REŽISÉR FILIP REMUNDA ROZPRÁVA O DOKUMENTE ČESKÝ SEN, KTORÝ V ČECHÁCH VYVOLAL POLEMIKU

Bol to taký priateľský podvod

Posledný májový deň 2003 sa na veľkej lúke pri Prahe zhromaždila tisícka ľudí. Prilákala ich tam masívna reklama na nový hypermarket Český sen. Niektorí čakali od ...

Režisér Filip Remunda pri svojom diele - priateľskom podvode. FOTO - ČESKÝ SEN

Posledný májový deň 2003 sa na veľkej lúke pri Prahe zhromaždila tisícka ľudí. Prilákala ich tam masívna reklama na nový hypermarket Český sen. Niektorí čakali od štvrtej ráno až šesť hodín, aby mohli byť v hypermarkete prví. Privítalo ich tam však len lešenie a plachta s nápisom. Po otvorení bariér zákazníci najprv kráčali, neskôr sa rozbehli a po odhalení podvodu kráčali naspäť. Niektorí so smiechom, iní nadávajúc.

Absolventský film Český sen v réžii Víta Klusáka a Filipa Remundu, študentov FAMU, zachytil celý proces vytvárania reklamnej ilúzie. Polemická snímka, ktorá sa v Bratislave predstavila na Dňoch dokumentu, sa bude premietať na jihlavskom festivale dokumentárneho filmu a do slovenských kín príde 18. novembra.

O nakrúcaní a dôvodoch, prečo film vznikol, sme sa rozprávali s jedným z režisérov FILIPOM REMUNDOM.

Mali ste strach z reakcií ľudí, ktorí prišli na otvorenie hypermarketu?

"Vystrašili nás armádni psychológovia - špecialisti na davové správanie a davové psychózy. Odporučili nám, aby sme použili ochranku, aj záchranku. Poslúchli sme. Ale keď sa tých tisíc ľudí, ktorí prišli o desiatej ráno na otvorenie, rozbehlo, dostali sme obrovský strach a utiekli sme. Vzdialili sme sa asi na desať minút a potom sme sa vrátili, keď okolo nás lietali kamene."

Na vás?

"Nie, na bilbordy, na našu reklamu. Boli sme radi za ten symbolický obraz, že ľudia kameňujú reklamu. Potom sa však ľudia okolo nás rozostúpili a začali na nás dosť agresívne naliehať, aby sme im vysvetlili, čo sme tým chceli povedať."

Prečo ste to urobili?

"Ako sme sa naučili manažérsky odpovedať: Pre peniaze, pre slávu. Pre radosť z tvorby a aby sme sa dištancovali od reklamy ako takej. Veľa našich spolužiakov robí totiž namiesto filmov reklamu, pretože tá lepšie vynáša."

Podal niekto na vás žalobu?

"Je zaujímavé, že nás nezažaloval nikto z ľudí, ktorí bežali k hypermarketu. Pokúša sa nás však žalovať reklamná agentúra, ktorá vo filme vystupuje a vymýšľala spolu s nami ten podvod. Asi si myslí, že film pre ňu nebol adekvátnou reklamou."

V jednej zo scén filmu povie pracovník reklamnej agentúry: Neviem, či vy, filmári, ste zvyknutí ľudí klamať, ale my v reklame ľudí neklameme.

"To je jedna z najdôležitejších scén, hovorí o tom, ako sa reklama pozerá sama na seba. Vytváranie ilúzie o tom, že keď budem piť túto whisky, tak vedľa mňa bude, pochopiteľne, sedieť táto nádherná slečna, sa považuje za hru a nie za lož. Reklama sa pritom tvári, akoby to, čo ponúkala, boli tie najpodstatnejšie veci v živote."

Často sa hovorí, že ste urobili podvod za štátne peniaze. Čo vy na to?

"Peniaze na tento projekt sme dostali zo Štátneho fondu na podporu kinematografie, v ktorom sú peniaze zo vstupeniek na filmy. Rozpočet na film bol 19 miliónov. Verejné zdroje tvorili pritom dvadsať až dvadsaťpäť percent rozpočtu, ostatné peniaze sme získali zo súkromného sektoru, k čomu nám často pomohlo to, že sme mali oblečené luxusné obleky a naleštené topánky."

Cítili ste sa ako podvodníci?

"Bol to taký priateľský podvod. Ako podvodníci sme vystúpili pred ľudí a tvárou v tvár sme sa im snažili vysvetliť, prečo sme to urobili. Zodpovednosť sme zobrali na seba - právnu aj ľudskú. A priateľský podvod to bol preto, že nebol namierený proti ľuďom, ktorých sme podvádzali."

Hovoríte, že ste sa nechceli smiať z ľudí, ktorí naleteli na váš podvod, ale diváci sa v kine smejú. Znamená to, že vás nepochopili?

"Smejú sa sami na sebe. Pre nás je dôležité vytvárať filmy prostredníctvom smiechu. Filmy, kde nehrá patetická hudba. Autentické reakcie ľudí, to nie je vysmievanie."

Je vám niečoho z toho, čo ste spravili, ľúto?

"Slovami kolegu Klusáka, je nám ľúto, že správa, ktorú týmto filmom hovoríme, sa asi nedostane k niektorým zákazníkom Českého sna, pretože sa v televízii nepozerajú na dokumenty, alebo vôbec nechodia do kina. Z nedávneho výskumu vyplýva, že dvanásť percent obyvateľov Českej republiky si stále myslí, že Český sen je hypermarket. A to potom, ako o nás vyšlo 196 článkov v tlači, vysielalo sa kvantum reportáží v rozhlase a televízii, minister kultúry bol interpelovaný komunistickou stranou a otázkou sa zaoberal aj parlament. To dokazuje, že niektorí ľudia sa vôbec nezaujímajú o správy a informácie, ale zato veľmi intenzívne sledujú reklamu."

Chystáte sa v budúcnosti nakrútiť podobne dráždivý film?

"Posilnení víťazstvom Michaela Moora v Cannes sa chystáme nakrútiť neoficiálny portrét Václava Klausa. Dozvedeli sme sa, že vraj Český sen veľmi zaujal Viktora Koženého, takže s financovaním by nemal byť problém."

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  2. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  3. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  4. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  5. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  6. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 13 045
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 7 432
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 053
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 582
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 768
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 301
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 165
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 979
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 968
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 468

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Po páde z mosta do Vltavy zomrel český herec Jan Tříska

Okolnosti pádu vyšetruje polícia.

SVET

Po páde z mosta do Vltavy zomrel český herec Jan Tříska

Okolnosti pádu vyšetruje polícia.

SVET

Jeden víťaz a samí porazení. Čo ukázali nemecké voľby

Takmer štvrtina nemeckých voličov hlasovala za extrém.

Neprehliadnite tiež

Jan Tříska pre SME: Pod nohy mi stavali prekážky, aj tak ma nezastavili

Po návrate z Ameriky sa mu práca doma zdala spomalená.

Marek Šulík: Dobre bude vtedy, keď Rómovia budú točiť filmy o sebe

Režisér filmu o najsmutnejších pesničkách tvrdí, že skutočný obraz Rómov ešte nepriniesol žiaden filmár.

Violončelo bolo hviezdou koncertu pre Vargu. Zažil svoj návrat

Festival Konvergencie venoval poctu zosnulému hudobníkovi.