SME

Miesto pre dvoch, aj keď jeden predčasne odišiel

Kornel Földvári nie je povolaním teatrológ, ale málokto tak dobre pozná divadlo L+S a málokto by vedel tak zasvätene napísať o účinkovaní tejto dvojice ako práve on. Potvrdzuje to kniha Svet pre dvoch (Koloman Kertész Bagala, L.C.A. Publishers Group, ...

Kornel Földvári nie je povolaním teatrológ, ale málokto tak dobre pozná divadlo L+S a málokto by vedel tak zasvätene napísať o účinkovaní tejto dvojice ako práve on. Potvrdzuje to kniha Svet pre dvoch (Koloman Kertész Bagala, L.C.A. Publishers Group, Levice 2004). Publikácia nevznikala ako kniha, ide o súhrn článkov, recenzií a poznámok, ktoré autor uverejňoval od roku 1966 až po smrť Satinského roku 2002, jednak v časopisoch a divadelných bulletinoch, jednak ako doslovy či texty na prebaloch CD v knihách oboch autorov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Čiže, akoby náhodné zoskupenie textov, v skutočnosti však zázračná jednota pohľadu a vhľadu do diela našej chýrnej dvojice, kniha suplujúca trochu monografiu, trochu dejiny humoru a satiry v slovenskej literatúre. Predovšetkým však dokonalá analýza fenoménu L+S.

Földvári "pristihol" mladučkých Lasicu a Satinského už pri ich štarte v mikrodivadielku bratislavského Domu ČSSP, kde uvádzali roku 1966 každý pondelok Večer pre dvoch. Skôr než iní si všimol, že to nie sú vtedy bežní ľudoví rozprávači, ktorí sa ženú za podenkovými akutálnosťami, ale že oni hľadajú komiku "v ľudskom vnútri, v myslení a vlastnostiach človeka". Hovoril vtedy doslova o estetickej revolúcii, ktorej základnou stavebnou jednotkou nie je ani komika charakterov, ani situácií, ale slovo, jazyk. Ako Havel svojho času vymyslel jazyk ptydepe, oni napríklad vymysleli migzidčinu.

SkryťVypnúť reklamu

Földvári pravidelne nielenže komentoval ich kabaretné vystúpenia, on sa usiloval vyhmatať ústredný nerv tohto smutného humoru, ktorý bol nekomunálny, ale fundamentálny, týkal sa národnej mentality takisto ako moderného človeka, "ujarmovaného a korumpovaného súčasnou civilizáciou". Földvári vyvracal názory časti kritiky, ktorá ich pokladala iba za vtipkárov, a presvedčivo dokázal, že jediní robili absurdné divadlo.

Keďže systematicky sledoval divadelnú činnosť dvojice (kým ju abnormalizátori nedonútili odísť do Brna), všímal si aj mnohorakosť a vývin jej poetiky, pričom si zároveň musel položiť otázku, aký je podiel jedného i druhého na spoločných hrách. Jasnejšie to, samozrejme, bolo, keď každý z nich začal publikovať v časopisoch a dokonca vydávať aj vlastné knihy. Földvári však nad tým uvažoval už skôr, lebo akokoľvek boli obaja na scéne od seba neodlučiteľní, každý mal osobitý až nápadný svojráz, počnúc temperamentom a končiac telesným výzorom.

SkryťVypnúť reklamu

Snaha definovať ich rozdielnosť viedla napokon Földváriho k tomu, že voľne parafrázoval Satinského: Lasica intelektuál (podľa Satinského lord), Satinský človek z ľudu. Prvý flegmatický cynik, druhý nešťastný plebejec. Každá charakteristika síce platí dovtedy, kým nevymyslíme inú, výstižnejšiu, no v tomto prípade je asi najbližšie k pravde, overiteľná dnes už iba na filmových záznamoch alebo v tlačených textoch.

K Földváriho knihe zákonite patrí, hoci žánrovo sa vyníma, dlhší spomienkový článok Štyristojedenásť dní. Tak dlho/krátko bol totiž Földvári riaditeľom Divadla na korze, kam sa dostal zásluhou Lasicu po zániku Kultúrneho života 1968. Táto trpko-ironická reminiscencia oživuje vtedajšiu atmosféru strachu a obsahuje veľa milých zmienok o mnohých hercoch, hudobníkoch a divadelníkoch. Jej výpovedná hodnota spočíva v plastickom vykreslení vtedajších politických praktík. A výpovedná hodnota celej knihy?

SkryťVypnúť reklamu

Je to svedectvo o bezprostredne zachytenom zážitku z hier a vystúpení Lasicu a Satinského na rozličných scénach a potom na scéne vlastnej, o autorovej úspešnej snahe presne pomenovať tento zážitok a zaradiť prácu oboch umelcov do dejín divadelného humoru a satiry na Slovensku od Jonáša Záborského po Petra Karvaša.

A v neposlednom rade pripomenúť mladej generácii, čo sme tu mali napriek nepriazni, ba nepriateľstvu doby.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality
  2. FameL GmbH: Náhrada škody bez rizika nákladov
  3. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  5. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  6. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  7. Steny neklamú. Čo vám praskliny hovoria o stave domu?
  8. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  1. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  2. FameL GmbH: Náhrada škody bez rizika nákladov
  3. Sú prípravky na imunitu len vyhodené peniaze?
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  5. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality
  6. Nové átrium aj učebňa. V Pečovskej Novej Vsi investujú do školy
  7. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  8. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 19 096
  2. Steny neklamú. Čo vám praskliny hovoria o stave domu? 7 223
  3. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame 4 978
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 4 675
  5. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 4 059
  6. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh 3 452
  7. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 2 819
  8. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 2 551
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  2. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  3. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  4. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  5. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  6. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  7. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  8. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  1. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 16 601
  2. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 15 849
  3. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 15 253
  4. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 11 990
  5. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 10 186
  6. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 9 145
  7. Elena Antalová: Nehorekujme. Všetko je inak. 7 161
  8. Ján Valchár: Zaujímavé fakty okolo ruskej ropy. 6 488
  1. Jiří Ščobák: Proč je boj Palestinců konfliktem mezi bohatými a chudými? A co s tím má F*co?
  2. Radko Mačuha: Ficova fotka s Putinom nakoniec nebude zadarmo.
  3. Pavel Macko: Jednanie o bezpečnostných zárukách pre Ukrajinu
  4. Marcel Rebro: Fico, spýtaj sa Putina, ako sa majú príbuzní jeho obetí
  5. Radko Mačuha: Hory majú oči.
  6. Marcel Rebro: Fico v Pekingu: Európsky exot na Putinovej prehliadke
  7. Radko Mačuha: Podať si ruku s Putinom, nieje žiadne umenie.
  8. Marian Nanias: Jachtavý brat Lacko.
SkryťZatvoriť reklamu