Laurie Anderson sa stala autorkou Vesmírnej odysey 2004

Keď americkej hudobníčke a výtvarníčke Laurie Anderson (1947) zatelefonovali z NASA a ponúkli dvojročný umelecký štipendijný pobyt vo svojich výskumných strediskách, považovala to za zlý žart neznámeho fanúšika a zložila. O päť minút zavolali znova.

Laurie Anderson vo svojom multimediálnom živle - záber z uvedenia jej projektu Piesne a príbehy z Moby Dicka. FOTO - LAURIEANDERSON.COM

Napokon uverila a stala sa vôbec prvou umelkyňou, ktorá dostala túto poctu. Pred niekoľkými dňami mal v koncertnej sále v Iowa City, v meste s asi najväčšou koncentráciou spisovateľov na meter štvorcový v USA, premiéru výsledok jej práce, kompozícia Koniec Mesiaca.

Anderson je skutočnou legendou amerického kultúrneho undergroundu. Vyštudovaná huslistka a sochárka odmietla sľubne naštartovanú kariéru interpretky v symfonickom orchestri v Chicagu. Od počiatku 70. rokov minulého storočia je výraznou postavou experimentálnej scény newyorského downtownu. Jej doménou sa stalo všestranné umenie performance, ktoré jej umožnilo spojiť dohromady hudbu, literatúru, video art i sochárstvo. Má za sebou sedem hudobných albumov, pričom najnovšie dva jej vydala renomovaná americká značka Nonesuch records. V roku 1981 to jej najslávnejší singel O Superman dotiahol až na druhé miesto britského singlového rebríčka, v úlohe scenáristky spolupracovala aj na otváracom ceremoniáli letných Olympijských hier v Aténach a retrospektíva jej tvorby ešte stále putuje po prestížnych svetových galériách.

V uplynulom desaťročí sa Anderson zamerala na dlhodobejšie, konceptuálne projekty. V roku 1999 uviedla Piesne a príbehy z Moby Dicka, kompozíciu inšpirovanú knihou Hermana Melvilla z roku 1851. Nedávno sa verejne priznala, že už dlho túži napísať operu na motívy románu Dúha gravitácie od Thomasa Pynchona. Najtajomnejší americký spisovateľ jej dokonca odpovedal na list, no súhlasil len s podmienkou, že jediným nástrojom v orchestri bude bendžo (niektorí ľudia dokážu odmietať skutočne diplomaticky).

Takmer dvojhodinová najnovšia skladba Koniec Mesiaca je dôkazom viacerých posunov v tvorbe Laurie Anderson. Dominuje tu prekvapivo literárna zložka, pričom fragmentárne písanie vystriedal sklon k príbehovému rozprávačstvu. Historky z nedávnej práce v NASA alebo spomienky na dlhé putovania peši po Európe dopĺňajú kritické poznámky o aktuálnom vývoji vojny v Iraku.

Po hudobnej stránke je zjavný ústup od expresívnosti výrazu a nadväzovanie na bohatú tradíciu avantgardnej ambientnej hudby. Decentné sóla na elektrických husliach iba sporadicky vystupujú z pozadia abstraktných, digitálne generovaných zvukov z počítača, namiesto opakujúcich sa leitmotívov zostávajú len premenlivé hudobné vety. Minimalistický prístup podčiarkuje aj striedme využívanie videoprojekcie, obmedzenej na krátky časový úsek. Návštevníkom koncertu tým však Anderson opäť umožnila súbežne zapojiť viaceré zmyslové vnemy.

Projekt Koniec Mesiaca vyústi do celovečerného filmu, ktorý bude mať premiéru budúci rok na svetovej výstave Expo v Japonsku. Aktuálne koncertné turné pokračuje po USA a potom zamieri do Európy. Napadne niektorému promotérovi u nás zopakovať v Bratislave jej úspešný koncert z počiatku 90. rokov?

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  4. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  6. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 12 381
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 234
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 322
  4. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 816
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 801
  6. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 567
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 4 640
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 557
  9. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 328
  10. Jarné prázdniny pri mori? 3 136

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

KOMENTÁRE

Veľa slabín. Taký je plán na ozdravenie štátnej poisťovne

Najväčšou by bolo, ak sa by dostala k akciám štyroch fungujúcich ústavov.

Neprehliadnite tiež

Vieme milovať, keď nevieme, kedy toto slovo môžeme použiť?

Člen skupiny Osamelých bežcov Ivan Štrpka hovorí, že sme sa dostali do slovného smogu.

Folklór zrkadlí, akí sú ľudia citliví na hranice

Etnomuzikologička Jana Ambrózová hodnotí šou Zem spieva.

Agnieszka Holland bodovala na Berlinale aj za Slovensko

Zlatý medveď z prestížneho filmového festivalu patrí maďarskému filmu O tele a duši.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop