Lenže pôvodní autori skladby sú s ňou spokojní, tak ako bola vydaná. A navyše, ako vlastníci copyrightových práv nemusia byť práve nadšení z toho, keď sa niekto s ich nahrávkou pohrá.
Našťastie existujú ľudia, pre ktorých je tvorivosť dôležitejšia ako paragrafy. Bez toho, aby si pýtali povolenie, sa chopia pôvodnej skladby a pretvoria ju na svoj obraz. Týmto neautorizovaným prerábkam sa vo všeobecnosti hovorí bootlegy. Na internete sa môžete stretnúť aj so slovom re-edit, ktorý označuje originál prestrihaný do lubovôle, alebo mash-up, ktorý zasa označuje premiešanie dvoch rôznych skladieb do jednej.
Dnes neprejde týždeň bez toho, aby sa v ponuke vinylových obchodov neobjavil nejaký zaujímavý bootleg. Dočkali sme Kylie Minogue zmiešanej s Blue Monday od New Order, mimochodom najpredávanejším singlom všetkých dôb, ale mnohých iných šialených kombinácií. Aj MTV má svoju mash-up reláciu, čo svedčí o tom, že bootlegy sa pomaly ale isto stávajú fenoménom stredného prúdu. Ale odbočme trochu od komercie, a vráťme sa do undergroundu. V tom bodujú najmá prerábky "čiernej" hudby, pre ktoré sa udomácnil názor pirátsky soul. V zbierkach rezidentných DJov Buddha Baru sa preto nachádza množstvo platní s bielou stredovkou bez udania interpreta, ktoré sa neskrývane inšpirujú skladbami vytvorenými niekým iným.
Začiatky bootlegov
Umenie editovania a vytvárania bootlegov prešlo od svojho vzniku v druhej polovici 70. rokov až do dnešného dňa zaujímavým vývojom. Prvé re-edity sa robili manuálne s nožnicami, resp. žiletkou, v ruke. Ľudia ako napríklad Danny Krivitt (áno, ten známy housový DJ a remixér) prehrali pôvodnú skladbu na kotúčový magnetofón, a potom lepiacou páskou zlepili časti pásky s rôznymi sekvenciami tak, aby výsledok lepšie fungoval na parkete. Nezabúdajme, že väčšina hudby sa vtedy v kluboch púšťala z malých sedempalcových singlov, ktoré neboli práve ideálny nástroj na mixovanie.
Už od 80. rokov sa v hudbe čoraz viac začala používať elektronika a tak žiletky nahradili samplere. No skutočný boom bootlegov nastal s príchodom špeciálneho hudobného softvéru, ktorý výrobu bootlegov značne zjednodušil a internetu ako ideálneho prostriedku na ich šírenie. Dnes môže bootleg urobiť takmer každý. Stačí ak si zoženiete a capella (bez nástrojov) verziu nejakej skladby, a pomocou sotféru ju prilepíte na iný hudobný podklad. Ak nemáte čistú vokálnu stopu, nevadí. Pomocou iných múdrych softov si ju viete vyrobiť porovnaním spievanej a inštrumentálnej verzie.
Pirátsky soul
Ale vráťme sa k tej bootlegovej produkcii, ktorá je najbližšie hudobnému zameraniu Buddha Baru. Medzi našich bootlegových favoritov patria dve londýnske zoskupenia – Yam Who a Blackbeard, a ľudia združení okolo švédskeho labelu GAMM. Tieto tri partie remixérov sa špecializujú na hip-hop, soul a jazz, ktorá často vdýchnu atmosféru jamajského reggae alebo nefalšovanej samby.
Andy Williams, jeden z členov Yam Who zavíta 13. novembra aj na Slovensko. Verím, že už má pre nás pripravené nejaké špecialitky a, že nám niečo zo svojej kuchyne aj prezradí. Ak áno, tak už čoskoro si na tomto mieste budete môcť prečítať rozhovor s jedným z najvýznamnejších soulových pirátov.
Samozrejme, bootlegy sú striktne ilegálne. Podľa autorského práva nesmiete bez povolenia autora použiť ani mikrosekundu pôvodnej nahrávky. Našťastie, majitelia autorských práv sa veľmi neobťažujú hrabať sa v regáloch s platňami, a tak pokiaľ neautorizované prerábky nevyjdú v digitálnej podobe, je všetko v poriadku.
Bootlegy súvisia s vinylovou kultúrou a na CD ich nenájdeme. Ako hovorí Mad Mats, ktorý stojí za labelom Gamm: "Kým to je len na vinyle, tak to nikomu nevadí. Ak by to však malo ísť na CD, tak to si už mašinéria veľkých vydavateľstiev postráži."
Napriek obmedzenému distribučnému kanálu sa niektoré z bootlegových vinylov stávajú veľmi dobre predajným artiklom. Prvého singlu na labeli Gamm, v ktorom sa akýsi Red Astaire pohral so produkciou známeho amerického speváka D'Angela, sa predalo viac ako 10,000 kusov, a to je vo svete vinylov naozaj veľmi solídne číslo.
Ak ste sa po prečítaní týchto riadkov, rozhodli, že bootlegy je presne to, na čo ste pretrebovali mať vo svojej zbierke, stačí navštíviť zopár špecializovaných obchodov. Na http://www.piccadillyrecords.com/ alebo www.recordmania.net sa ich každý týždeň objaví niekoľko.
A na záver mi zostáva už len vymenovať zopár skutočných klenotov nedávnej bootlegovej produkcie. Moja Top 5 je nasledovná:
1. Irfane: Just a Little Lovin (white) – partia remixérov, ktorá si hovorí Irfane, si od Sarah Vaughan požičala pár sekúnd z jej známeho hitu napísaného v trojštvrťovom takte, aby z nich vytvorila veľkolepý house. Keďže autorské práva sa nepodarilo vyriešiť, sklaba vyšla len na pirátskom vinyle. (http://www.piccadillyrecords.com/mp3/Irfane%20-%20Just%20A%20Little%20Lovin.mp3 )
2. Little Brother: Make Me Hot (Yam Who records) – Yam Who Re-Edit – toto je vlastne dvojitý bootleg. Hip-hopová skupina Little Brother ukradla kúsok zo starej skladby Gila Scotta – Herona s názvom the Klan. Yam Who sa potom postarali o to, aby tých dôležitých pár taktov bolo natiahnutých do plnohodnotnej skladby, ktorá výborne funguje na tanečnom parkete. (http://www.piccadillyrecords.com/mp3/Little%20Brother%20%20-%20Make%20Me%20Hot%20Yam%20Who%20Re-edit.mp3 )
3. Sugarloaf Gangsters: Samba Swat (GAMM) – téma zo známeho amerického televízneho serálu o jednotke rýchleho nasadenia, ktorý sa vysielal v 70. rokoch pod SWAT, sa dočkala nového šatu a la samba. (http://www.piccadillyrecords.com/mp3/Sugarloaf%20Gangsters%20-%20Samba%20Swat.mp3 )
4. 7 Samurai: Bluesanova (GAMM) – výborná vec, ktoré mieša vokál zo skladby Love It od Bilala s retrojazzovým rytmom. (http://www.piccadillyrecords.com/mp3/7%20Samurai%20-%20Bluesanova.mp3 )
5. Beatconductor: Crazy in Kingtown (GAMM) – ak ste sa pri čítaní tohto článku o undergroundovej kultúre dopracovali až sem, tak Beyonce asi nepatrí medzi vašich obľúbených interpretov. Pozor! Beatconductor pre nás pripravil reggae verziu jej známeho hitu Crazy in Love. (http://www.piccadillyrecords.com/mp3/The%20Beatconductor%20-%20Crazy%20In%20Kingston.mp3 )
A teraz jeden bootleg, ktorý vo svojej zbierke nemám, a veľmi po ňom túžim. Snáď sa raz objaví na e-Bay: Snakehealer z platne Boozyfunk vol. 2 mieša Sexual Healing, veľký hit od Marvina Gaya, s rytmickou stopou skladby Snake od R. Kellyho. Ak niekto z čiteľov túto platňu má a chce sa jej zbaviť, veľmi rád mu s tým pomôžem. (http://www.piccadillyrecords.com/mp3/Boozyfunk%20-%20Snakehealer.mp3 )
Autor: DJ Kinet