DNES BUDE NA VÝSTAVE O SLOVENSKEJ TYPOGRAFII NÁVŠTEVNÍKOV SPREVÁDZAŤ KURÁTOR ĽUBOMÍR LONGAUER

Zrod písma je aj dnes umením

V Mirbachovom paláci Galérie mesta Bratislavy je do 2. januára vystavená unikátna výstava Slovenská typografia XX. storočia (1918 - 1970).

Ľubomír Longauer bude dnes od 11.00 h do 16.00 h v Mirbachovom paláci k dispozícii návštevníkom, ktorých prevedie výstavou a poskytne im zasvätený výklad. Študenti majú zľavu. FOTO - ĽL

Kurátor ĽUBOMÍR LONGAUER, vysokoškolský profesor grafického dizajnu, ktorý sa dlhodobo zaoberá históriou slovenskej typografie, tu predstavuje výber prác vyše štyridsiatich autorov.

Ste pedagógom, založili ste katedru grafického dizajnu, ste autorom, prečo ste sa stali aj výskumníkom?

K výskumu, ktorému sa venujem štyri roky, ma priviedlo pôsobenie na škole. Študenti mali minimálne znalosti o domácej histórii a vyjadrovali sa o nej veľmi pohrdlivo. Pravda, keď som sa začal o históriu fachu zaujímať, tiež som toho veľa nevedel. Hoci som študoval úžitkovú grafiku, o jej histórii na Slovensku som sa od svojich učiteľov nedozvedel nič.


Čo vás pri výskume najväčšmi prekvapilo?

Všeličo. Vedel som napríklad, že Benka sa venoval písmu, no prekvapila ma vážnosť jeho záujmu a nakoniec aj kvalita jeho práce. Mal ambíciu utvoriť národné písmo, to sa mu síce nepodarilo, ale benkovské individuálne písma vytvoril.


Dá sa povedať, že ste niečo objavili?

Neobjavil som nič, lezie mi na nervy táto obľúbená kurátorská fráza. Tie veci boli v zásuvkách, nik sa im doteraz nevenoval v celej šírke, mnohé som naskenoval a zoradil k sebe vďaka počítačovej technike. Tak sa vynorili súvislosti, podľa ktorých skladám veci dohromady.


Tak inak, na čo by ste chceli osobitne upozorniť?

Na typografickú tvorbu známych maliarov, ako Fulla, Benka, Galanda, Urbásek, Zmeták, Hložník, Čunderlík či Cipár i zabudnutých alebo pozabudnutých tvorcov - Vodrážka, Krón, Štěpán, Weisskopf, Vanek a mnohí ďalší, či dlhoročných poctivých tvorcov, ktorých mená nie sú verejnosti príliš frekventované, ale ich práca je známa. Sem patria Jaroň, Salamon, Krátky, Rosmány, Meisner, Písecký, Popovič či Junek. Pravda, menoval som len niekoľkých.


Výstava je vymedzená obdobím 1918 - 1970, sú už spracované aj ďalšie roky?

Nahrubo mám zmapované celé storočie, ale takýto výskum sa nekončí nikdy. Chcem pokračovať v cykle výstav Slovenská typografia, zmapovať tvorbu až po súčasnosť. A vydať trojdielnu knihu, dúfam len, že zoženiem peniaze.


Čo je na typografii zaujímavé, prečo láka stále viac mladých grafikov?

Žijeme v období informácií. Písmo v spojení s obrazom nás obklopuje všade. Ani obrazová informácia v televízii a na internete sa nezaobíde bez písma, obrovský bilbord nájdeme už aj v poli. V typografii prinášajú zmenu najmä nové technológie. Len si spomeňme na kníhtlač, litografiu, fotografiu, film, počítače, internet, všetky znamenali rozšírenie typografických možností.


Prečo vznikajú v poslednom čase mnohé nové rodiny písem?

Práve preto, že každý si môže vytvárať individuálne fonty na vlastné použitie. Vytvoriť totiž dobré čitateľné písmo, ktoré prináša čo i len malú inováciu, je fachmanské, náročné remeslo aj teraz, zjednodušenie je len v tom, že to môže urobiť jeden človek.


Stretli ste sa pri výskume typografie aj s nejakými zaujímavými historickými udalosťami?

Keď sa zaoberáme dejinami typografie, nemôžeme nevidieť ustavičné pretrhávanie kontinuity vývoja, zasahovanie moci do kultúry, dve vojny, dve totality. To všetko sa do typografie premieta. Písmo je na známkach, peniazoch, politických a volebných plagátoch, ústavách, verejných nápisoch atď. Zaujímavostí, s ktorými som sa stretol, je na ďalšiu knihu.


Je to prvá výstava svojho druhu, nechýba inštitúcia, ktorá by systematicky mapovala vývoj?

A ako! Je najvyšší čas založiť obdobu niečoho, čo v strednej Európe všetky krajiny majú, niečo ako umelecko-priemyslové múzeum.


Ako by ste charakterizovali expozíciu?

Pokúša sa o širší záber, je to začiatok a ako taký má medzery. Chcem zdôrazniť, že výstava prezentuje typografiu ako dôležitú súčasť kultúry. Snažil som sa urobiť výstavu pre odborníkov i pre verejnosť.


Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 413
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 319
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 333
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 062
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 985
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 162
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 010
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 573
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 883
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 568

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop