe zhromaždila tisícka ľudí. Prilákala ich tam masívna reklama na nový hypermarket Český sen. Niektorí čakali od štvrtej ráno až šesť hodín, aby mohli byť v hypermarkete prví. Privítalo ich tam však len lešenie a plachta s nápisom. Po otvorení bariér zákazníci najprv kráčali, neskôr sa rozbehli a po odhalení podvodu kráčali naspäť. Niektorí so smiechom, iní nadávajúc.

Absolventský film Český sen v réžii Víta Klusáka a Filipa Remundu, študentov FAMU, zachytil celý proces vytvárania reklamnej ilúzie. Polemická snímka, ktorá sa v Bratislave predstavila na Dňoch dokumentu, sa bude premietať na jihlavskom festivale dokumentárneho filmu a do slovenských kín príde 18. novembra.

O nakrúcaní a dôvodoch, prečo film vznikol, sme sa rozprávali s jedným z režisérov FILIPOM REMUNDOM.

Mali ste strach z reakcií ľudí, ktorí prišli na otvorenie hypermarketu?

"Vystrašili nás armádni psychológovia - špecialisti na davové správanie a davové psychózy. Odporučili nám, aby sme použili ochranku, aj záchranku. Poslúchli sme. Ale keď sa tých tisíc ľudí, ktorí prišli o desiatej ráno na otvorenie, rozbehlo, dostali sme obrovský strach a utiekli sme. Vzdialili sme sa asi na desať minút a potom sme sa vrátili, keď okolo nás lietali kamene."

Na vás?

"Nie, na bilbordy, na našu reklamu. Boli sme radi za ten symbolický obraz, že ľudia kameňujú reklamu. Potom sa však ľudia okolo nás rozostúpili a začali na nás dosť agresívne naliehať, aby sme im vysvetlili, čo sme tým chceli povedať."

Prečo ste to urobili?

"Ako sme sa naučili manažérsky odpovedať: Pre peniaze, pre slávu. Pre radosť z tvorby a aby sme sa dištancovali od reklamy ako takej. Veľa našich spolužiakov robí totiž namiesto filmov reklamu, pretože tá lepšie vynáša."

Podal niekto na vás žalobu?

"Je zaujímavé, že nás nezažaloval nikto z ľudí, ktorí bežali k hypermarketu. Pokúša sa nás však žalovať reklamná agentúra, ktorá vo filme vystupuje a vymýšľala spolu s nami ten podvod. Asi si myslí, že film pre ňu nebol adekvátnou reklamou."

V jednej zo scén filmu povie pracovník reklamnej agentúry: Neviem, či vy, filmári, ste zvyknutí ľudí klamať, ale my v reklame ľudí neklameme.

"To je jedna z najdôležitejších scén, hovorí o tom, ako sa reklama pozerá sama na seba. Vytváranie ilúzie o tom, že keď budem piť túto whisky, tak vedľa mňa bude, pochopiteľne, sedieť táto nádherná slečna, sa považuje za hru a nie za lož. Reklama sa pritom tvári, akoby to, čo ponúkala, boli tie najpodstatnejšie veci v živote."

Často sa hovorí, že ste urobili podvod za štátne peniaze. Čo vy na to?

"Peniaze na tento projekt sme dostali zo Štátneho fondu na podporu kinematografie, v ktorom sú peniaze zo vstupeniek na filmy. Rozpočet na film bol 19 miliónov. Verejné zdroje tvorili pritom dvadsať až dvadsaťpäť percent rozpočtu, ostatné peniaze sme získali zo súkromného sektoru, k čomu nám často pomohlo to, že sme mali oblečené luxusné obleky a naleštené topánky."

Cítili ste sa ako podvodníci?

"Bol to taký priateľský podvod. Ako podvodníci sme vystúpili pred ľudí a tvárou v tvár sme sa im snažili vysvetliť, prečo sme to urobili. Zodpovednosť sme zobrali na seba - právnu aj ľudskú. A priateľský podvod to bol preto, že nebol namierený proti ľuďom, ktorých sme podvádzali."

Hovoríte, že ste sa nechceli smiať z ľudí, ktorí naleteli na váš podvod, ale diváci sa v kine smejú. Znamená to, že vás nepochopili?

"Smejú sa sami na sebe. Pre nás je dôležité vytvárať filmy prostredníctvom smiechu. Filmy, kde nehrá patetická hudba. Autentické reakcie ľudí, to nie je vysmievanie."

Je vám niečoho z toho, čo ste spravili, ľúto?

"Slovami kolegu Klusáka, je nám ľúto, že správa, ktorú týmto filmom hovoríme, sa asi nedostane k niektorým zákazníkom Českého sna, pretože sa v televízii nepozerajú na dokumenty, alebo vôbec nechodia do kina. Z nedávneho výskumu vyplýva, že dvanásť percent obyvateľov Českej republiky si stále myslí, že Český sen je hypermarket. A to potom, ako o nás vyšlo 196 článkov v tlači, vysielalo sa kvantum reportáží v rozhlase a televízii, minister kultúry bol interpelovaný komunistickou stranou a otázkou sa zaoberal aj parlament. To dokazuje, že niektorí ľudia sa vôbec nezaujímajú o správy a informácie, ale zato veľmi intenzívne sledujú reklamu."

Chystáte sa v budúcnosti nakrútiť podobne dráždivý film?

"Posilnení víťazstvom Michaela Moora v Cannes sa chystáme nakrútiť neoficiálny portrét Václava Klausa. Dozvedeli sme sa, že vraj Český sen veľmi zaujal Viktora Koženého, takže s financovaním by nemal byť problém."

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 290
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 006
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 957
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 259
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 409
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 622
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 288
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 494
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 766
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 610

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Prípad pre psychológa. Na Oscaroch sú ním všetci, vťazi aj porazení

Herci si u nich nacvičujú úsmevy, aby nebolo vidieť ich sklamanie.

Moonlight? Takto vyzerá filmové umenie

Príbeh šikanovaného homosexuála nie je navonok ničím príťažlivý.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop