FOTO - MAXWELL PRODUCTIONS
ím nesúhlasí.
Nakrúcanie koprodukčného slovensko-amerického filmu sa skončilo v máji 2003. Autorom námetu a režisérom je Oleg Harenčár, Američan slovenského pôvodu. Hoci má za sebou viacero filmových projektov, Pokrvné vzťahy sú jeho celovečerný hraný debut.
Medzi ním a jeho slovenským partnerom Mariánom Urbanom, majiteľom spoločnosti Alef Film & Media Group, sa ešte vlani začali nezhody a tie sa rozrástli do konfliktu nebývalých rozmerov. Pôvodný rozpočet 800-tisíc amerických dolárov obaja partneri napĺňali podľa kľúča 50:50. Koprodukčná zmluva delí aj práva na distribúciu filmu - Marián Urban má nárok distribuovať film na Slovensku a v Čechách, Oleg Harenčár v zahraničí.
Podľa Harenčára sa spor začal, keď pre potreby amerických daňových úradov požiadal Urbana o kompletné vyúčtovanie. Podľa Urbana je problémom nízka kvalita nakrúteného filmového materiálu: "Hoci sa Harenčár všemožne usiloval kaziť prácu hercov, nepodarilo sa mu to, čo len dokazuje, že s dobrým scenáristom, dobrými hercami a kvalitným kameramanom dokáže aj netalentovaný režisér nakrútiť použiteľné zábery."
Rozvadení koproducenti prestali spolu komunikovať v čase, keď sa pripravoval konečný zostrih diela. Urban Harenčárovi zamedzil prístup k negatívu filmu. Dnes tvrdí, že Harenčár nikdy nebol jeho koprodukčným partnerom, ba ani režisérom filmu - a hľadá vraj nového režiséra, ktorý by nakrútený materiál poskladal do filmu.
Keďže Oleg Harenčár nemá k dispozícii nakrútený filmový materiál, zostrihal Pokrvné vzťahy z nahrávky na videopáse, ktorú dal dodatočne prepísať na 35 mm formát. Film považuje za svoj: "Producentom filmu som bol najprv sám cez svoju firmu Prometheus Productions," tvrdí.
"Bol som prvý, kto do filmu investoval peniaze. Napísal som scenár a hľadal som koproducenta. Našiel som Mariána Urbana. Medzi Alef a Prometheus Productions bola podpísaná prvá koprodukčná zmluva 7. mája 2001. Ústnu dohodu sme, samozrejme, mali už pred tým. Aby sme dostali peniaze od ukrajinského investora, vznikla spoločnosť Maxwell Production, s ktorou Marián Urban podpísal novú koprodukčnú zmluvu. Na jej základe sme pozmenili scenár a pridali doň postavu Ukrajinca Bajtera," pokračuje Harenčár.
Urban oponuje: "Žiadnu koprodukčnú zmluvu s nijakými Ukrajincami sme nepodpisovali. Od verzie filmu uvádzanej na festivaloch sa dištancuje scenárista, kameraman, herci, kostymérka, výtvarník scény. Je to nelegálny zostrih zo spreneverených materiálov, na čo sme už podali trestné oznámenie."
Aj Harenčár obvinil Urbana - zo sprenevery prostriedkov, ktoré na film poskytlo Ministerstvo kultúry SR.
"Harenčára žalujeme aj za spreneveru, ohováranie a za nemajetkovú ujmu, ktorá sa nám stala premietaním nekvalitnej nelegálnej verzie filmu. Trestné oznámenie sme podali aj na spoločnosť Bioscop, ktorá vo februári umožnila premietanie nelegálnej verzie Pokrvných vzťahov v bratislavskom kine Mladosť," hovorí Urban. Harenčár ani Bioscop však zatiaľ o trestných oznámeniach nič nevedia.
Prostredníctvom súdu chce teraz Urban docieliť zákaz premietania Pokrvných vzťahov i na MFF Bratislava: "Budeme žiadať súd o vydanie predbežného opatrenia, ktorým by sa znemožnilo porušovanie autorských práv premietaním nelegálnej verzie filmu."
MILOŠ ŠČEPKA