SME

Mladých českých filmárov vyšiel "fórik" Český sen na 19 miliónov

Bratislava 16. novembra (TASR) - Sen o fantastických cenách produktov v hypermarkete Český sen dovolilo niekoľko týždňov obyvateľom susedného Česka snívať ...

Bratislava 16. novembra (TASR) - Sen o fantastických cenách produktov v hypermarkete Český sen dovolilo niekoľko týždňov obyvateľom susedného Česka snívať duo filmových tvorcov Filip Remunda a Vít Klusák, ktorí rovnomennou filmovou reality šou poukazujú na moc reklamnej mašinérie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Veď kto by sa neulakomil na televízor za 500 korún, digitálny fotoaparát za 1690 korún, dvojlitrovú minerálku za dve šesťdesiat či kilogram bravčových rezňov za 52 korún?

"Prišlo nám dôležité poukázať na to, že sú tu ľudia, ktorí ovplyvňujú naše rozmýšľanie a dokážu nás zlákať do hypermarketov," hovorí Vít Klusák o ústrednej myšlienke dokumentu. Uprostred zelenej lúky teda mladí filmári postavili konštrukciu s plachtou pripomínajúcu prednú časť hypermarketu, roztočili obrovskú reklamnú kampaň a čakali, čo sa stane, až 31. mája 2003 o desiatej ráno tisíce nachytaných a rozhorčených ľudí zistí, že išlo o dokonale fingovaný a zorganizovaný trik. "Mali sme najskôr veľký strach, že nikto nepríde, pretože sme čakali, že tam budú ľudia spať v stanoch, ako to býva. O štvrtej ráno tam bolo len 30 novinárov a dvaja prví zákazníci na rybárskych stoličkách. Neskôr sa dav rozrástol, bolo tam asi tisíc ľudí. Vtedy sme si zase hovorili, že ich je tam veľa. Keď sa potom rozbehli po lúke, báli sme sa, čo bude, keď pobežia naspäť," opisuje momenty pravdy Filip Remunda. Filmári však nič nenechali na náhodu a prizvali si špecialistov, ktorí im predložili možné scenáre vývoja situácie po odhalení pravdy. "Kontaktovali sme sa s armádnymi psychológmi, ktorí prišli na našu lúku a skonštatovali, že to nie je dobré miesto, pretože sa tam nedá dobre rozptyľovať pozornosť rozzúreného davu a vraj by nás mohli zlynčovať. Pri otváraní hypermarketu sme preto aj na malú chvíľu zdrhli. Dostali sme naozaj veľký strach. Potom sme sa vrátili a do siedmej do večera sme sa s ľuďmi rozprávali," spomína Vít Klusák.

SkryťVypnúť reklamu

Tento "fórik" pritom dvojicu režisérov vyšiel na 19 miliónov českých korún. "Skutočne vynaložené náklady tvorili približne 25 percent z celkového rozpočtu a pochádzali od FAMU, ktorá takto prispela na dva absolventské filmy a pomohol nám aj Štátny fond na podporu rozvoja českej kinematografie. Tri štvrtiny rozpočtu predstavovalo vecné plnenie partnerov," vysvetlili.

Táto ojedinelá dokumentárna rarita získala viacero ocenení na festivaloch, film bol uvedený aj v zámorí, záujem prejavilo viacero renomovaných televíznych staníc. Jeho uvedenie do slovenských kín je naplánované na 18. novembra.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality
  2. FameL GmbH: Náhrada škody bez rizika nákladov
  3. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  4. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  5. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  6. Farba ju nezachráni. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina
  7. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame
  8. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  1. Sú prípravky na imunitu len vyhodené peniaze?
  2. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality
  3. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  4. FameL GmbH: Náhrada škody bez rizika nákladov
  5. Nové átrium aj učebňa. V Pečovskej Novej Vsi investujú do školy
  6. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  7. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  8. Farba ju nezachráni. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 19 051
  2. Farba ju nezachráni. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina 6 502
  3. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame 4 925
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 4 629
  5. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 4 388
  6. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 3 675
  7. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh 3 407
  8. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 3 289
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  2. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  3. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  4. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  5. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  6. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  7. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  8. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  1. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 15 326
  2. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 15 189
  3. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 15 170
  4. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 11 767
  5. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 9 521
  6. Ján Valchár: Zaujímavé fakty okolo ruskej ropy. 9 165
  7. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 8 189
  8. Elena Antalová: Nehorekujme. Všetko je inak. 6 901
  1. Radko Mačuha: Hory majú oči.
  2. Marcel Rebro: Fico v Pekingu: Európsky exot na Putinovej prehliadke
  3. Radko Mačuha: Podať si ruku s Putinom, nieje žiadne umenie.
  4. Marian Nanias: Jachtavý brat Lacko.
  5. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS
  6. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee II. - jedno z možných objasnení
  7. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee
  8. Jiří Ščobák: Ako prísť o peniaze ľahko a rýchlo
SkryťZatvoriť reklamu