Zatiaľ čo v mnohých krajinách sveta je návšteva divadla na Silvestrovský večer prestížnou záležitosťou - aj šéf Európskej komisie Romano Prodi navštívil v posledný deň roka s manželkou operu - väčšina našich divadiel neriskuje, že by kvôli niekoľkým desiatkam divákov vystrašených tým, či ešte stihnú nejaký spoj, pokazila hercom večer. Celkom inak je tomu v neďalekej Budapešti, kde divadlá v túto noc ožívajú nezvyčajným ruchom.
Na Slovensku sa teda okrem dvoch nič neriskujúcich komédií Vydrž, pusinka v Štátnom divadle v Košiciach a Šiesti v pyžame na Novej scéne v Bratislave, nasadených na skorší čas, aby sa šampanské ešte stihlo doma, hralo len v Slovenskom národnom divadle. Hitová Tančiareň privítala návštevníkov scény P. O. Hviezdoslava, v Opere SND zas vypukla Noc v Benátkach Johanna Straussa. Silvestrovský divadelný time-out je prekvapujúci aj z toho dôvodu, že viaceré divadlá v decembri odpremiérovali ľahké, takmer silvestrovské tituly - Hollého Kuba, ktorého uviedlo prešovské Divadlo Jonáša Záborského či Kálmánovu Čardášovu princeznú, ktorú pripravila Štátna opera v Banskej Bystrici.
Pre spravodlivosť treba dodať, že viaceré divadlá si právom potrebovali oddýchnuť od náročného „nádielkového“ programu, ktoré väčšina z nich prežívala v predvianočnom období. Pre nitrianske Divadlo Andreja Bagara bol, napríklad, december poznamenaný dlho očakávanou premiérou muzikálu Grék Zorba. Divadlo Jonáša Záborského v Prešove zas v posledný predvianočný týždeň otváralo historickú budovu, v rekonštrukciu ktorej už pomaly nedúfali ani najväčší optimisti. K bilancujúcej nálade konca roka prispelo na tradičný spôsob aj bratislavské Divadlo a.ha. premiérou komornej hry Edwarda Albeeho Pobrežie, ktorá v miestami až surreálnych dialógoch starnúcich manželov predstavuje vtipnú verziu večného boja medzi životnými optimistami a pesimistami. Manželia v podaní Evy Krížikovej a Antona Korenčiho nakoniec do svojho mora nových zážitkov s odvahou skočili. A to, dúfam, hoci len v duchu, urobilo aj slovenské divadlo.